Jump to content
Annons

Är M-AUDIO FAST TRACK PRO bra?


lillshagy

Recommended Posts

Annons
Hejsan, ska bygga en hemmastudio och tänkte köpa M-AUDIO FAST TRACK PRO! är det ljudkortet bra?

Mvh Rasmus

Hävdandet av "brahet" är väldigt subjektivt. Beror på dina ambitioner och annan mjuk-/hårdvarukonfiguration.

Av ren princip brukar jag dammsuga nätet på recensioner av grejer innan jag köper dem.

Se nedan t ex:

http://pro-audio.musiciansfriend.com/produ...face?sku=241710

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ägt ett M-audio FW 410 och äger en trådlös keyboard från M-audio. Så vad säger det? Att jag nog aldrig mer kommer att köpa en produkt från dem. Jag har inte varit nöjd med något av dem och tänker inte köpa något mer från dem heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

TC Konnekt 6 är ett annat ljudkort som jag tittar på.

Tänk på att när du söker på ljudkort så kommer det nästan alltid upp negativa saker om dessa.

Många gånger är det kanske inte ljudkortets fel utan dess ägare som inte har koll alternativt kass dator.

Det kan vara FW kretsar i datorn eller chipset som inte lirar med musikprylar.

Svårt att bedömma.

Jag kollar vad ljudkortet kan och bestämmer mig efter hur lättanvänd det verkar vara och att det finns vettiga grejer som jag har användinng för som tex separat volymkontroll på "monitorer" och hörlurar och att det är drag i hörlurslyssningen.

Snabbjobbat är key för mig. Ljudkvalité är good enough (nästan) på alla prylar idag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
TC Konnekt 6 är ett annat ljudkort som jag tittar på.

Tänk på att när du söker på ljudkort så kommer det nästan alltid upp negativa saker om dessa.

Många gånger är det kanske inte ljudkortets fel utan dess ägare som inte har koll alternativt kass dator..

Ganska talande och tragikomiskt att de som gett Fast Track dåligt betyg, mest verkar ha Win-PCs, medan de flesta som gett det bra betyg har macar....

Link to comment
Dela på andra sajter

TC Konnekt 6 är ett annat ljudkort som jag tittar på.

Tänk på att när du söker på ljudkort så kommer det nästan alltid upp negativa saker om dessa.

Många gånger är det kanske inte ljudkortets fel utan dess ägare som inte har koll alternativt kass dator.

Det kan vara FW kretsar i datorn eller chipset som inte lirar med musikprylar.

Svårt att bedömma.

Jag kollar vad ljudkortet kan och bestämmer mig efter hur lättanvänd det verkar vara och att det finns vettiga grejer som jag har användinng för som tex separat volymkontroll på "monitorer" och hörlurar och att det är drag i hörlurslyssningen.

Snabbjobbat är key för mig. Ljudkvalité är good enough (nästan) på alla prylar idag.

Jo det är sant 😄 men verkar "TC konnekt 6" bra? för jag har nämligen tittat lite på det 😳

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde spridda bud om M-audio. Jag förstår kritiken. Mitt första riktiga ljudkort var från M-audio. Jag var mycket nöjd då men om jag ser tillbaka så var det kanske inte bäst. Efter ett antal andra ljudkort så kan jag inte påstå att dom är sämst heller. Allt beror på vad man behöver. Själv använder jag M-audisos ProjectMix idag. Jag inbillar mig inte att det är världens bästa ljudkort och det finns definitivt tider då jag har svurit. Är dock tillräckligt nöjd för att inte byta just nu. Kortet passar mina behov bra.

Tror att det viktigaste är om kortet passar dina behov. Själv har jag erfarenhet av TC och M-audio och båda är lite si och så då det gäller drivrutiner men båda gör bra kort. Det du behöver tänka igenom är exakt vad du behöver. I övrigt är dom flesta kort fantastiskt bra idag. Så vad du än väljer så länge som det är ett riktigt ljudkort så kommer det att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra, hur menar du?

vad det gäller ljudkvalité så är det mesta bra idag.

Funktion är för mig det viktigaste så bra för mig är separat kontroll för hörlurar och monitorer.

Tydliga tex led staplare för inspelningsvolymen.

Bra preamp och stark hörlurspreamp.

