Jump to content
Annons

Moderkort med sli dåligt? Alla i7 moderkort har sli


mumskakor

Recommended Posts

Annons

Jag menar moderkort från alla tillverkare

Hej! Jag tänker sätta ihop en ny dator snart och jag har läst att man ska undvika moderkort med nvidia sli men de trådarna är några år gamla nu och alla intel i7 moderkort jag sett har sli. Bör jag istället sätta ihop en core2 dator på grund av detta?
Link to comment
Dela på andra sajter

SLI är ingen fara alls. Det som har varit riktigt illa, är nForce4 chipset - och eftersom moderkorten med det chipsetet var först ut med SLI-stöd, så blandades det ihop ganska friskt, vilket det var som var farligt eller inte, men det var alltså chipsetet och inte SLI-funktionen.

SLI-stödet gör att du kan samköra två grafikkort för att öka prestandan i spel - och har du inte två grafikkort så händer det liksom inte så mycket med funktionen heller... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SLI är ingen fara alls. Det som har varit riktigt illa, är nForce4 chipset - och eftersom moderkorten med det chipsetet var först ut med SLI-stöd, så blandades det ihop ganska friskt, vilket det var som var farligt eller inte, men det var alltså chipsetet och inte SLI-funktionen.

SLI-stödet gör att du kan samköra två grafikkort för att öka prestandan i spel - och har du inte två grafikkort så händer det liksom inte så mycket med funktionen heller... 🙂

Tack bra svar. Finns det något man behöver akta sig för när man väljer ett moderkort nuförtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett Firewire-ljudkort, så akta dig för Lucent/Agere Firewire-chip. För att vara på den säkra sidan, så ska du välja ett moderkort med TI (Texas Instruments) Firewire-chip.

Snåla inte när det gäller busshastigheten. Kör man med snabbare buss och snabbare RAM, så får man större skillnad i prestanda än om man går upp ett eller två steg i CPU-hastighet och kör med den långsammare bussen.

Undvik moderkort med inbyggd grafik, eftersom sådana som regel stjäl av RAM och använder som grafikminne - något som slöar ner allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett Firewire-ljudkort, så akta dig för Lucent/Agere Firewire-chip. För att vara på den säkra sidan, så ska du välja ett moderkort med TI (Texas Instruments) Firewire-chip.

Snåla inte när det gäller busshastigheten. Kör man med snabbare buss och snabbare RAM, så får man större skillnad i prestanda än om man går upp ett eller två steg i CPU-hastighet och kör med den långsammare bussen.

Undvik moderkort med inbyggd grafik, eftersom sådana som regel stjäl av RAM och använder som grafikminne - något som slöar ner allt annat.

Okej. Hur vet man vilka moderkort som har TI Firewire.chip? Jag har mest tittat på moderkort ifrån asus och något från gigabyte. Hur är det med pci-express grafikkort med mycket minne? Själ de någon ram?

Är det viktigt att ens cpu:s busshastighet ska vara samma som ramminenas hastighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...