Jump to content
Annons

Vad betyder det om det står så här på ett par högtalare?


Metalrobban

Recommended Posts

Jag har aldrig varit intresserad av PA-system eller högtarlare förrut, men nu har jag börjat att titta lite på sånt.

Och eftersom jag inte vet så mycket så lär det komma en massa frågor på vägen. Bla dessa:

1. När det står så här "full range speaker cabinet, 300W RMS Continues, 600W program, 1200W peak" Vad betyder RMS, Program och Peak i detta avseende?

2. Vad får man för effekt ut på ett par högtalare som det står så på?

3. Vad ska man ha för effekt på slutsteget till ett par sånna högtalare?

Edit: omformulerade frågorna en aning.

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har aldrig varit intresserad av PA-system eller högtarlare förrut, men nu har jag börjat att titta lite på sånt.

Och eftersom jag inte vet så mycket så lär det komma en massa frågor på vägen. Bla dessa:

1. Vad betyder det egentligen när det står så här "full range speaker cabinet, 300W RMS, 600W program, 1200W peak"?

2. Vad får man för effekt ut med ett litet mixerbord, slutsteg på ett par högtalare som det står så på?

3. Vad ska man ha för effekt på slutsteget till ett par sånna högtalare?

1 Som jag tolkat det så har du läst det på en högtalarlåda som spelar hela registret, bas till diskant. alternativet kan t ex vara en bas eller topp.

2 Förstår inte riktigt frågan men man kan säga att litet eller stort mixerbord spelar ingen roll. Hög effekt på steget och lättdrivna högtalare med stora baselement ger ett bättre tryck än tvärt om.

3 Samma eller MER. Väljer du ett klent steg och ligger och maxar det är det lättare att spela sönder grejorna.

Äger du lådorna du läser på eller funderar du på att köpa?

Vad är det för lådor?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Som jag tolkat det så har du läst det på en högtalarlåda som spelar hela registret, bas till diskant. alternativet kan t ex vara en bas eller topp.

2 Förstår inte riktigt frågan men man kan säga att litet eller stort mixerbord spelar ingen roll. Hög effekt på steget och lättdrivna högtalare med stora baselement ger ett bättre tryck än tvärt om.

3 Samma eller MER. Väljer du ett klent steg och ligger och maxar det är det lättare att spela sönder grejorna.

Äger du lådorna du läser på eller funderar du på att köpa?

Vad är det för lådor?

Ok för att gör det lite lättare då kanske.

jag letar efter nått att köpa och kunna använda såväl i en ganska högljudd replokal, likväll kuna använda på fester eller tillställningar.

det jag tittat på nu är hos tysken.

Högtalare: http://www.thomann.de/se/peavey_pro15_mess...rangesystem.htm

Skulle det funka med denna till: http://www.thomann.de/se/the_tamp_e800.htm

För då hamnar jag på lagom budget runt 5000:-

Andra förslag som är prisvärda mottages gärna då.. :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Så för att sammanfatta vad jag själv kommit fram till.

RMS Watt = Verklig Watt styrka när man spelar sinus-signal.

Program Watt = Den watt styrka man får ut när man spelar varierade fekvenser.

Peak Watt = Maximalt vad elementen klarar?

Dock vet jag inte om jag ska matcha slutsteg/förstärkare efter RMS Watt eller Program Watt?

Men om du Gilbert endast tittar på RMS antar jag att det är det man ska gå på.

Så tillvida om jag har högtalare med 300 RMS Watt skaffar jag ett slutsteg med minst 300W ut ur?

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Kortfattat:

RMS: Vad högtalarna klarar kontinuerligt. Och det är egentligen ingen specifik vågtyp som t. ex. sinus man snackar om här utan medelvärdet av energiinnehållet i materialet. Dvs. Om du skulle platta ner alla peakar och fylla igen alla dalarna i materialet tills du har fått en fyrkantsvågsliknande våg med lika hög våghöjd överallt, så har du fått fram RMS-nivån. Det kan enkelt sagt jämföras med en fyrkantsvåg men det är inte hela sanningen.

Program power: Det är ett väldigt flummigt uttryck som kan betyda lite vad som helst beroende på hur tillverkaren ser på saken. Men rent generellt kan man säga att det är samma sak som "Musical power", eller hur mycket effekt högtalaren tål vid slumpvis genererat material med slumpvisa pauser (vitt brus). Det är pauserna i vanlig musik som gör att högtalaren klarar av mer Program power än RMS eftersom elementet får en chans att kylas av under tiden (det genomsnittliga energiinnehållet är lägre än RMS). Man skulle kunna dra en paralell att man spelar upp signal med högre RMS-värde än angivet på högtalaren fast man har klippt in pauser emellanåt vilket tillåter elementet att leda bort värmen.

