Jump to content
Annons

Problem med "muddy" röstdubbar


Bluemoon

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett återkommande problem med "muddy", lite "boxy" röstdubbar. (för att förklara det som bäst). Jag har verkligen försökt läst på nu i ett par dagar och börjar nästan tro att det inte finns något att göra för att bli kvitt detta i ett mindre rum som jag har. Odubbade enskilda röstspår låter bra med mycket närvaro. Men när jag börjar dubba, låt säga ca 7 dubbar i varje öra så börjar man höra (Då ENDAST i sämre hörlurar) att tagnngarna är helt klart påverkade av rummets "boomy" klang. (Lite mycket engelska förklaringar, men ni fattar.)

Är möjligen diffusorer en bra hjälp för att återfå klang i de övre registren och få bort mullet? Även bastrapps är ju viktigt.

Här är en bild på rummet. - Har nu absorbenter i form av "Parafon Bullerskiva 1379".

hpim3402.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har ett återkommande problem med "muddy", lite "boxy" röstdubbar. (för att förklara det som bäst). Jag har verkligen försökt läst på nu i ett par dagar och börjar nästan tro att det inte finns något att göra för att bli kvitt detta i ett mindre rum som jag har. Odubbade enskilda röstspår låter bra med mycket närvaro. Men när jag börjar dubba, låt säga ca 7 dubbar i varje öra så börjar man höra (Då ENDAST i sämre hörlurar) att tagnngarna är helt klart påverkade av rummets "boomy" klang. (Lite mycket engelska förklaringar, men ni fattar.)

Är möjligen diffusorer en bra hjälp för att återfå klang i de övre registren och få bort mullet? Även bastrapps är ju viktigt.

Här är en bild på rummet. - Har nu absorbenter i form av "Parafon Bullerskiva 1379".

hpim3402.jpg

Har du testat att bara EQ'a lite? Kan göra underverk att sänka ner lite mellan 200-300 någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, har kört med eq osv. Visst det blir mycket bättre och många skulle säkert vara nöjda där, men det måste bli bättre. Håller på kollar runt på youtube på "proffsrum" för röstinspelningar. Visst, det är oftast stora rum med högt i tak (något jag inte har), men nu finns inte det möjligheten tyvärr:(

Link to comment
Dela på andra sajter

taket har lika mycket tidiga reflexer som väggarna.

sedan bör absorbenterna va jäkligt tjocka för att dämpa i basen, över 3-400mm.

sedan kan man stämma bort fula frekvenser med slotresonator, viket ärr ett bättre alternativ än enbart bredbandiga absorbenter. man kan ju göra en kombination av båda.

de absorbenter du har nu jobbar nog mäst i höga mellan och diskant vilket göra att "boomy" och "burikiga" frekenser i lägremellan och högbass blir ännu tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har en plan absorbent vs. en ojämn (äggkartong liknande eller räfflad skum) absorbent för funktion. Jag ser ofta i sångrum/inspelningsrum att det finns räfflade eller äggkartongliknande skum på väggar och i tak.

Formen på en porös absorbent är ganska oviktig förutom att ytan ökar och därmed absorptionskoefficienten (som ser bra ut i tabeller...). Om materialet däremot är reflektivt så kan vissa former effektivt splittra reflexer (diffusorer, t ex "sky line" eller QRD).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...