Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ville ha ett special bord som passade mina grejer.

Men hittade inga som passade mig. Och som var stort nog. 240 cm breda, 120 cm djup. Hel MDF skiva.

Har allt vÀrktyg som behövs liggande frÄn tidigare jobb.(snickare)

SÄgar, frÀs, el hyvel, skruvdragare, samt lite annat som gör jobbet lÀttare.

+ mÄnga timmar...

BestÀllde 4 MDF skivor och ALU detaljer till hörn och rack.

Idag klar med all sÄgning. 2 st. hurtsar klara till spackling och grundmÄlning.

Börjat med topp delen som monitor och skÀrm stÄr pÄ. Tar mycket tid. DÄ det ska frÀsas spor för ljus och kablar, och i framkant - ger snyggare detalj.

Laddar upp bilder senare i veckan.

//PG

Annons
Postat

Det ser ju fint ut. Dock tror jag du kommer fÄ nackspÀrr av bildskÀrmarnas placering.

Postat
Det ser ju fint ut. Dock tror jag du kommer fÄ nackspÀrr av bildskÀrmarnas placering.

Hehe. Kanske. BildskÀrmarna kan lutas framÄt.

Men om jag lutar mig bak i stolen funkar det kanske. 😉

Jag vet det blir lite högre Àn normalt. Men för att fÄ plats för alla grejer mÄste det bli sÄ.

BĂ€ttre kanske utan hjul...

//PG

Postat
Hehe. Kanske. BildskÀrmarna kan lutas framÄt.

Men om jag lutar mig bak i stolen funkar det kanske. 😆

Jag vet det blir lite högre Àn normalt. Men för att fÄ plats för alla grejer mÄste det bli sÄ.

BĂ€ttre kanske utan hjul...

//PG

Jag skulle allvarligt tÀnka om nÀr det gÀller monitorplaceringen. Det Àr de du tittar pÄ mest och det dÀr kommer ge nackskador. Jag har mina med skÀrmen i nederkant pÄ bordet (se bild) och pÄ sÄ sÀtt fÄr jag bÄde rÀtt arbetsergonomi samt kan titta över dem genom studiofönstret. Har du inget fönster du behöver titta igenom sÄ sÀtt lite av dina rackprylar ovanför skÀrmen istÀllet om du tvunget mÄste ha dem sÄ nÀra.

2329751400_dd11dddec4_o.jpg

Postat

Ja jag hÄller med Audiorent.

En vÀldans massa rack, har du sÄ mycket prylar att stoppa in?

Vad Àr Behringer 10" och amp CD? Det Àr inget som du kan stoppa in i nÄgot av racken?

Jag har sett studiobord pÄ bild som t. om. har en nedsÀnkning som skÀrmarna stÄr i.

Postat
Jag skulle allvarligt tÀnka om nÀr det gÀller monitorplaceringen. Det Àr de du tittar pÄ mest och det dÀr kommer ge nackskador. Jag har mina med skÀrmen i nederkant pÄ bordet (se bild) och pÄ sÄ sÀtt fÄr jag bÄde rÀtt arbetsergonomi samt kan titta över dem genom studiofönstret. Har du inget fönster du behöver titta igenom sÄ sÀtt lite av dina rackprylar ovanför skÀrmen istÀllet om du tvunget mÄste ha dem sÄ nÀra.

2329751400_dd11dddec4_o.jpg

Vad Àr det för monitorer pÄ bilden?

Postat
Vad Àr det för monitorer pÄ bilden?

Menar du högtalarna sÄ Àr det Tannoy Reveal Active (har tÀnkt lÀnge att byta men inte kommit pÄ till vad)

Menar du dataskÀrmarna sÄ Àr det Samsung 22" (kommer inte ihÄg beteckning men de Àr kanon!!)

Postat

KÀnns pÄ din ritning som om du borde tÀnka över monitorhögtalarplaceringen, det Àr ju trots allt det som Àr viktigast, man mixar ju inte med ögonen utan med öronen, sÄ för mig skulle första prio vara hur dina monitorhögtalare stÄr.

Postat
Thomann sÀljer ett liknande bord för 400 Euro

177479.jpg

Thoman Producer Studiorta

usch! sÄnna dÀr bord Àr skit fula tycker jag. mitt nya bord kommer bli en blandning mellan Argossy bod och gammalt api mixerbord.

angÄende skÀrmarna sÄ Àr det vÀl bÀta att placera dom sÄ man tittar rak pÄ dom. att glo nerÄt Àr vÀl lika dumt som uppÄt.

Postat
usch! sÄnna dÀr bord Àr skit fula tycker jag. mitt nya bord kommer bli en blandning mellan Argossy bod och gammalt api mixerbord.

angÄende skÀrmarna sÄ Àr det vÀl bÀta att placera dom sÄ man tittar rak pÄ dom. att glo nerÄt Àr vÀl lika dumt som uppÄt.

