Jump to content
Annons

12V adapter + grendosa = död synth


Linuz

Recommended Posts

Nu börjar jag bli väldigt trött efter min andra 12v adapter slutat funka till min analoga lilla synth.

Är det vanligt att 12v adapter slutar funka bara sådär?

Jag tror det är ikea-grendosan som gjort att felet orsakats. Var glapp i den förra så köpte en ny nu o hoppades på bättre resultat. (Verkade funka utan problem, allt annat funkar.)

Men nu funkar inte min analoga synth, så jag tror att det är grendosans fel...dock ej säker. :rolleyes:

Om det skulle visa sig att det är deras fel så vet jag inte vadjag ska göra...förutom att bli helt galet arg på deras låga kvalitet dom har ibland.

Jag har en FAT Freebass 383. Min älskling 🙂 *snyft*

Ska testa o köpa en ny adapter så fort som möjligt och testa...innan jag skyller på ikeas grenkontakter.

🙁

Redigerat av Linuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Grendosan borde det väl inte vara, tycker man. Hur mycket drar synthen, och hur mycket ger adaptern ut? Adaptern kanske är för klen. Kolla på Mascot eller Nordic Power-adapters. Hög kvalitet.

Nej egentligen borde det ju inte vara det tycker man.

Jag ror jag fann lösningnen. Den adaptern jag fick med sythen vid köp gav bara 300Ma och den jag testade med här hemma sen ger också bara 300Ma.

På synthen står det 500Ma. J*VLA SKIT!!! &%@)/&%¤@@@

Förörigt var de 12V på synth o adapterna. Så det stämde ju iallafall.

Hoppas fan inte den är bränd nu...då kommer mitt "musik-liv" suga en tid framöver...😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej egentligen borde det ju inte vara det tycker man.

Jag ror jag fann lösningnen. Den adaptern jag fick med sythen vid köp gav bara 300Ma och den jag testade med här hemma sen ger också bara 300Ma.

På synthen står det 500Ma. J*VLA SKIT!!! &%@)/&%¤@@@

Förörigt var de 12V på synth o adapterna. Så det stämde ju iallafall.

Hoppas fan inte den är bränd nu...då kommer mitt "musik-liv" suga en tid framöver...😄

Du bränner inte synten genom att lämna för lite ström till den, så det ska vara lugnt när du har skaffat en 12V-nätdel som kan lämna minst 500mA i stället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bränner inte synten genom att lämna för lite ström till den, så det ska vara lugnt när du har skaffat en 12V-nätdel som kan lämna minst 500mA i stället. 🙂

Okej skönt att höra 😄

Ska strax ner på byn o inhandla en...återkommer senare med resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bränner inte synten genom att lämna för lite ström till den, så det ska vara lugnt när du har skaffat en 12V-nätdel som kan lämna minst 500mA i stället. 😄

Nu när vi är inne på det spåret.. Det går inte bränna något om man har en nätdel som trycker ut för höga amperetal? Eller ja, med måtta då såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi är inne på det spåret.. Det går inte bränna något om man har en nätdel som trycker ut för höga amperetal? Eller ja, med måtta då såklart.

Nej - det går inte. 😆

Det som uppges på nätdelen när det gäller strömkapaciteten, är hur mycket ström den kan belastas med som max. Du kan ha en nätdel som kan lämna 10A, även om apparaten bara behöver 100mA. Det är alltså apparaten som drar ut den ström som den behöver och inte nätdelen som trycker ut strömmen - så det är riskfritt. Blir det däremot kortslutning i apparaten så kommer det att kunna brinna mer om nätdelen kan lämna högre ström... Om nätdelen däremot inte kan lämna så mycket ström som apparaten behöver, så kan den antingen inte alls fungera - eller fungera dåligt (ofta distortion i ljudet eller sporadiska tuppjuck av olika slag) och i förlängningen kan nätdelen gå sönder på grund av överbelastningen.

När det gäller spänningen, så är det däremot tvärtom. Där skickar nätdelen obönhörligen ut den spänning som den lämnar (i detta fall 12V) och inget annat. Om apparaten bara ska ha 5V, så kommer den därför att eldas upp. Om apparaten däremot behöver 20V, så kommer den inte att fungera (eller så kan den kanske fungera delvis, på liknande sätt som med för lite ström), men den bränns inte upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi är inne på det spåret.. Det går inte bränna något om man har en nätdel som trycker ut för höga amperetal? Eller ja, med måtta då såklart.

