Jump to content
Annons

Förslag på elgitarr


Hank B M

Recommended Posts

Hej alla glada musiker o musikälskare.

Nu till min första fråga i detta forum, förslag på en bra elgitarr? Är till åren komna och skall/tänker börja att spela lite gitarr. Jag höll på för ett 30 tal år sedan så det är till att börja om igen, "börja om från början". Lyssnar till 50-60 tals rock / Shadows Credence mfl /och det var mitt intresse då jag höll på. Vad skulle alla ni experter rekommendera mig att köpa för gitarr inför min nya debut.

Gärna förslag på ett paket eller delar var för sig. Gitarren är det viktigaste resten kan man ju byta/kasta eller nyinskaffa. Priset har inte så stor betydelse men runt 3-4 tusen för gitarren, vill inte lägga ut allt för mycket med tanke på att intresset kanske försvinner "igen".

Mvh Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En American standard telecaster, absolut. Den kan man få att låta ganska mycket Les Paul med halsmicken, i mittläget får man Creedence kompljudet, och stasllmicken har ett mycket värre tryck än vad tex de flesta strator har, att spela med mkt dist. Dessutom, ingen annan gitarr är så exakt i intoneringen, de stämmer bättre än allt annat, därför används de av studiomusiker överallt.

Och de är snyggare än allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut en Telecaster som Guitar Nilsson säger. Kanonljud och snyggare får man leta efter. Mexicotelecastern kan du hitta en begagnad för 3-4000 och de är helt ok ljudmässigt.

Men jag är tveksam till fenderstärkaren dock. Prova en Vox. Smaksak som sagt, fender gör ju inte precis dåliga stärkare men personligen tycker jag att de låter papperskartong. Voxen däremot, jum jum! En tele+vox och du är med i matchen igen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en vintage (wilkinson) tele, de kostar ca 3200:- är skön att spela på och låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut en Telecaster som Guitar Nilsson säger. Kanonljud och snyggare får man leta efter. Mexicotelecastern kan du hitta en begagnad för 3-4000 och de är helt ok ljudmässigt.

Men jag är tveksam till fenderstärkaren dock. Prova en Vox. Smaksak som sagt, fender gör ju inte precis dåliga stärkare men personligen tycker jag att de låter papperskartong. Voxen däremot, jum jum! En tele+vox och du är med i matchen igen 😛

Inte blir det nåt Shadows eller CCR-sound ur en VOX. Jag fattar inte alls vitsen med ens de dyra AC 30. Som dåliga Marshallkopior. Med Fender Hotrod går det att lira både Shadows och Metallica. Fast många av Fenders andra modeller är faktiskt skittråkiga, bara ett rent fult ljud med bara vrålvass diskant. Hot Rod ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Protesterar även mot Mexicotelen. De jag testat på Musikbörsen har varit långt, långt ifrån den klass american standard har. Rundgångstjut redan vid måttlig gasning, sämre sustain. Fender görs ju (mestadels) i tre träslag, det är alkropp som gäller. Nu är jag osäker på om mexicomodellerna har den billigare poppeln i gitarrkroppen, men se upp för poppel, den ger inte alls samma ton som al. Ask som är det flottaste och tyngsta träslaget gillar jag inte riktigt heller, det ger för mycket diskant och kortare sustain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver förstås inte välja Gibson/fender, som du vet kostar märket mycket. Ett tips är att kolla upp följande: Burny, Greco, Orville mm. Bra gitarrer som håller samma kvalité som originalen. Många av dom är dock tyngre. Tillverkade i japan på 80 talet. Helt enkelt vintage gitarrer som folk har börjat uppmärksamma pga av sin väldigt konkurrenskraftiga kvalité. personligen skulle jag välja en Burny.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi gamla japanare så vill jag slå ett slag för JBX. Kanske inte så vanligt märke, men får du tag i en till vettigt pris så slå till. Jag har haft en mycket fin JBX strata som tyvärr är såld nu (såld och såld, förre ägaren fick tillbaka den i 50-årspresent), men har kvar en JBX LP som är mycket skön att spela på med fint tryck i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte blir det nåt Shadows eller CCR-sound ur en VOX. Jag fattar inte alls vitsen med ens de dyra AC 30. Som dåliga Marshallkopior. Med Fender Hotrod går det att lira både Shadows och Metallica. Fast många av Fenders andra modeller är faktiskt skittråkiga, bara ett rent fult ljud med bara vrålvass diskant. Hot Rod ska det vara.

Ja, dumt av mig. VOX är ju så klart värdelösa. Även mexicotelen är totalt ointressant med tanke på tänkta prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Protesterar även mot Mexicotelen. De jag testat på Musikbörsen har varit långt, långt ifrån den klass american standard har. Rundgångstjut redan vid måttlig gasning, sämre sustain. Fender görs ju (mestadels) i tre träslag, det är alkropp som gäller. Nu är jag osäker på om mexicomodellerna har den billigare poppeln i gitarrkroppen, men se upp för poppel, den ger inte alls samma ton som al. Ask som är det flottaste och tyngsta träslaget gillar jag inte riktigt heller, det ger för mycket diskant och kortare sustain.

Tack för dit/ert engagemang. En fråga vad håller de billigare elgitarrerna för kvalité. Exv. Fender "kopiorna" Squier eller Yamaha gitarrerna? Begagnat är ju alltid intressant men man vet ju inte vad man får om man inte är expert.

Mvh Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är långt ifrån någon expert, men jag har två Squier-strator och enligt min mening håller dom klart godkänd kvalitet, åtminstone för mig som inte flänger världen runt och spelar varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...