Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÀser/hör överallt om hur folk tycker att idol Eriks nya lÄt - Higher, Àr ett plagiat av halo. Men jag motsÀtter mig.

Visst jag ser en tydlig strategi ifrÄn producenten att göra en "ny halo", dÄ den innehÄller i stort sett samma element och ligger runt samma tempo. Men melodi och ackordsmÀssigt sÄ Àr det en uppenbar "stöld" ifrÄn en av filmhistoriens starkaste soundtracks skriven av Trevor Rabin. NÀr man hör melodin som kÀnnetecknar tracket sÄ tÀnker man pÄ filmen direkt, gÄr inte att missa. Jag tÀnker förstÄs pÄ Armageddon.

Och visst, detta Àr ocksÄ strategiskt dÄ melodin uppenbarligen vÀcker kÀnslor, bÄde medvetna och undermedvetna.

Riktigt smarta och bra lĂ„tskrivare tycker jag iallafall. Önskar jag sjĂ€lv skrivit lĂ„ten 😄

Är det nĂ„gon som hĂ„ller med mig?

//Fredrik Sonefors

Edit: Förtydligade att jag inte tycker det Àr ett plagiat av halo.

Redigerat av Sonefors
Annons
Postat

Oavsett vad den kanske eller kanske inte Àr plagiat pÄ sÄ Àr det bara en lÄt som Àr sammansatt för att sÀlja skivor och inget annat. Ingen kÀnsla bakom alls. Man tröttnar efter trettio sekunder. Man orkar liksom inte bry sig om sÄn hÀr musik.

Postat
Oavsett vad den kanske eller kanske inte Àr plagiat pÄ sÄ Àr det bara en lÄt som Àr sammansatt för att sÀlja skivor och inget annat. Ingen kÀnsla bakom alls. Man tröttnar efter trettio sekunder. Man orkar liksom inte bry sig om sÄn hÀr musik.

Jepp. :/ TrÄkigt att det Àr sÄ.

Postat (redigerat)

Kanske Ă€r den skriven för att sĂ€lja, men jag tror nog att lĂ„tskrivarna och producenterna skrivit den för att dom Ă€lskar att producera/skriva sĂ„n Ă€r musik. Jag hĂ„ller inte med om att det inte finns nĂ„gon kĂ€nsla bakom. Visst gör det de. Jag sjĂ€lv Ă€lskar att skriva pop och tycker lĂ„ten Ă€r riktigt bra. Även om man kanske tröttnar pĂ„ den ganska snabbt. Typisk idol lĂ„t, men Ă€ndĂ„ bra i mina öron. Det Ă€r svĂ„rt att skriva sĂ„n hĂ€r pop.

//Fredrik

Redigerat av Sonefors
DieHard (oregistrerad)
Postat

SjÀlvklart sysslar man med musik för att man Àlskar det. Annars skulle man inte syssla med det hÀr. Men sÄnt hÀr Àr bara bestÀllningsjobb och inget annat. SÀkerligen fÄr de instruktioner om vilken lÄt de ska efterlikna. Och givetvis fÄr de fett betalt för det.

Postat (redigerat)

Plagiat eller inte, skiter i vilket! Men den hÀr lÄten Àr nog det som Àr minst sÀmst av alla idolvinnarlÄtar! Fattar inte att det alltid ska vara en sunkig half-tempo-runk-ballad jÀmt?! Dynga Àr det var det Àr! Fjollpop! Och hela svergies tuggummituggande rosa glittriga mobil fjortisar bara drunknar och tycker att det Àr det bÀsta som hÀnt Svergie.... 20.gifpompoms.gif

Redigerat av KillwithSkill
DieHard (oregistrerad)
Postat

JĂ€pp och snart nĂ€ra dig i mobil pĂ„ nĂ€rmaste buss, tunnelbanevagn eller tĂ„g som du givetvis inte vill höra men tvingas till det. 😄

Postat
JĂ€pp och snart nĂ€ra dig i mobil pĂ„ nĂ€rmaste buss, tunnelbanevagn eller tĂ„g som du givetvis inte vill höra men tvingas till det. 😄

Well... jag har ju tur. Åker inget av detta. Tar mig fram sjĂ€lv i min BMW och dĂ€r poppas det helt annat! â˜ș

Postat

Jag tycker den lĂ„ter rĂ€tt mycket som Sailing i refrĂ€ngen, eller varför inte Hallelujah â˜ș

Men det Àr den bÀsta vinnarlÄten hittills, i alla fall efter första lyssningen...

Postat
Jag tycker den lĂ„ter rĂ€tt mycket som Sailing i refrĂ€ngen, eller varför inte Hallelujah â˜ș

Men det Àr den bÀsta vinnarlÄten hittills, i alla fall efter första lyssningen...

