Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Nu Àr det sÄ hÀr att jag kör en vanlig Sine frÄn Ton generatorn med en gate sidechain pÄ och sedan en kick med send till gaten för att trigga den.

Funkar kanon!

Men jag skulle vet om ni nÄgon bra tips för att kunna Àndra ton pÄ sine samtidigt som kicken slÄr?

MÄste man automatisera pitchen för att Àndra ton eller finns det nÄgon fin liten gratis vst som kanske löser mitt problem?

Annons
Postat (redigerat)

DÄ Àr det nog bÀttre om du anvÀnder beat detective för att stycka upp kick-spÄret och sedan placera ut önskad sample vid varje cut. Finns en funktion för det, men kommer inte ihÄg vad den heter. Man kan hoppa mellan varje skarv sÄ att sÀga, sÄ man kör bara ctrl+d - hoppa - ctrl+d - hoppa .. osv.

Var ett tag sen jag höll pÄ med PT sÄ nÄgon annan kan sÀkert fylla i.

EDIT: Ser nu att det Ă€r VST du Ă€r ute efter. Är det Cubase du anvĂ€nder eller?

Redigerat av desvaenger
Postat
DÄ Àr det nog bÀttre om du anvÀnder beat detective för att stycka upp kick-spÄret och sedan placera ut önskad sample vid varje cut. Finns en funktion för det, men kommer inte ihÄg vad den heter. Man kan hoppa mellan varje skarv sÄ att sÀga, sÄ man kör bara ctrl+d - hoppa - ctrl+d - hoppa .. osv.

Var ett tag sen jag höll pÄ med PT sÄ nÄgon annan kan sÀkert fylla i.

EDIT: Ser nu att det Ă€r VST du Ă€r ute efter. Är det Cubase du anvĂ€nder eller?

(Studio forum > Inspelningsprogram > Cubase)

:rolleyes:

FörstÄr inte riktigt hur du menar?

Jag vill ha en kick dÀr jag kan bestÀmma vilken ton den ska ligga pÄ. Som en tung 808 ungefÀr.

AlltsÄ dÀr sineŽn sÀtter igÄng.

Postat (redigerat)
(Studio forum > Inspelningsprogram > Cubase)

😄

FörstÄr inte riktigt hur du menar?

Jag vill ha en kick dÀr jag kan bestÀmma vilken ton den ska ligga pÄ. Som en tung 808 ungefÀr.

AlltsÄ dÀr sineŽn sÀtter igÄng.

OjdÄ! :rolleyes:

SÄg trÄden i listan över aktiva trÄdar och tÀnkte inte pÄ att kolla vilket underforum det handlade om.

Tolkar jag det rÀtt om du vill ha en svepande sinuston som faller i frekvens? Det finns sÀkerligen simpla gratis-VSTs som klarar det i sÄ fall. Men det mÄste ju triggas med, och jag vet inte om det finns sidechainbara sÄdana. Det finns dock en funktion för att beatdetecta i cubase ocksÄ, sÄ att spÄret klipps upp vid varje slag. DÄ kan du göra samma sak som i PT. Leta upp en kick-sample som du gillar, slÄ pÄ Events grid och placera ut en sample per skarv.

Du kan ju Àven skapa ett midispÄr med hjÀlp av beatdetect och anvÀnda midispÄret för att trigga Battery eller liknande.

EDIT: Hitpoints heter det i Cubase om du vill hitta i manualen.

Redigerat av desvaenger
Postat
OjdÄ! :rolleyes:

SÄg trÄden i listan över aktiva trÄdar och tÀnkte inte pÄ att kolla vilket underforum det handlade om.

Tolkar jag det rÀtt om du vill ha en svepande sinuston som faller i frekvens? Det finns sÀkerligen simpla gratis-VSTs som klarar det i sÄ fall. Men det mÄste ju triggas med, och jag vet inte om det finns sidechainbara sÄdana. Det finns dock en funktion för att beatdetecta i cubase ocksÄ, sÄ att spÄret klipps upp vid varje slag. DÄ kan du göra samma sak som i PT. Leta upp en kick-sample som du gillar, slÄ pÄ Events grid och placera ut en sample per skarv.

Du kan ju Àven skapa ett midispÄr med hjÀlp av beatdetect och anvÀnda midispÄret för att trigga Battery eller liknande.

EDIT: Hitpoints heter det i Cubase om du vill hitta i manualen.

Jo fÄr kanske göra en 5 olika kicks. bounca ner och sedan anvÀnda dem kanske.

Postat (redigerat)

Är det inte enklare att dubba kicken med sinustonen, bounca ut som ny sampling och anvĂ€nda den varje gĂ„ng du vill ha kick+sinuston? Eller jag kanske missförstod...?

EDIT: Erhm, det kanske var det du menade med sista inlĂ€gget 😏

Redigerat av jarlo
Postat
Är det inte enklare att dubba kicken med sinustonen, bounca ut som ny sampling och anvĂ€nda den varje gĂ„ng du vill ha kick+sinuston? Eller jag kanske missförstod...?

Jo jag tÀnkte vÀl det sÄ med, men tÀnkte man kanske kunde trigga sinus tonen med midi sÄ man kunde gÄ upp och ner i noter som man vill?

Postat
Jo jag tÀnkte vÀl det sÄ med, men tÀnkte man kanske kunde trigga sinus tonen med midi sÄ man kunde gÄ upp och ner i noter som man vill?

JassÄ? SÄ att det följer melodin?

I sÄ fall kan du göra som du gjort med gate-historian och automatisera frekvensen pÄ tongeneratorn. Du fÄr leta upp rÀtt frekvens och sen rita in det i automations-spÄret.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.