Orkar inte skriva sjÀlv sÄ jag tar första trÀffen pÄ google istÀllet (jadÄ, jag Àr lat):

http://www.bth.se/for/stud_hals.nsf/sidor/...33;OpenDocument

Postat

Tackar alla för bra idÚer till lösningar.

TyvÀrr mÄste jag prova efter den ritning jag har gjort.

Allt Àr sÄgade och klart till montering.

Jag Àr 190 cm hög, min stol Àr ocksÄ stor.

MEN - om det visar sig att jag fÄr nackspÀrr mÄste jag göra nÄt Ät det.

Klart jag hoppas det fungerar. Men samtidigt obs pÄ problemen.

Bygga ner skÀrmarna kan helt klart vara en lösning.

Tack till alla... 😄

(PS. Thomann kollade jag pĂ„, ungefĂ€r i samma höjd som mitt, men för litet.. DS) 😠

//PG

Postat

Svar nej. Att titta snett nerÄt Àr absolut det rÀtta för nacken vilket ocksÄ artikeln som Lee lÀnkade till bekrÀftade.

Postat
KÀnns pÄ din ritning som om du borde tÀnka över monitorhögtalarplaceringen, det Àr ju trots allt det som Àr viktigast, man mixar ju inte med ögonen utan med öronen, sÄ för mig skulle första prio vara hur dina monitorhögtalare stÄr.

Monitorerna kommer i exakt höjd med min nĂ€sa. 😠:rolleyes:

Postat

PÄ tal om hur monitorerna/skÀrmarna ska stÄ sÄ sÄg jag en intervju med Cobra Starship hÀr om dagen! Dom sÄg ut att ha en ganska smaskig studio med bra placering pÄ monitorerna och skÀrmarna!

har vi den! 😉

MVH pillF

Postat
PÄ tal om hur monitorerna/skÀrmarna ska stÄ sÄ sÄg jag en intervju med Cobra Starship hÀr om dagen! Dom sÄg ut att ha en ganska smaskig studio med bra placering pÄ monitorerna och skÀrmarna!

har vi den! 😉

MVH pillF

TACK för mycket bra link.

Skitt....

Ser ut som jag fÄr göra ett bord till. Och sÀlja detta..?? eller..............

Men först mÄste jag prova om det fungerar med höjden till skÀrmarna.

//tacksam PG

Postat
Monitorerna kommer i exakt höjd med min nÀsa.

TÀnkte mer pÄ att de ser ut att vara placerade vÀldigt brett isÀr pÄ bilden

Postat
TÀnkte mer pÄ att de ser ut att vara placerade vÀldigt brett isÀr pÄ bilden

obbbsss 😄

Klart dom mÄste vara riktade, och inte sÄ lÄngt ifrÄn.

SkÀrmade Àr dom, sÄ intill skÀrmarna Àr inget problem.

Tackar för tips. SvÄrt att hÄlla koll pÄ allt.

Bygget ser ut att bli lite försenad. FrÀsen var för gammal, sönder nu. hehe

BĂ€stellde ny. HĂ€mtar i morron.

NÀste vecka mer troligt för upload av bilder.

Lacka allt, kanske veckan efter.

Sen Àr det JUL. hej och hopp...

//PG

Postat

har vi den! 🙂

MVH pillF

Japp! Precis sĂ„ ska ett studio bord se ut. Fan va roligt att vara 2st som jobbar. Hade kunnat sitta hur lĂ€nge som helst om man hade nĂ„gon att bolla saker med. Tack för lĂ€nken. Sitter i skrivande stund och lyssnar pĂ„ deras senaste album Hot Mess, och kĂ€nner att jag nog kommer att köpa det 😉

Postat
TACK för mycket bra link.

Skitt....

Ser ut som jag fÄr göra ett bord till. Och sÀlja detta..?? eller..............

Men först mÄste jag prova om det fungerar med höjden till skÀrmarna.

//tacksam PG

Hehe ja varför inte? Kanske nya verksamheten, eller kanske till och med nya jobbet? Vem vet? đŸ˜Č

Postat
Hehe ja varför inte? Kanske nya verksamheten, eller kanske till och med nya jobbet? Vem vet? 😄

😄

Nej - tror inte det.

Det tar för lÄng tid, och det har jag inte för mycket av.

Men att hjÀlpa en och annan kan sÀkert fungera...

Idag vill jo alla ha specialbyggd efter sina behov och prylar.

//PG

Postat (redigerat)
😄

Nej - tror inte det.

Det tar för lÄng tid, och det har jag inte för mycket av.

Men att hjÀlpa en och annan kan sÀkert fungera...

Idag vill jo alla ha specialbyggd efter sina behov och prylar.