Peak: Detta är alltså som namnet menar på hur kraftiga peakar i materialet högtalaren klarar av att hantera innan det mekaniska i elementen säger ifrån. De andra angivelserna (Program, RMS) är med andra ord mått på hur mycket värme elementet klarar att leda av, medans Peak är ett värde på hur mycket högtalaren klarar rent mekaniskt. Det handlar om stora effekter under korta stunder (som en kick till exempel). En bra högtalare med goda toleranser har ofta en angiven Peakeffekt som är minst det dubbla (och gärna fyra gånger mer) än den angivna RMS-effekten. Detta tillåter högtalaren att spela ut alla dynamiska toppar utan förhinder, utan att pruta på det genomsnittliga energiinnehållet (Program power, det man upplever som "hög volym").

Många tror dock att det är för höga effekter som grillar högtalarelement, vilket oftast är felaktigt. Det som händer i de flesta fall (när det handlar om amatörer) är att de har för klen förstärkare (för låg Peak-kapacitet på steget). När de inte får ut den (upplevda) ljudvolymen de är ute efter matar de förstärkaren med högre signal i hopp om att få mer tryck. Istället dräneras den svaga förstärkarens nätdel på ström vilket gör att förstärkaren kapar topparna på materialet som skickas till högtalarna (var denna gränsen går definieras av förstärkarens RMS-kapacitet). Det resulterar i en fyrkantsvågsliknande signal med mycket högt energiinnehåll (vilket ändå upplevs som relativt lågt pga. den obefintliga dynamiken, resultatet av klippta toppar), dvs. samma sak som att mata högtalaren med mycket RMS-kraftig signal. Högtalaren kan inte hantera värmen och talspolen brinner. Så har man element som "kärvat", luktar bränt eller skrapar när man trycker på dom efter en spelning är det för litet steg som är orsaken (alternativ för komprimerad utsignal till stegen i kombination med för hög snittvolym).

När det däremot gäller professionella riggar är orsaken till blåsta element oftast just mekaniska fel som spruckna upphängningar eller koner. Detta för att stegen orkat leverera kram nog, vilket då, som motsats till exemplet ovan, lett till att elementets (istället för stegets) dynamik-kapacitet (Peak power) varit för liten. Elementet "slår" sönder sig själv. Detta händer när bandet spelar med stor dynamik och ljudteknikern underskattat den, i komtination med avsaknaden av ordentlig (eller rätt inställd) master limiter.

En annan orsak till förstörda element vid användning av element med väl tilltagen maximal slaglängd (hög Peak-kapacitet) är där förstärkaren drivit elementet på ett sätt som gjort att högtalarens talspole befunnit sig utanför magnetens effektiva arbetsområde (där elementets "motor" inte har någon drivkraft) vid ytterlägena på signalen. När det händer och steget fortsätter mata spolen med ström medans konen inte kan vandra längre ut eller in, vilket betyder att konen står stilla i ytterlägena, leder det också till att värme ackumuleras och spolen skär/brinner. Ett element kyls ju via luft som flödar genom elementmotorn, och står elementet stilla halva sin arbetstid är även kylningen halverad.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för detta!

Då är jag berikad mer kunskap om hur detta fungerar och vet lite med vad man ska titta på.

Finns det något typ av mått för att veta hur mycket Watt man behöver?

1. Klarar man sig med 300 RMS Watt i en högljudd replokal med tung metal?

2. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska hålla tal inför en tyst församling i typ en gymnastiksal?

3. Klarar man sig men 300 RMS Watt om man använder PA:t som utljud vi en mindre spelning, 100-200 pers?

4. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska spela musik ute på en grillfest?

Jag förstår ju naturligtvis att lokalers storlek och akustikegenskaper spelar roll på detta men finns det någon generell oskriven regel att följa, eller är det testa sig fram och se vad som behövs för just mitt behov? Kan ju vara skitsvårt att veta.

Edit: Stava..!

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack desvaener för ett utförligt inlägg.

Vad jag inte vet säkert är, vad anges för effekt på steget hos Tysken?

Om vi säger att det är 440W RMS i 4ohm så är ju detta bra till lådans 300W enl tidigare resonemang.

