Jump to content
Annons

Soundblaster audigy 2 zs platinum Pro


ticcitocc

Recommended Posts

Annons

Jag har bara blivit lite konfunderad nu pĂ„ sistone.. i den artikeln jag fick av dig sĂ„ skriver dem Soundblaste Audigy 2 EX. SĂ„ hĂ€r lyder tvĂ„ recensioner pĂ„ just Audigy 2 Ex som jag lĂ€st: "Den största nyheten med Audigy 2 Ă€r att kortet nu stöder Asio 2 vid 24-bitars inspelning vilket borde locka nĂ„gra hobbymusiker" - FrĂ„n tidningen M3. "..DĂ€remot klarar inte Audigy 24-bitars inspelning i kombination med asio och det avskrĂ€cker sĂ€kert en del hemmastudiobyggare" - Mikrodatorn. Det hĂ€r Ă€r recension frĂ„n samma kort KĂ€lla. Audigy 2 ZS Platinum Pro Ă€r jue trots allt nyare sĂ„ den borde vĂ€ll blivit utrustad med det 🙂

Förövrigt.. vad tycker ni om kortet för lite hemmainspelning (bara nÄgot instrument i taget).

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förövrigt.. vad tycker ni om kortet för lite hemmainspelning (bara nÄgot instrument i taget).

Mvh

Duger sÀkert bra. Har ingen erfarenhet av det men om det Àr just för musikpulande sÄ leta efter ett ljudkort som Àr gjort "endast" för det.

Det dĂ€r kortet Ă€r sĂ€kert skitbra för hemmabiosystemet men för dom pengarna kan du sĂ€kert hitta ett bĂ€ttre musikinspelningskort 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀsta frÄga som kÀnns angelÀgen i sammanhanget:

Funkar detta kort i 44.1kHz - eller Àr det lika korkat som det brukar vara med SB-korten...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ni nĂ„gra bra alternativ i liknande prisklass ? Är Creatives "EMU" nĂ„gonting att ha ? Och.. jag Ă€r vĂ€ldigt imponerad av den höga SNR-standarden pĂ„ Audigy 2 kortet. ( lĂ€st mĂ„nga recensioner men Ă€r inte sĂ„ inne pĂ„ musik i dator.. Ă€n =) ) Men gĂ„r en sĂ„dan hög nivĂ„ som 108 nĂ„ med musikkort i samma prisklass ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MĂ„nga anger de teoretiska bĂ€sta vĂ€rdena pĂ„ omvandlarkretsarna (utan kringkomponenter) - och inte de verkliga, uppmĂ€tta vĂ€rdena. Detta Ă€r vanligt bland de billiga tillverkarna för att man ska kunna tala om för "marknaden" att man minsann hĂ„ller samma kvalitet som vĂ€rstingkorten - medan sĂ„dana som Echo, RME och andra som hĂ„ller högre klass, anger verkliga vĂ€rden och dĂ€rför ibland kan se "sĂ€mre" ut i databladen... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu lĂ€gger jag till ytterligare en frĂ„ga i hopp om att fĂ„ ett kvalificerat svar av nĂ„gon 😛 Är E-MU 1212M samma ljudkort som i 1820 ? AlltsĂ„, kan jag senare om jag vill köpa en dockningsstation och koppla till ?

1212 och 1220 Ă€r nog helt olika kort, sĂ„ att det inte gĂ„r - men enligt vad jag har hört pĂ„ olika hĂ„ll, sĂ„ fĂ„r du helt sĂ€kert ett enormt mycket bĂ€ttre kort i ett av dem Ă€n du fĂ„r i vilket SB-kort som helst - oavsett vilka teoretiska vĂ€rden Creative redovisar... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför Àr det viktigt att kunna spela in i 44,1 ?

