Jump to content
Annons

mixerbord eller bara preamp till hemmastudion?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Tja!

Jag vill få lite mer helhet i insrtumenten nær jag spelar in dom, lite mer værme, lite mer tryck i uppmickad gitarr och sång osv.

Bør jag satsa på ett bra mixerbord? har tittat på soundcraft m8 bord.

Eller ær det bættre att køpa en bra micpreamp? jag har 8 nkanaler på mitt ljudkort med phantommatning.

ær det oerkill att ha en schysst rørpreamp och ett mixerbord???

Annons
Postat

Enligt min mening är ett mixerbord för det mesta överflödigt i en hemstudio, så jag skulle främst rekommendera lösa preamps i stället - åtminstone om ditt ljudkort har de funktioner som behövs.

Sedan handlar det förstås också om hur man trivs bäst med att jobba, så du ska kanske tänka över om ditt nuvarande arbetssätt fungerar bra för dig eller om det är något där du skulle trivas bättre med...

Postat
Tja!

Jag vill få lite mer helhet i insrtumenten nær jag spelar in dom, lite mer værme, lite mer tryck i uppmickad gitarr och sång osv.

Bør jag satsa på ett bra mixerbord? har tittat på soundcraft m8 bord.

Eller ær det bættre att køpa en bra micpreamp? jag har 8 nkanaler på mitt ljudkort med phantommatning.

Usch vad svårt det är att svara på en sån här fråga. Tryck kan ju betyda så olika för olika människor. Men att få tryck i musik handlar för mig om när instrumenten i mixen samspelar på det sätt att helheten ger tryck. Inte att alla instrument har tryck var för sig.

Men ett mixerbord ser jag ingen anledning att skaffa. Om du vill ha reglar och dylikt så är ett kontrollbord nog en bättre investering. Finns de med inbyggda pre amps också.

Ställer mig också tveksam till att pre amp skulle göra den skillnaden du kanske hoppas på att den gör. Störst skillnad får du med kunskap. Kunskap om att ställa in källan, kunskap om att ta upp källan på det sätt som passar, kunskap om att mixa på ett balanserat sätt som ger tryck i slutändan.

Kolla gärna in Elofs tråd om skillnader mellan pre amps för att få en bild av vilken skillnad de egentligen gör.

Sedan ska jag inte skjuta under stolen att en bra pre amp är en stor skillnad att jobba med, men jag ställer mig som sagt tveksam till om det är den skillnaden du eftersöker.

MVH

Anders

Postat

okii...

har jag fel om jag tror att externa effekter (outboards) ær bættre æn de plugins som finns i cubase?? Kan man verkligen få samma resultat med plugins i datorn som exempelvis att køra outboards?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om du vill ha bättre pluggar än Cubases egna och vuxit ur dem så kan du satsa på skaffa ett UADkort. Eller en Liquid Mix. Men allt beror på användaren som med preamps. Det är inte så mycket vad man har som vad man gör med det man har som spelar roll i slutändan. Inget kan ersätta bra kunskaper och som sagt var när man har det kan man skaffa bättre mixverktyg som gör stor skillnad i rätt händer.

Postat

okej .. skulle mjligtvis en rørmick hjælpa mig att få ett annorlunda ljud? det dær vintage ljudet som hørs lite smutsigt?

Postat

hej bjorn

frågan om mixer eller inte ja...

mixern ska du se som ett ljudnav i din studio - ljud går in å skickas vidare ut, du har volymkontroll till lyssning för kontrollrum och hörlurar, å ev också talkback om det behövs för att kommunicera med dom du spelar in om det behövs

och mer därtill

dom som säger att mixer inte behövs glömmer ofta nämna att man behöver lösa dessa bitar med separata mojänger istället

preamps finns inbyggda i mixern

att använda separata preamps är en annan fråga å gentligen inte ett "antingen eller mixer" - utan mer för att få antingen karaktär på det inspelade ljudet eller en mer kvalitativ transparens - eller ibland både och

det ena utesluter inte det andra men man behöver inte heller båda

innan vi går vidare på preamps - vad har du för mikrofoner?