+1

Postat

Dingbats, jag har alltid betraktat dig som en klok man.

SÄ kan du med det i tankarna förklara för mig varför den hÀr lÄten Àr en lÄt enbart sammansatt för att sÀlja skivor.

Postat

Är inte det en sĂ„n dĂ€r sak man sĂ€ger nĂ€r man vill avfĂ€rda nĂ„got bara? Jag har ocksĂ„ ogillat musik bara för att mĂ„nga andra gillat den. 😄

DieHard (oregistrerad)
Postat

NÀ men Àrligt, programmet och musiken vÀnder sig inte till musiker utan till starka konsumenter, dvs tonÄringar som inte spelar överhuvudtaget och som minst 90% av alla ickemusiker, bara lyssnar pÄ sÄngen.

Postat
Dingbats, jag har alltid betraktat dig som en klok man.

SÄ kan du med det i tankarna förklara för mig varför den hÀr lÄten Àr en lÄt enbart sammansatt för att sÀlja skivor.

:

NÀ men Àrligt, programmet och musiken vÀnder sig inte till musiker utan till starka konsumenter, dvs tonÄringar som inte spelar överhuvudtaget och som minst 90% av alla ickemusiker, bara lyssnar pÄ sÄngen.

Hela Idol Àr ju, Àven om det kan vara kul att titta pÄ, ett kommersiellt jippo. De som skrev vinnarlÄten Àr sÀkerligen kompetenta musiker, men det Àr ju uppenbart att den Àr gjord för att tjÀna pengar pÄ och inget annat. Inget fel i sig, men det Àr knappast sÀrskilt musikaliskt intressant. Tycker jag, som man mÄste sÀga.

Postat (redigerat)

Kelly Clarkson - Already Gone har ju ocksÄ varit uppe för den diskussionen... Men den spelades in innan Halo hade slÀppts dock, om jag inte missminner mig, sÄ det var mest ett sammantrÀffande, inte förrÀn nu den dykt upp pÄ billboarden dock.

Men, vem fan Àr Erik?

Edit: Nu sÄg jag att det stod Idol framför, förklarar varför jag inte vet...

Redigerat av Fertan
Postat
det Àr ju uppenbart att den Àr gjord för att tjÀna pengar pÄ och inget annat.

Hur Àr det uppenbart?

DÀrför att det Àr mÄnga som tittar pÄ Idol? Eller handlar det om ackordval? Eller sÀttet att sjunga?

Ingen vÀrdering mot dig, jag har ocksÄ tÀnkt sÄ innan men jag kommer inte ihÄg hur eller varför jag tÀnkte sÄ.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Men för fan Laxen, det Àr klart att det hÀr Àr bara frÄgan om ett kommersiellt jippo som man vill snabbt krama ur alla stÄlar som gÄr.

Postat
Men för fan Laxen, det Àr klart att det hÀr Àr bara frÄgan om ett kommersiellt jippo som man vill snabbt krama ur alla stÄlar som gÄr.

Ja..? Är lĂ„ten skriven speciellt för just det hĂ€r Ă€ndamĂ„let, eller Ă€r det en lĂ„tskrivare som gjort den tidigare och sedan har den blivit uppköpt? Om det Ă€r en lĂ„tskrivare som jobbar professionellt med det sĂ„ Ă€r vĂ€l hela hans poĂ€ng med det att tjĂ€na pengar, han kan fĂ„ det lite knackigt annars.

Ser inga problem alls med att krÀma ur sÄ mycket pengar det bara gÄr ur saker och ting, de som betalar för det fÄr vÀl göra det, betalar man för det trots att man inte tycker om det fÄr man vÀl skylla sig sjÀlv. De fÄr inte mer cash Àn vad folk betalar, gillar du det inte - köp det inte.

Postat

Jag tror ocksÄ det finns sÄna intressen. Men att tro att det Àr enda anledningen tycker jag Àr sorgligt. Vad vet du egentligen om upphovsmakaren, alla inblandade och Idol-Erik som sjunger? Kalla mig naiv, men jag tror saker bara blir sÄ ytliga som man gör dem.

Och var nu duktig pÄ att hÄlla isÀr teveprogrammet idol som affÀrsidé och materialet som spelas dÀr..

Förresten vÀntar jag fortfarande pÄ kröningen som forumets PK-kung som du stÀndigt pÄpekar.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag tror ocksÄ det finns sÄna intressen. Men att tro att det Àr enda anledningen tycker jag Àr sorgligt. Vad vet du egentligen om upphovsmakaren, alla inblandade och Idol-Erik som sjunger? Kalla mig naiv, men jag tror saker bara blir sÄ ytliga som man gör dem.