Till slut ska det ner till 44.1kHz och 16-bit, sÄ du slipper en omvandling av samplingsfrekvensen. Att ha ett högt bitdjup under arbetets gÄng gör skillnad pÄ dynamiken och Àr mycket tydligt mÀrkbart - men att gÄ upp i samplingsfrekvens gör normalt mikroskopisk skillnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SĂ„ om jag förstĂ„tt det hĂ€r rĂ€tt sĂ„ sker ingen uppspelning i 24bit ? Endast inspelning. Om jag köper 1212M (Som verkar vara ett bra kort att starta med) mĂ„ste jag dĂ„ ha ett annat ljudkort för mina andra applikationer som spel och dylikt ? Var finns exempelvis spelporten ? Ett sĂ„nt hĂ€r ljudkort som ska vara sĂ„ fint pĂ„ alla sĂ€tt mĂ„ste vĂ€ll klara av att spela upp ljud frĂ„n spel och musik lika bra som mitt SB Live! 5,1 ? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag menade resultatet nĂ€r du lĂ€gger det pĂ„ en CD som ska kunna avlyssnas i stereon... 😛

SÄ lÀnge du inte gÄr ner till 16-bit i ljudfilerna (i sista steget kör man med Dithering ner till 16-bit), sÄ hÄller du dig kvar pÄ 24 Àven vid uppspelning...

Spelport för joystick finns inte pÄ riktiga ljudkort - utan bara pÄ just spelkort.

Det kan faktiskt vara ganska bra pÄ andra sÀtt ocksÄ att ha tvÄ ljudkort; ett för spel- och systemljud och ett för seriöst ljud. Om man inte har det, kan det stÀlla till problem om du exempelvis har systemljud aktiverade, eftersom Windows dÄ vill ta kontroll över ditt riktiga ljudkort för att spela upp genom det - medan du kanske hÄller pÄ med en viktig inspelning...

Jag kör med ett SB Live tillsammans med mitt RME Hammerfall - och det fungerar helt suverĂ€nt. 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Enligt creatives hemsida (ang audigy)

http://se.europe.creative.com/products/pro...duct=4925&nav=0

Högupplöst Ljud för Upp- och Inspelning

- 24-bitars Digital-till-Analog omvandling under uppspelning med samplingshastigheter pÄ 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48, 64, 88.2 och 96kHz i 7.1-lÀge och upp till 192kHz i stereolÀge

- 24-bitars Analog-till-Digital omvandling under inspelning i 8, 16 eller 24 bitar med samplingshastigheter pÄ 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48, 64, 88.2 och 96kHz

- SPDIF-ingÄng (Sony/Philips Digital Interface) i upp till 24-bit/ 96kHz

- SPDIF-utgÄng pÄ 48 eller 96kHz (44.1kHz i stereo)

- ASIO-drivrutiner för flerspĂ„rig uppspelning med lĂ„g fördröjning (ÂČ2ms) och inspelning i 16-bit/48kHz*

* Fördröjningsprestanda kan bero pÄ systemkonfiguration

Vad gÀller EMU 1212M sÄ Àr det "bÀttre" Àn 1820 och motsvarar ett 1820M, dvs det har de AD-omvandlare som sitter i pro tools HD-system. Det gÄr utmÀrkt att köpa till en dockningsstation senare, men det blir ju lite dyrare Àn att köpa ett 1820M frÄn början. Jag har sjÀlv ett 1212M och Àr vÀldigt nöjd med det. Visst finns det tillfÀllen dÄ man kanske velat ha lite mer kopplingsmöjligheter, men en billig mixer löser de flesta problemen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1212M kostar 180$ (1200 i nuvarande valutakurs) ... 2500 kronor om man ska köpa det i Sverige 😛 Jag förstĂ„r inte riktigt hur du menar med att 1212M Ă€r bĂ€ttre Ă€n 1820 ? 1820 innehĂ„ller ett kort + extraburken. Det kortet i 1820 Ă€r samma som i 1212M ? I 1820M sĂ„ finns ett kort utöver de i 1820, inte samma som extra kortet i 1212M. Kan du ge en förklaring 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla tre systemen har ett gemensamt pci-kort, EMU 1010.

1212M och 1820M (tror M:et stod för Master grade eller nÄ't liknande) har samma AD-omvandlare som pro tools HD-system, medan 1820 har nÄgot "sÀmre" omvandlare (men det Àr ju inte skrÀp för det).

PÄ 1820-modellerna sitter omvandlarna i "extraburken", och pÄ 1212'an sitter de pÄ det dotterkort (0202) som hör till.

Det extrakort som följer med 1820M Àr för att synka annan extern utrustning via Word Clock, SMPTE, eller MTC.