Postat

hej demoproducenten!

Jag har en se electronics 1000a som sångmick.

Sen har jag en SE electronics 1a før att micka upp gitarr..

Jag har planer på att investera i en finare rørmik..

Postat
mixern ska du se som ett ljudnav i din studio - ljud går in å skickas vidare ut, du har volymkontroll till lyssning för kontrollrum och hörlurar, å ev också talkback om det behövs för att kommunicera med dom du spelar in om det behövs

och mer därtill

dom som säger att mixer inte behövs glömmer ofta nämna att man behöver lösa dessa bitar med separata mojänger istället

preamps finns inbyggda i mixern

Jag ser snarare ljudkortet som det där "ljudnavet" där man fixar till all routing som behövs för att skicka signaler kors och tvärs som man vill ha dem... Många ljudkort har de flesta eller rentav alla dessa mixerfunktioner inbyggda, så att mixern faktiskt blir överflödig.

I en större studio kan mixern vara oumbärlig, men i hemstudion, där de flesta bara spelar in ett litet antal kanaler samtidigt och inte behöver någon avancerad setup, så behövs den oftast inte.

Postat
okii...

har jag fel om jag tror att externa effekter (outboards) ær bættre æn de plugins som finns i cubase?? Kan man verkligen få samma resultat med plugins i datorn som exempelvis att køra outboards?

Det har varit så tidigare, men om du ska få outboard-effekter som är bättre än de plugins som går att få tag på, så ska du upp på ganska rejäla summor. Undantaget är väl i så fall reverb, som belastar datorn hårt om det är bra kvalitet - men eftersom dagens datorer är så snabba som de är, så behöver det inte innebära något stort bekymmer - och med impulsreverb får man väldigt bra kvalitet, om impulserna är välgjorda.

Postat

Missade ju att svara på detta innan... 🙂

Som Demonproducenten sade, så utesluter inte det ena det andra, utan det går bra att ha båda delar, för att kunna variera soundet när man känner att man vill det. Sedan är frågan hur du vill färga ljudet. Det är ju inte säkert att du måste ha en annan preamp, utan mycket av den önskade färgningen kan gå att fixa med plugins, så du kan prova lite olika varianter där innan du börjar köpa prylar... 😆 Sedan är det inte säkert att det är just en rörpreamp som gör det du vill. Preamps med transformator in- och utgångar färgar ofta kraftigare än rörpreamparna, så det kan vara en sådan du är ute efter i stället...

Tänk också på att om du har en extern micpreamp så kopplar du in den på en line-ingång och inte en micingång.

Postat
Jag ser snarare ljudkortet som det där "ljudnavet" där man fixar till all routing som behövs för att skicka signaler kors och tvärs som man vill ha dem... Många ljudkort har de flesta eller rentav alla dessa mixerfunktioner inbyggda, så att mixern faktiskt blir överflödig.

varför inte visa av dom du har till försäljning vilka som infriar detta å på vilket sätt man löser det?

i segmentet "hemmastudio" då

och närmnare noll latency

Postat
hej demoproducenten!

Jag har en se electronics 1000a som sångmick.

Sen har jag en SE electronics 1a før att micka upp gitarr..

Jag har planer på att investera i en finare rørmik..

är väl kanske inte dom vassaste mickarna på stativet...

men, jag tror nog man kan kräma ut både tryck, närhet å det du kallar värme ur dom

allt måste inte lösas med rör vare sig i preamps eller mickar

nu är det svårt att säga nåt mer konkret utan att ha hört nåt du spelat in, men hur har du det med kunskapen i hur man mickar?

att veta hur man får ut det mesta ur sina prylar är ofta värt mycket mer än att köpa en ny pryl

Postat
varför inte visa av dom du har till försäljning vilka som infriar detta å på vilket sätt man löser det?

i segmentet "hemmastudio" då

och närmnare noll latency

Du behöver inte haka upp dig på vad jag säljer eller inte säljer. Jag säljer mixerbord också om du tvunget vill ha det... 😳

De ljudkort som har inbyggd routing/mixer tack vare en inbyggd DSP, ger dig några få samples som "latency" eftersom du inte kommer ifrån den fördröjningen genom omvandlarna - men eftersom man i så fall inte går in till sitt DAW-program, så slipper man den latency som datorns hantering ger i så fall. Det kan alltså bli latencyfri monitorlyssning med de flesta ljudkort som har inbyggd mixerfunktion.

