Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nu tänkt och införskaffa en liten hemmastudio inget extremt men iaf dugligt.

Vad jag vill spela in är akustisk gitarr och sång och tänkte spela in allt på en tagning.

Som jag har förstått det så rekomenderas 2 miccar, 1 för sången och en för gitarren. Right? kan det funka med en också? vad är nackdelarna med bara 1?

Jag har just nu i princip ingen inspelningsutrustning alls förutom datorn.

Vad behövs nu för att få ett hyffsat ljud till ett rimligt pris. Är det ett hyffsad ljudkort samt en preamp för att förstärka signalen till datorn. (Är det så att man kopplar miccana till preampen som sedan går in i ljudkortet eller?) Sedan de två miccarna då som går in i preampen.

Är det nåt mer utöver Preamp+ Ljudkort + Micc som behövs införskaffas eller kan det funka till en början? för att sedan fortsätta att bygga ut det?

Är det condensator som gäller för både sång och akustisk inspelning? Fördelar/Nackdelar med Kondensator/Dynamisk?

Ursäkta rörigt inlägg, har även sökt runt lite på forumet men inte hittat exakt svar på mina frågor.

Tacksam för svar

/bw

Annons
Postat

Försök att hitta ett ljudkort med två inbyggda preamps med phantommatning (det finns mängder) samt medföljande inspelningsmjukvara.

Många ljudkort idag kommer med en enklare variant av inspelningsprogram som t.ex Cubase.

Två kondensatormikrofoner och två mikrofonkablar senare är du igång!

Det kan också vara värt att titta efter färdiga paket där allt du behöver för att komma igång ingår.

Postat
Försök att hitta ett ljudkort med två inbyggda preamps med phantommatning (det finns mängder) samt medföljande inspelningsmjukvara.

Många ljudkort idag kommer med en enklare variant av inspelningsprogram som t.ex Cubase.

Två kondensatormikrofoner och två mikrofonkablar senare är du igång!

Det kan också vara värt att titta efter färdiga paket där allt du behöver för att komma igång ingår.

Okej tack för svaret

Menar du ett externt ljudkort då eller som är som en "låda" eller ett integrerbart till att stoppa in i burken?

Postat
Menar du ett externt ljudkort då eller som är som en "låda" eller ett integrerbart till att stoppa in i burken?

Det spelar ingen större roll, funktionen är densamma. Externt kan dock vara lite smidigare när man byter dator.

Postat

Hade du tänkt sjunga och spela gitarr samtidigt? Då kommer du att märka att gitarrljudet går in ganska mycket i sångmicken, blir extra tydligt när man komprimerar sången, när sången tystnar "hissas" gitarren upp genom sångmicken. Ett sätt att minska det problemet är att sjunga genom en dynamisk mikrofon som tex en Shure Beta 58. Jag har fått bra resultat även med en SM 57 som jag satt ett extra puffskydd av skumgummi på, från en annan mick.

De flesta brukar nog spela gitarren först, och sjunga sen, då blir det enklare ljudmässigt, troligen lite enklare att både spela och sjunga med om man får koncentrera sig på en sak i taget. Då kan du nöja dig med att köpa en mick och att lägga dubbelt med slantar för den i stället. Jag har både Röde Nt1-A och NT2-B, tycker att den billigare NT1-A låter bättre på just ak gitarr.

Ska du köpa en mick så försök att testa i en musikaffär, be att de kopplar upp ett par skapliga hörlurar genom en skaplig mixer så du kan lyssna hur din gitarr och röst låter genom några olika mickar- Jag spelade i flera år in med en ADK 51 och tyckte det lät bra, fick nästan en chock sen vilken enorm skillnad till det bättre en Röde NT2-A gav. Har du råd så hoppa över de allra billigaste mickarna.

Ang ljudkort så finns det även den varianten som kallas chanelstrip. Då sitter det både preamp, kompressor, eq, de-esser, och kanske lite andra finesser i samma burk. Då kan man ratta till ett mer färdigt ljud redan vid inspelningen, jag har nyss skaffat en sån och tycker det är lättare att sjunga skapligt om det låter bra redan vid pålägget. Det här med hörlurar är en egen avdelning. För att inte snacka om monitorer.

Många val blir det! Det är inga problem alls om du har en massa pengar du vill bli av med.

Postat (redigerat)
Det spelar ingen större roll, funktionen är densamma. Externt kan dock vara lite smidigare när man byter dator.

Okej! jo det kan jag tänka mig, ska kolla på det :rolleyes:

Hade du tänkt sjunga och spela gitarr samtidigt? Då kommer du att märka att gitarrljudet går in ganska mycket i sångmicken, blir extra tydligt när man komprimerar sången, när sången tystnar "hissas" gitarren upp genom sångmicken. Ett sätt att minska det problemet är att sjunga genom en dynamisk mikrofon som tex en Shure Beta 58. Jag har fått bra resultat även med en SM 57 som jag satt ett extra puffskydd av skumgummi på, från en annan mick.

De flesta brukar nog spela gitarren först, och sjunga sen, då blir det enklare ljudmässigt, troligen lite enklare att både spela och sjunga med om man får koncentrera sig på en sak i taget. Då kan du nöja dig med att köpa en mick och att lägga dubbelt med slantar för den i stället. Jag har både Röde Nt1-A och NT2-B, tycker att den billigare NT1-A låter bättre på just ak gitarr.

Ska du köpa en mick så försök att testa i en musikaffär, be att de kopplar upp ett par skapliga hörlurar genom en skaplig mixer så du kan lyssna hur din gitarr och röst låter genom några olika mickar- Jag spelade i flera år in med en ADK 51 och tyckte det lät bra, fick nästan en chock sen vilken enorm skillnad till det bättre en Röde NT2-A gav. Har du råd så hoppa över de allra billigaste mickarna.

Ang ljudkort så finns det även den varianten som kallas chanelstrip. Då sitter det både preamp, kompressor, eq, de-esser, och kanske lite andra finesser i samma burk. Då kan man ratta till ett mer färdigt ljud redan vid inspelningen, jag har nyss skaffat en sån och tycker det är lättare att sjunga skapligt om det låter bra redan vid pålägget. Det här med hörlurar är en egen avdelning. För att inte snacka om monitorer.

Många val blir det! Det är inga problem alls om du har en massa pengar du vill bli av med.

Okej! tackar för svaret! Skulle du kunna länka till ett sånt därnt chanelstrip kort? skulle vart guldvärt 😆 eller något annat kort som du tror skulle passa med ovannämnda funktioner. tack på förhand! Ska även tillägga att min budget inte är den fetaste.

Edit: Kollade upp RODE NT1-A. Verkar vara en perfekt blandning av kvalité och prisvärdhet. Är denna något att rekomendera eller?

Redigerat av Beeswax
Postat (redigerat)

Vad tror ni om...

Micc - RODE NT1-A.

Preamp - M-AUDIO FAST TRACK PRO (Preamp och ljudkort/interface i samma låda va? eller?) http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm

Skulle det funka och koppla in detta till min dator och sedan köra?

Sedan skaffa yterliggare en till mic till att spela in min ak gitarr med men köra sången genom NT1an?

som sagt min budget är inte allt för stor. detta verkar iaf rätt prisvärt.

Föressten, ger en usb baserad interface väldigt mycket latancy?

Ursäktar min okunnighet på området.

Vad tror ni?

Redigerat av Beeswax
Postat (redigerat)

bumpar denna lite nu, skulle vara sjukt tacksam om någon kunde svara på ovannämnda fråga, måste hinna beställlas innan jul nämligen :rolleyes:

Redigerat av Beeswax

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.