Snacka om vara naiv. Det Àr ytligt och det Àr syftet med sÄna hÀr kommersiella program. Det finns inget djup. Börja inte leta efter nÄgot som inte finns dÀr. Jag sÀger inte att de som stÀller upp har sina sanna drömmar. Men resten Àr bara ren underhÄllning och inget annat.

Och var nu duktig pÄ att hÄlla isÀr teveprogrammet idol som affÀrsidé och materialet som spelas dÀr..

Det gÄr inte. De Àr ett och detsamma

Förresten vÀntar jag fortfarande pÄ kröningen som forumets PK-kung som du stÀndigt pÄpekar.

JadĂ„ det kommer under nĂ€sta Ă„r. 😆

Postat
Ser inga problem alls med att krÀma ur sÄ mycket pengar det bara gÄr ur saker och ting, de som betalar för det fÄr vÀl göra det, betalar man för det trots att man inte tycker om det fÄr man vÀl skylla sig sjÀlv. De fÄr inte mer cash Àn vad folk betalar, gillar du det inte - köp det inte.

Visst, och jag har heller inte sagt nÄt annat. Men sÄna lÄtar Àr vÀldigt svÄrt att kÀnna nÄnting för. Det Àr underhÄllning, inte musik.

Postat

Vem hÀr vill inte komma ut med sin musik? DÄ ger vi bort allt vi gör eller hur, för annars Àr det ju kommersiellt. SjÀlv hade jag nog blivit glad om jag var det minsta lilla kommersiell om det betydde att det trillade in en och annan krona.....

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Klart som fan att lÄten Àr skriven för att sÀlja mycket och dra in pengar till lÄtskrivaren, det Àr ju det han lever pÄ.

Men vad Àr det för speciellt med det?

Dom flesta radioartister köper ju in sina lÄtar idag, som i sin tur Àr skrivna av lÄtskrivare som vill leva pÄ det...

Sen Àr det ju inte nÄgon ny företeelse, Elvis skrev inte en enda lÄt men han blev ju rÀtt kÀnd ÀndÄ.

Jag tycker nog att Erik Àr riktigt duktig sÄngare och lÄten Àr ovanligt bra för att vara en idollÄt.

Sen Àr det ju ingenting som kommer att spelas hemma hos mej, men jag kommer inte att stÀnga av radion varje gÄng jag hör lÄten som jag gör nÀr det spelas HÄkan Hellström, Markus KrunegÄrd eller Basshunter.

Postat

Vet inte vilken lÄten Àr, och vem Erik Àr, men Halo? Halo av Depeche Mode?

Postat (redigerat)
Vet inte vilken lÄten Àr, och vem Erik Àr, men Halo? Halo av Depeche Mode?

Förmodligen Beyoncé-lÄten.

Vem hÀr vill inte komma ut med sin musik? DÄ ger vi bort allt vi gör eller hur, för annars Àr det ju kommersiellt. SjÀlv hade jag nog blivit glad om jag var det minsta lilla kommersiell om det betydde att det trillade in en och annan krona.....

Det Àr vÀl ingen som har pÄstÄtt att man Àr för kommersiell om man tjÀnar pengar pÄ sin musik. Det finns en skillnad mellan att tjÀna pengar pÄ musiken och att skriva den enbart i syfte att tjÀna pengar.

Redigerat av Dingbats
Postat

nÀr jag hörde lÄten kÀndes den som om lÄtskrivaren inte hade haft Kalle och Erik som tÀnkta artister.

Erik gillar ju mest 80-tals hÄrdrock och Kalle Àr ju ocksÄ lite Ät hÄrdrock, joe Cocker mm. hÄllet.

LÄten kÀndes fel.

det var ju extra tydligt nÀr Agnes och Sebastian var i final, lÄten kÀndes special skriven för agnes och passade inte Sebastian alls.

nu gÄr ju Idol ut pÄ att artisten ska kunna sjunga allt bra oavsett genre men jag tycker ÀndÄ att Àven en idolvinnare mÄste ha sin egen stil och grej att göra.

Postat
nÀr jag hörde lÄten kÀndes den som om lÄtskrivaren inte hade haft Kalle och Erik som tÀnkta artister.

LÄten skrivs vÀl ÀndÄ innan det Àr klart vilka som Àr i final?

Postat
att skriva den enbart i syfte att tjÀna pengar.

Jamen, hur fan vet du att det Àr sÄ?

BerÀtta gÀrna, du verkar benhÄrt övertygad. Och jag lyssnar gÀrna pÄ vilka bevis du har för det.

Även om det Ă€r en Ă„sikt. Som du kanske ska vara tydligare med att det Ă€r..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.