Postat

Njaa. Jag mickar upp gitarren med en se electronics 1a mick, jag førsøker ha mickronen riktat ungefær vid tolfte bandet då det annars ger før mkt basljud.

Vad gæller den andra micken och sång så har jag micken, puffskydd ca 10 cm från mick seda sjunger jag 10 cm från puffskyddet, kanske ska prøva sjunga lite från sidan och nte rakt in i micken??

Jag vet att mickarna inte ær dom bæsta men man måste børja någonstanns...men vad tror ni om se electronics se2200T med rør alternativt se electronics 4400? dom har sjukt bra pris på dom inn på musikbørsen och ddet ska tydligen vara extremt bra mickar enligt dom..

Postat

och claes jag mailar dig angående akustikutrækningen i mitt rum..har bara itne fått tid i helgen att ta mig samman o mæta osv...var ju jakt i helgen:P

Postat (redigerat)
de flesta ljudkort som har inbyggd mixerfunktion.

min uppfattning är att denna mixerfunktion i "hemmastudiosegmentet" är ytterst begränsad för att inte säga simpel

25ztmwn.jpg

Jag vet att mickarna inte ær dom bæsta men man måste børja någonstanns...men vad tror ni om se electronics se2200T med rør alternativt se electronics 4400? dom har sjukt bra pris på dom inn på musikbørsen och ddet ska tydligen vara extremt bra mickar enligt dom..

jag tror att jag vill höra en liten testinspelning innan vi går vidare

hur låter det du inte är nöjd med?

Redigerat av Demonproducenten
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag håller med Demonen, det vore bra med några exempel på hur det låter obehandlat (dvs rätt från mick utan pluggar etc) hemma hos dig.

Det är kul med prylar men det är inte sällan kunskapen det brister på coh då tror man att nya prylar löser problemet. Därmed inte sagt att så är fallet för dig.

Men det är alltid bra att gå till botten med vad som kan vara en orsak till problem hemma hos dig. Akustik, kunskap, använder fel sida av micken, en trasig pryl... ja listan kan göras lång innan man kollar på att köpa nytt.

Så ett litet lyssningsprov vore finemang.

Postat (redigerat)
min uppfattning är att denna mixerfunktion i "hemmastudiosegmentet" är ytterst begränsad för att inte säga simpel

25ztmwn.jpg

Bilden säger ingenting när det gäller routing eftersom den bara visar in- och utvolymer - så det hade nog varit mer intressant att se vad som döljer sig bakom fliken "Patchbay/Router"... 😕

Redigerat av Claes
Postat

jag ska lägga upp ett exempel snart...ska bara vila lite, har precis vatt på gymmet och kört nåt bodypumppass...det ska också göras:)

Postat (redigerat)
https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8012 kolla denna länken där har jag lagt upp en snabb klipp som inte e mkt att hurra för men de e väl så man låter..hehe de e dock bara en snab inspelning pågitarr o sång..

Gitarren och sången distar. Frågan är vart i kedjan detta uppstår. Kan du inte lägga upp en omixad version också så man får höra grundljudet?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

jo .. JAG MÄRKTE ATT DET DISTA..VETTIFAN VARFÖR FÖR DET GJORDE INTE DET I CUBASE...HMM...MEN SKA FIXA DET...det var någon som hade en eq karta här på forumet men kan itne hitta tråden, kan nån länka?? de borde va en bra ide att utgå från den eller??

drloop (oregistrerad)
Postat

Bättre om vi får lyssna på dina filer utan nåt... ingen eq, ingen kompressor.

Postat
Bilden säger ingenting när det gäller routing eftersom den bara visar in- och utvolymer - så det hade nog varit mer intressant att se vad som döljer sig bakom fliken "Patchbay/Router"... :rolleyes:

10.png

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.