Nä, inte så länge spänningen(volt) inte är för hög. Apparaten "tar" så mycket ampere den behöver.

EDIT: Claes hann tydligen före med en lite bättre förklaring....

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det går inte. 😆

Det som uppges på nätdelen när det gäller strömkapaciteten, är hur mycket ström den kan belastas med som max. Du kan ha en nätdel som kan lämna 10A, även om apparaten bara behöver 100mA. Det är alltså apparaten som drar ut den ström som den behöver och inte nätdelen som trycker ut strömmen - så det är riskfritt. Blir det däremot kortslutning i apparaten så kommer det att kunna brinna mer om nätdelen kan lämna högre ström... Om nätdelen däremot inte kan lämna så mycket ström som apparaten behöver, så kan den antingen inte alls fungera - eller fungera dåligt (ofta distortion i ljudet eller sporadiska tuppjuck av olika slag) och i förlängningen kan nätdelen gå sönder på grund av överbelastningen.

När det gäller spänningen, så är det däremot tvärtom. Där skickar nätdelen obönhörligen ut den spänning som den lämnar (i detta fall 12V) och inget annat. Om apparaten bara ska ha 5V, så kommer den därför att eldas upp. Om apparaten däremot behöver 20V, så kommer den inte att fungera (eller så kan den kanske fungera delvis, på liknande sätt som med för lite ström), men den bränns inte upp.

Det är inegn fara att köra en 650Ma till en analog synth som bara ska ha 500 då???

köpte en ny nu precis

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, jag måste passa på att berätta veckans lärdom om nätdelar för egen del!

99% av världens transformatorer gör om växelström (AC) från vägguttaget till svagare likström (DC), oftast 9 eller 12V.

Om man måste ersätta en borttappad transformator så kolla det där en extra gång. Igår såg jag att det står ju banne mig AC bakpå min preamp. Den är förmodligen inte alls trasig, den behöver bara en AC-AC-adapter...

Linuz - nej, enligt Claes resonemang ovan, det är ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, jag måste passa på att berätta veckans lärdom om nätdelar för egen del!

99% av världens transformatorer gör om växelström (AC) från vägguttaget till svagare likström (DC), oftast 9 eller 12V.

Om man måste ersätta en borttappad transformator så kolla det där en extra gång. Igår såg jag att det står ju banne mig AC bakpå min preamp. Den är förmodligen inte alls trasig, den behöver bara en AC-AC-adapter...

Linuz - nej, enligt Claes resonemang ovan, det är ingen fara.

okej tack 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, jag måste passa på att berätta veckans lärdom om nätdelar för egen del!

99% av världens transformatorer gör om växelström (AC) från vägguttaget till svagare likström (DC), oftast 9 eller 12V.

Om man måste ersätta en borttappad transformator så kolla det där en extra gång. Igår såg jag att det står ju banne mig AC bakpå min preamp. Den är förmodligen inte alls trasig, den behöver bara en AC-AC-adapter...

Oops! Sorry - det glömde jag nämna. Det är självklart väldigt viktigt att det är rätt typ av spänning, så att det är likspänning (DC) där det ska vara likspänning och växelspänning (AC) där det ska vara växelspänning. I värsta fall kan man skada prylarna om man använder fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det går inte. 🙂

Det som uppges på nätdelen när det gäller strömkapaciteten, är hur mycket ström den kan belastas med som max. Du kan ha en nätdel som kan lämna 10A, även om apparaten bara behöver 100mA. Det är alltså apparaten som drar ut den ström som den behöver och inte nätdelen som trycker ut strömmen - så det är riskfritt. Blir det däremot kortslutning i apparaten så kommer det att kunna brinna mer om nätdelen kan lämna högre ström... Om nätdelen däremot inte kan lämna så mycket ström som apparaten behöver, så kan den antingen inte alls fungera - eller fungera dåligt (ofta distortion i ljudet eller sporadiska tuppjuck av olika slag) och i förlängningen kan nätdelen gå sönder på grund av överbelastningen.

När det gäller spänningen, så är det däremot tvärtom. Där skickar nätdelen obönhörligen ut den spänning som den lämnar (i detta fall 12V) och inget annat. Om apparaten bara ska ha 5V, så kommer den därför att eldas upp. Om apparaten däremot behöver 20V, så kommer den inte att fungera (eller så kan den kanske fungera delvis, på liknande sätt som med för lite ström), men den bränns inte upp.

Grymt, då har man koll på det med! Voltdelen har jag varit medveten om, men har av bara farten antagit att detsamma gäller för amperetalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...