Jump to content
Annons

Trigga Sine med Kick


Niiles

Recommended Posts

Tjena.

Nu är det så här att jag kör en vanlig Sine från Ton generatorn med en gate sidechain på och sedan en kick med send till gaten för att trigga den.

Funkar kanon!

Men jag skulle vet om ni någon bra tips för att kunna ändra ton på sine samtidigt som kicken slår?

Måste man automatisera pitchen för att ändra ton eller finns det någon fin liten gratis vst som kanske löser mitt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då är det nog bättre om du använder beat detective för att stycka upp kick-spåret och sedan placera ut önskad sample vid varje cut. Finns en funktion för det, men kommer inte ihåg vad den heter. Man kan hoppa mellan varje skarv så att säga, så man kör bara ctrl+d - hoppa - ctrl+d - hoppa .. osv.

Var ett tag sen jag höll på med PT så någon annan kan säkert fylla i.

EDIT: Ser nu att det är VST du är ute efter. Är det Cubase du använder eller?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det nog bättre om du använder beat detective för att stycka upp kick-spåret och sedan placera ut önskad sample vid varje cut. Finns en funktion för det, men kommer inte ihåg vad den heter. Man kan hoppa mellan varje skarv så att säga, så man kör bara ctrl+d - hoppa - ctrl+d - hoppa .. osv.

Var ett tag sen jag höll på med PT så någon annan kan säkert fylla i.

EDIT: Ser nu att det är VST du är ute efter. Är det Cubase du använder eller?

(Studio forum > Inspelningsprogram > Cubase)

:rolleyes:

Förstår inte riktigt hur du menar?

Jag vill ha en kick där jag kan bestämma vilken ton den ska ligga på. Som en tung 808 ungefär.

Alltså där sine´n sätter igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Studio forum > Inspelningsprogram > Cubase)

😄

Förstår inte riktigt hur du menar?

Jag vill ha en kick där jag kan bestämma vilken ton den ska ligga på. Som en tung 808 ungefär.

Alltså där sine´n sätter igång.

Ojdå! :rolleyes:

Såg tråden i listan över aktiva trådar och tänkte inte på att kolla vilket underforum det handlade om.

Tolkar jag det rätt om du vill ha en svepande sinuston som faller i frekvens? Det finns säkerligen simpla gratis-VSTs som klarar det i så fall. Men det måste ju triggas med, och jag vet inte om det finns sidechainbara sådana. Det finns dock en funktion för att beatdetecta i cubase också, så att spåret klipps upp vid varje slag. Då kan du göra samma sak som i PT. Leta upp en kick-sample som du gillar, slå på Events grid och placera ut en sample per skarv.

Du kan ju även skapa ett midispår med hjälp av beatdetect och använda midispåret för att trigga Battery eller liknande.

EDIT: Hitpoints heter det i Cubase om du vill hitta i manualen.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå! :rolleyes:

Såg tråden i listan över aktiva trådar och tänkte inte på att kolla vilket underforum det handlade om.

Tolkar jag det rätt om du vill ha en svepande sinuston som faller i frekvens? Det finns säkerligen simpla gratis-VSTs som klarar det i så fall. Men det måste ju triggas med, och jag vet inte om det finns sidechainbara sådana. Det finns dock en funktion för att beatdetecta i cubase också, så att spåret klipps upp vid varje slag. Då kan du göra samma sak som i PT. Leta upp en kick-sample som du gillar, slå på Events grid och placera ut en sample per skarv.

Du kan ju även skapa ett midispår med hjälp av beatdetect och använda midispåret för att trigga Battery eller liknande.

EDIT: Hitpoints heter det i Cubase om du vill hitta i manualen.

Jo får kanske göra en 5 olika kicks. bounca ner och sedan använda dem kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare att dubba kicken med sinustonen, bounca ut som ny sampling och använda den varje gång du vill ha kick+sinuston? Eller jag kanske missförstod...?

EDIT: Erhm, det kanske var det du menade med sista inlägget 😏

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare att dubba kicken med sinustonen, bounca ut som ny sampling och använda den varje gång du vill ha kick+sinuston? Eller jag kanske missförstod...?

Jo jag tänkte väl det så med, men tänkte man kanske kunde trigga sinus tonen med midi så man kunde gå upp och ner i noter som man vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tänkte väl det så med, men tänkte man kanske kunde trigga sinus tonen med midi så man kunde gå upp och ner i noter som man vill?

Jasså? Så att det följer melodin?

I så fall kan du göra som du gjort med gate-historian och automatisera frekvensen på tongeneratorn. Du får leta upp rätt frekvens och sen rita in det i automations-spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...