Extra plus är en monoknapp... Konnekt 6 har allt ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att det mesta har mer än bra ljudkvalitet idag. I alla fall på ett ingångssteg och det ingångssteget kan vara väldigt länge om man lär sig att utnytja det man har. Annars kommer allt det man behöver in. Saker som du själv nämde. Om jag fick rekomendera skulle jag sägga Alesis IO-serie men jag är även övertygad om att ljudkortet som frågas om är bra bara det stämmer mot behoven.

Edit: Detta var ett svar på drlops fråga.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde spridda bud om M-audio. Jag förstår kritiken. Mitt första riktiga ljudkort var från M-audio. Jag var mycket nöjd då men om jag ser tillbaka så var det kanske inte bäst. Efter ett antal andra ljudkort så kan jag inte påstå att dom är sämst heller. Allt beror på vad man behöver. Själv använder jag M-audisos ProjectMix idag. Jag inbillar mig inte att det är världens bästa ljudkort och det finns definitivt tider då jag har svurit. Är dock tillräckligt nöjd för att inte byta just nu. Kortet passar mina behov bra.

Tror att det viktigaste är om kortet passar dina behov. Själv har jag erfarenhet av TC och M-audio och båda är lite si och så då det gäller drivrutiner men båda gör bra kort. Det du behöver tänka igenom är exakt vad du behöver. I övrigt är dom flesta kort fantastiskt bra idag. Så vad du än väljer så länge som det är ett riktigt ljudkort så kommer det att fungera.

Jag är inte så duktig på Ljudkort och allt inom studioteknik 😕 men jag ska spela in sång, keyboard, aukustisk gitarr ev. elgitarr via cubase 3 😠 har windows XP vet du något som skulle passa bra till det? 😄

Tack på förhand

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte har testat ditt ljudkort så kommer det att fungera mer än utmärkt. Lita dock inte på mig utan lyssna gärna på vad andra har att säga.

Själv skulle jag rekomendera Alesis men det verkar inte vara så tillgängligt längre. Ditt kort är tillgängligt och så vitt jag kan se på spesar fungerar detta utmärkt till det du vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte har testat ditt ljudkort så kommer det att fungera mer än utmärkt. Lita dock inte på mig utan lyssna gärna på vad andra har att säga.

Själv skulle jag rekomendera Alesis men det verkar inte vara så tillgängligt längre. Ditt kort är tillgängligt och så vitt jag kan se på spesar fungerar detta utmärkt till det du vill göra.

Bra 😠 tror det blir ett sånt då! och en studio projects b1 mic 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Varifrån är bilden hämtad?

Så ser firewireporten ut på en extern enhet oftast, såsom en extern hårddisk, och inte på datorn.

Du förväxlar kanske det med usb.

Så ser den ut på alla mina FW-portar på de stationära datorer och pci-kort jag har. Den mindre på bärbara är en annan femma dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Gammal tråd ser jag, och tröttsamt med ljudkortfrågor, I know. 😄 Men är det fler som erfarenhet av detta kortet? Tänkte slänga iväg en beställning nu i dagarna, är så djävulskt förbannat trött på mitt nuvarande som alltid krånglar på alla sätt som är fysiskt möjliga.

Men jag läste på macworld.se där någon skrev:

"Ett problem med M-Audio Fast Track Pro USB är att det har ganska låg insignal. Därför får man skruva upp insignalen till max med dynamisk mik eller linad gitarr vilket gör signalen "känslig"

Någon som instämmer med detta?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt kortet och inte är det några kraftfulla förstärkare inte. Varken preampar eller hörlurar. Min gissning är att dom snålat för att minimera strömkraven. Den är ju tänkt att klara sig på USB-ström.

Jämförelsevis tycker jag att Duet (mac) och Tascam US-122 (pc) har mer kräm i både preamps och hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt kortet och inte är det några kraftfulla förstärkare inte. Varken preampar eller hörlurar. Min gissning är att dom snålat för att minimera strömkraven. Den är ju tänkt att klara sig på USB-ström.

Jämförelsevis tycker jag att Duet (mac) och Tascam US-122 (pc) har mer kräm i både preamps och hörlursförstärkare.

Tack för svar Joachime.

Okej, låter ju sådär. Men vaddå man kan alltså välja strömförsörning via USB eller adapter till väggen? I specen står det "Power supply optional", men blir det något bättre(starkare signal) med bättre strömanslutning då?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...