Om du vill jämföra ljudtryck med andra lådor så skall du kolla på W/m som på Peaveylådan är 98.

En annan låda spelar 101db, och den kommer att vara dyrare. I min värd kommer den att spela lika

starkt med ett hälften så kraftigt steg. Sedan kan man ju vända på resonemanget, vad är i upplevt ljudtryck

en fördubbling av tillförd effekt? Jag kommer antagligen att bli tillrättavisad men jag svarar: hörbar och lite till.

Känns som om du får ett billigt paket som antagligen funkar utomordentligt i en replokal.

Jag hade ju dock gärna velat lyssna och även jämfört med aktiva plastlådor.

Det finns en del trådar på forumet som handlar om miniPA / sånganläggning.

GitarrNilsson brukar ju tala sig varm om sin trubadurrigg men för 5 000:- kanske du har hittat hem

med dessa prylar från tysken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något typ av mått för att veta hur mycket Watt man behöver?

1. Klarar man sig med 300 RMS Watt i en högljudd replokal med tung metal?

2. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska hålla tal inför en tyst församling i typ en gymnastiksal?

3. Klarar man sig men 300 RMS Watt om man använder PA:t som utljud vi en mindre spelning, 100-200 pers?

4. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska spela musik ute på en grillfest?

Jag förstår ju naturligtvis att lokalers storlek och akustikegenskaper spelar roll på detta men finns det någon generell oskriven regel att följa, eller är det testa sig fram och se vad som behövs för just mitt behov? Kan ju vara skitsvårt att veta.

Hej igen

Jag är fräck och ändrar frågeställningen till:

Klarar jag mig med prylarna jag länkade till från Thomman i fallen 1-4 ?

1 Beroende på vad du skall köra ut,

Sång och keyboard JA och bas EVENTUELLT och trummor NJAE

2 JA

3 NEJ inte om du skall mica trummor och lina bas.

Men ett alternativ är att vid dessa tillfällen hyra in ett aktivt delningsfilter, ett extra steg och två basar.

4 För ett kompisgäng hade jag gjort det helt klart men du kan nog inte komma och ta betalt och köra en calypso-show hos kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag berikad mer kunskap om hur detta fungerar och vet lite med vad man ska titta på.

Finns det något typ av mått för att veta hur mycket Watt man behöver?

1. Klarar man sig med 300 RMS Watt i en högljudd replokal med tung metal?

2. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska hålla tal inför en tyst församling i typ en gymnastiksal?

3. Klarar man sig men 300 RMS Watt om man använder PA:t som utljud vi en mindre spelning, 100-200 pers?

4. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska spela musik ute på en grillfest?

Ett tips; som du kanske redan vet så säger watt-talet ingenting om hur starkt en högtalare kan spela (om man inte känner till den verkliga känsligheten och räknar ut det). Max SPL (oftast vid 1m) är ett bättre riktmärke.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Jag är fräck och ändrar frågeställningen till:

Klarar jag mig med prylarna jag länkade till från Thomman i fallen 1-4 ?

1 Beroende på vad du skall köra ut,

Sång och keyboard JA och bas EVENTUELLT och trummor NJAE

2 JA

3 NEJ inte om du skall mica trummor och lina bas.

Men ett alternativ är att vid dessa tillfällen hyra in ett aktivt delningsfilter, ett extra steg och två basar.

4 För ett kompisgäng hade jag gjort det helt klart men du kan nog inte komma och ta betalt och köra en calypso-show hos kund.

Bra, gjordet inget att du ändrade frågeställningen.

1, Sång och eventuellt backtrack med ljud av stråkar och synt är som grundtanke.

2, bra

3, som jag trodde själv. Ville bara ha lite riktlinje.

4, ja, det är för kompisgänget i så fall. :-) Men även här ville jag bara ha en riktlinje.

Tack för allt hjälp. Dyker säkert upp flera fågor framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för detta!

Då är jag berikad mer kunskap om hur detta fungerar och vet lite med vad man ska titta på.

Finns det något typ av mått för att veta hur mycket Watt man behöver?

1. Klarar man sig med 300 RMS Watt i en högljudd replokal med tung metal?

2. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska hålla tal inför en tyst församling i typ en gymnastiksal?

3. Klarar man sig men 300 RMS Watt om man använder PA:t som utljud vi en mindre spelning, 100-200 pers?

4. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska spela musik ute på en grillfest?