//PG

Hehe nej jag var ju inte sĂ„dĂ€r jĂ€tteseriös. Men en idĂ© kanske! Om jag visste hur man byggde bord, eller rĂ€ttare sagt "saker över huvudtaget" kanske jag hade gjort det haha. Men om nĂ„gon tex. vill ha ett bord specialbyggt sĂ„ fĂ„r du ju idĂ©er pĂ„ samma gĂ„ng? 🙂

Japp! Precis sĂ„ ska ett studio bord se ut. Fan va roligt att vara 2st som jobbar. Hade kunnat sitta hur lĂ€nge som helst om man hade nĂ„gon att bolla saker med. Tack för lĂ€nken. Sitter i skrivande stund och lyssnar pĂ„ deras senaste album Hot Mess, och kĂ€nner att jag nog kommer att köpa det 😉

Precis. Det Ă€r nĂ„got jag verkligen saknar. Man mĂ€rker ju hur kompisarna blir nĂ€stan avundsjuka för att man kan ett program. DĂ„ vill dom ocksĂ„ börja. Men det kan ju vara hyffsat segt att sitta och lĂ€ra upp en kompis baaara för att fĂ„ en bandmate. Det kĂ€nns nĂ€stan lite overkill hehe. Iofs har min barndomskompis gjort musik i kanske 5-6 Ă„r. Men tyvĂ€rr bor han uppe i Haparanda sĂ„ det kan ju bli lite svĂ„rt med avstĂ„ndet 🙂

Jag har faktistk inte lyssnat pĂ„ albumet. Tror jag ska göra det pĂ„ en gĂ„ng. Jag gillade iaf lĂ„ten pĂ„ youtube lĂ€nken! 🙂

EDIT: Ett annat band jag kan tipsa om Ă€r ju (Frankmusik). JĂ€vligt poppigt med elektroniskt sound över det. Jag gillar det som faaen! 🙂

/pillF

Redigerat av philmeizter
Postat
Precis. Det Ă€r nĂ„got jag verkligen saknar. Man mĂ€rker ju hur kompisarna blir nĂ€stan avundsjuka för att man kan ett program. DĂ„ vill dom ocksĂ„ börja. Men det kan ju vara hyffsat segt att sitta och lĂ€ra upp en kompis baaara för att fĂ„ en bandmate. Det kĂ€nns nĂ€stan lite overkill hehe. Iofs har min barndomskompis gjort musik i kanske 5-6 Ă„r. Men tyvĂ€rr bor han uppe i Haparanda sĂ„ det kan ju bli lite svĂ„rt med avstĂ„ndet 😛

Samma hÀr.

Det har varit skönt att ha en person man litar pÄ att hjÀlpa till med lyssning och idéer till MIX.

Tidigare har det varit sÄ att jag ger mera hjÀlp Àn vad jag fÄr tillbaks. KÀnns dÄ inte helt OK.

Om jag ska samarbeta med nÄn, vill jag det ska vara en som KAN keyboard. Eftersom det Àr mitt sÀmsta instrument...

//PG

Postat
Samma hÀr.

Det har varit skönt att ha en person man litar pÄ att hjÀlpa till med lyssning och idéer till MIX.

Tidigare har det varit sÄ att jag ger mera hjÀlp Àn vad jag fÄr tillbaks. KÀnns dÄ inte helt OK.

Om jag ska samarbeta med nÄn, vill jag det ska vara en som KAN keyboard. Eftersom det Àr mitt sÀmsta instrument...

//PG

Precis. Du tĂ€nker exakt som mig. Det kĂ€nns samma hĂ€r att man kan ge bĂ€ttre idĂ©er till nĂ„gon Ă€n man sjĂ€lv lyckas utföra. DĂ€rför man egentligen borde vara 2 sĂ„ man fĂ„r den rĂ€tta feedbacken och som du sĂ€ger, en bra mix! 😳

InstrumentmÀssigt kan det ju vara bra om andraparten kan lite av allt möjligt. SjÀlv kan jag inget instrument sÄdÀr rakt av (vilket Àr lite halvkasst). Men gitarr Àr vÀl mitt mÄl! haha.

/pillF

• 2 veckor senare...
Postat

Hehe, nej det var inte skiten som spruta, SjĂ€lv om det kanske har varit bĂ€ttre resultat. 😆

SkĂ€mt Ă„ sida... 🙂

Köpte en fÀrg spruta pÄ Cla... Ohls.... /#=)(/# #?)(/#%"%

Den fungerade i ca. 10 minuter. Sen kom det ingen mer fÀrg.

Tror ni jag var glad dÄ??? glad ingen hörde mig, eller gjorde ni...??

DÄ fick jag gÄ tillbaks till första idéen. AnvÀnda kompressor med spruta som jag VET fungerar.

Och resultatet blev MYCKET bÀttre. Varför jag inte anvÀnde den frÄn start.

JO - jag vill ha det lite tystare. Kompressorn stÄr i samma rum, och Àr inte av dom minste.

I alle fall, Àr pÄ gÄng. Förste strök med grundning Àr avklarat. I morra Àr det andra strök. Fredag, förste ström med svart...

Jag fick göra om lite i design. 3 smÄ fack med 19" rack, och 1 till keyboard, kombinerat interack grejer...

Passade perfect. Tror det blir OK...

Ha det fint i kylan. Elda pÄ.....

//PG

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.