Jump to content
Annons

Sångteknik, andning och spänd muskel


Renfield

Recommended Posts

Eftersom jag inte hittade någon annan tråd för sång tyckte jag att akustiska instrument vore den bästa, sång är ju trots allt ett akustiskt instrument.

Jag har problem med att spänna magmusklerna samtidigt som jag andas ut från magen.

Några tips på hur man kan göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eftersom jag inte hittade någon annan tråd för sång tyckte jag att akustiska instrument vore den bästa, sång är ju trots allt ett akustiskt instrument.

Jag har problem med att spänna magmusklerna samtidigt som jag andas ut från magen.

Några tips på hur man kan göra det?

Ett tips är att kolla in den väst som sångpedagog Ingvar Bengtsson på Mindvoice tagit fram. Har inte själv testat den men sett den i action på en Gospelkör och sångare som sjungit i min studio. Alla är väldigt nöjda med vad den gör för sångtekniken. Har tänkt att själv köpa en till studion och ha där.

K99

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte hittade någon annan tråd för sång tyckte jag att akustiska instrument vore den bästa, sång är ju trots allt ett akustiskt instrument.

Jag har problem med att spänna magmusklerna samtidigt som jag andas ut från magen.

Några tips på hur man kan göra det?

Försök att inte tänka att du "andas ut". Anledningen till varför du spänner magen är för att du INTE vill andas ut. Du vill behålla så mycket luft som möjligt.

Prova att försöka blåsa ut luft genom munnen när munnen bara är öppen med någon millimeters glipa. Försök göra det med så starkt lufttryck som möjligt men samtidigt som du "håller ut" så länge som möjligt. Jag tror inte att det finns någon risk att du INTE hittar igen någon magmuskelaktivitet då.

Vidare är jag lite skeptiskt mot västar som skall få en att lära sig sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte hittade någon annan tråd för sång tyckte jag att akustiska instrument vore den bästa, sång är ju trots allt ett akustiskt instrument.

Jag har problem med att spänna magmusklerna samtidigt som jag andas ut från magen.

Några tips på hur man kan göra det?

Sätt dig på golvet, luta dig bakåt så pass mycket att magmusklerna späns rejält. Sjung!

Var det inte detta du menade så hade föregående inlägg kanske rätt lösning för dig.

Mvh Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt dig på golvet, luta dig bakåt så pass mycket att magmusklerna späns rejält. Sjung!

Var det inte detta du menade så hade föregående inlägg kanske rätt lösning för dig.

Mvh Christer

😄

Så kan det ju tilläggas att det är driafragm-musklerna (i folkmun "magen") och inte 6-packet man skall nyttja när man sjunger. Med ditt förslag skulle jag säga att man däremot får mycket spänning i hals/nacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte hittade någon annan tråd för sång tyckte jag att akustiska instrument vore den bästa, sång är ju trots allt ett akustiskt instrument.

Jag har problem med att spänna magmusklerna samtidigt som jag andas ut från magen.

Några tips på hur man kan göra det?

egentligen är det inte magmusklerna som ska jobba utan diafragman

när du andast ut så ska magen bli mindre och det är ju iprincip omöjligt om man spänner magen

det är alltså bättre att försöka öva andning med att försöka vara så avslappnad i magen som möjligt

när du då andas ut som kommer diafragman arbeta automatiskt

du känner det precis där revbenen slutar

luften ska ju inte pressas ner i magen utan diafragman ska pressa luften ut åt andra hållet

och om du spänner magmusklerna får du heller inte ut all luft ur lungorna och du kan alltså inte utnyttja hela lungkapaciteten

Link to comment
Dela på andra sajter

😏

Så kan det ju tilläggas att det är driafragm-musklerna (i folkmun "magen") och inte 6-packet man skall nyttja när man sjunger. Med ditt förslag skulle jag säga att man däremot får mycket spänning i hals/nacke.

Jag skulle varit tydligare i min post. Jag är själv novis inom området och sjunger ofta med halsen och tränar just nu på att få till det med magen som stöd.

Har inte riktigt koll på vad som är diafragma och magmuskler när jag sjunger, men den där övningen jag beskrev gav mig ett hum om hur det kan kännas när magen är med. Alltså jag fick kontakt med mitt magstöd i sången.

Sen känns det ju inte som någon direkt bra position att sjunga i när man sitter sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...