Jag förstår ju naturligtvis att lokalers storlek och akustikegenskaper spelar roll på detta men finns det någon generell oskriven regel att följa, eller är det testa sig fram och se vad som behövs för just mitt behov? Kan ju vara skitsvårt att veta.

Edit: Stava..!

Tja Robban!

Lite snabba svar då...

1. Ja det kommer funka kanon!

2. Ja det kommer fungera alldeles ypperligt!

3. Nope! Kommer inte orka med mer än sång och kanske en synth så inför 100 pers..., hell no!!!

4. Ja/Nej..., ja, om du bara ska använda PA:t till sång och kanske en synth. Utomhus betyder ännu mer luft att flytta partiklar i ju!

Matchande av slutsteg då...

Tänk så här i stället.

Lägg pengarna på slutsteget! INTE HÖGTALARNA!!!

Se om du hittar ett slutsteg som levererar 500W per kanal vid 8 Ohms last. Då har du bra med pulver och behöver inte oroa dig för att köra sönder grejjerna.

I praktiken brukar det gå till så här..

Man har för klent PA till gigget...

Upptäcker att lokalen och publik sväljer en massa ljud så "det räcker inte till riktigt" trots att det lät bra på soundcheck.

Vad göra....., mmm, gasa! Trubblet blir då att man skickar på så mycket signal in i slutsteget från mixern att det lyser rött. Det clipper och spelar distortion.

Distortion är så nära fyrkantsvåg vi kan tänka oss vilket i sig börjar likna likström!

LIKSTRÖM FÖR HÖGTALARE IS A BIG NO NO NO NO!!!

Kraftigt steg med ett par lagom hanterbara högtalare är melodin!

You get the point!!

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Klarar man sig med 300 RMS Watt i en högljudd replokal med tung metal?

2. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska hålla tal inför en tyst församling i typ en gymnastiksal?

3. Klarar man sig men 300 RMS Watt om man använder PA:t som utljud vi en mindre spelning, 100-200 pers?

4. Klarar man sig med 300 RMS Watt om man ska spela musik ute på en grillfest?

1. Absolut inte.

2. Lätt.

3. Nej, men kanske 30-50 pers i ett litet tält (beroende på musiktyp).

4. Ja, det borde räcka och blir över. På grillfest brukar man väl ha en CD igång, lite halvhögt. Klarar man normalt sig med en hemmastereoanläggning kan man förvänta sig ett steg upp med 300 WRMS.

Tack desvaener för ett utförligt inlägg.

Nöjet är på min sida. 😉

Om du vill jämföra ljudtryck med andra lådor så skall du kolla på W/m som på Peaveylådan är 98.

En annan låda spelar 101db, och den kommer att vara dyrare. I min värd kommer den att spela lika

starkt med ett hälften så kraftigt steg. Sedan kan man ju vända på resonemanget, vad är i upplevt ljudtryck

en fördubbling av tillförd effekt? Jag kommer antagligen att bli tillrättavisad men jag svarar: hörbar och lite till.

Det stämmer. För att uppleva "fördubblat ljudtryck" brukar man säga att en ökning på 10 dBa är vad som krävs. Vissa säger det, men jag antar att olika människor tolkar det olika. Sen är det ju lite relativt var på skalan man ligger när man säger det. En ökning från 80 dBa till 90 dBa kanske kan upplevas som en fördubbling, medans steget från 115 dBa till 125 dBa kommer kännas skitstort.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

6-9dB för upplevd fördubbling är en vanlig siffra.

Okej. Jag hör hört olika, men som sagt så upplever ju folk det olika med. Jag vet inte om jag själv tycker 10 dBa är rätt för mig. Jag tror din siffra är närmare sanningen.

I praktiken brukar det gå till så här..

Man har för klent PA till gigget...

Upptäcker att lokalen och publik sväljer en massa ljud så "det räcker inte till riktigt" trots att det lät bra på soundcheck.

Vad göra....., mmm, gasa! Trubblet blir då att man skickar på så mycket signal in i slutsteget från mixern att det lyser rött. Det clipper och spelar distortion.

Distortion är så nära fyrkantsvåg vi kan tänka oss vilket i sig börjar likna likström!

LIKSTRÖM FÖR HÖGTALARE IS A BIG NO NO NO NO!!!

Det är ett bra sätt att förklara det på.

Kraftigt steg med ett par lagom hanterbara högtalare är melodin!

You get the point!!

Ja, mycket hellre på det hållet än på det andra. Alla högtalare låter oengagerande med för lite effekt, och sen risken att bränna elementen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...