Jump to content
Annons

Tull på begagnat från Japan?


Dimfak

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här och får börja med att berömma detta forum,exemplariskt och intressant! 😛

Nu är det så att jag har köpt en Korg MS 2000 R på Ebay av en kille i Japan och jag undrar om jag åker på tull och moms?

Han skulle skriva "Gift" på paketet,vet ej om det hjälper men det kan vara värt ett försök!

Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar!

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Altl som kommer från länder utanför EU, ska man betala tull och moms på, såvitt jag vet.

Det kan vara lite riskabelt att inte uppge något värde, eftersom transportförsäkringen bara täcker upp till det värde som är angivet - så om paketet försvinner eller blir skadat, så får man aldrig mer ersättning än vad det står deklarerat som värde.

Om det kollas av tullen, så kommer de troligen att bedöma värdet utifrån vad en ny av motsvarande modell kostar - och så får du betala moms enligt vad tullen tycker är rätt. Sådana beslut kan förstås överklagas, men du har då också problemet att det kan bedömas som varusmuggling när du och avsändaren har försökt undvika moms och tull genom att inte ange något värde - och det kan göra det svårare att få igenom ett överklagande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är 9 år gammal och det byggs inga sådana längre så värdet på den är ytterst svårbedömt tycker jag,såvida dom inte räknar ut ett medelpris på begagnat marknaden eller så.... 😉

Får se vad som händer helt enkelt.

Tack för svaret iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...