Hoppas det blev begripligt 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DĂ„ sitter omvandlaren i burken pĂ„ 1820M ocksĂ„ ? Om det inte sitter i baskortet (1010) och dess andra kort Ă€r till för annat som jag inte förstĂ„r vad 😳 Hur kan det dĂ„ vara skillnad i omvanldling mellan 1820 och 1820M ? Burken Ă€r vĂ€ll samma till bĂ„da.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför Àr det viktigt att kunna spela in i 44,1 ?

44.1KHz innebÀr 44100 berÀkningar varje sekund. LÄt sÀga att att du kör pluggar som sammanlagt stjÀl 50% av dina systemresurser. Skulle du istÀllet köra dessa i 48KHz krÀvs 4000 berÀkningar extra i sekunden. Detta kommer att ge en 8% högre belastning. AlltsÄ kommer systemet att belastas 50% + 0.5x8=4%. Sammanlagt 54%, verkar ju inte vara sÄdÀr vÄldsamt mycket men nÀr man kÀmpar mot en lÄg latency och jobbar pÄ stora projekt kommer det att kÀnnas. DÀrför kan det vara vÀldigt trevligt med ASIO drivrutiner som stöder 44.1KHz.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för förklaringen Majken. En annan kul ska jag mĂ€rkte nu var att det kommer bli vĂ€ldigt trĂ„ngt om Pci platserna nu i och med tre ljudkort 🙂 FĂ„r plocka bort Firewire och Usb 2.0 som tyvĂ€rr inte var integrerat 🙂. Jag har tittat pĂ„ ditt Mictest Claes, tyvĂ€rr funkade det inte att ladda hem i Waw format sĂ„ jag fick nöja mig med Mp3. ( nedladdningen sa att den var klar efter 21mb ( tvĂ„ gĂ„nger ) och gick jue dĂ„ förstĂ„s inte att anvĂ€nda ) Parentes i parentes 🙂 Men skulle du rekomendera Studio Projects B1 som en nybörjar mic ? Den kommer fram för allt anvĂ€ndas för sĂ„ng. Rapid Wanker du fĂ„r gĂ€rna ge mig en sista förklaring i och med kortskillnaderna 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes behöver jag ett högtalarsystem till varje kort eller hur kommer det att funka ? (SB-Live för windows/spel , E-MU för inspelning )

Emu-korten (1212 & 1820) klarar uppspelning av ljud frÄn windows (MME, WDM eller vad det nu kan vara). Du behöver alltsÄ inte köra tvÄ separata ljudkort.

Jag har ocksÄ hört att de visst gÄr att köpa till ett externt 1820-interface till 1212 om man vill det. Men jag Àr inte 100% sÀker pÄ den punkten.

Det finns en del osÀkra punkter du bör kÀnna till angÄende Emus serie innan du bestÀmmer dig för ett köp. Vissa har problem med stabiliteten (t ex att mjukvaran till kortet hÀnger sig eller blir helt tyst). Vissa har problem med midi-portarna (fördröjning av signaler).

SjÀlv hade jag en del problem innan jag skaffade ett större nÀtaggregat till datorn. Ibland startade inte kortet upp alls nÀr jag startade datorn.

Men i övrigt Àr det ett bra kort (antagligen för de flesta).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm, ska man behöva byta nÀtagg.. min oem-dator ligger nog pÄ under 300W =/ Och dÄ kör jag med fulla pci-platser Dvd, Dvd-brÀnnare och 3 hÄrddiskar. Gf 4 Ti drar rÀtt mycket ocksÄ. Har du nÄgra alternativ annars i samma prisklass Joachime ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes behöver jag ett högtalarsystem till varje kort eller hur kommer det att funka ? (SB-Live för windows/spel , E-MU för inspelning )

Behoven av lyssning Àr ju olika. Till musikkortet vill du förmodligen ha ett par aktiva studiomonitorer som ger dig en Àrlig ljudÄtergivning, till spel, filmer mm kanske du vill ha ett hÀftigt 5.1-system.

Edit: Första inlĂ€gget pĂ„ ett tag, shit mĂ„ste fĂ„ bort den dĂ€r tomteluvan ser jag... eller hur var det, julen varar till pĂ„sk? 🙂

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...