Jump to content
Annons

Vad tycker ni om detta resonemang


MattiasA

Recommended Posts

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...alog-mixes.html

Har följt en tråd på gearslutz under en längre tid. Har nu tappat den helt eftersom den är uppe i 65 sidor.

Här kommer en svensk sammanfattning av ämnet:

Under 16 bitars dagarna var det viktigt att spela in heta signaler nära nollan för att utnyttja alla 16 bitarna.

Idag så är inte detta lika viktigt eftersom man oftast kör med 24 bitar och enligt trådskaparen

så kan man låta signalerna vara väldigt låga eftersom man först börjar tappa upplösning ganska långt ner i nivå.

Trådskaparen rekomenderar att man sätter in en gainplugg först i insert-kedjan och drar ner gainen så att signalen står på ungefär -14 dbfs(RMS) och kanske peakar runt -6 dbfs

(är signalen redan ganska låg så behövs inte detta eftersom man då redan har en lagom het signal).

På detta sätt så sänker man insignalen till de nästkommande pluggarna.

Varför?

Jo för att enligt gearsluttråden så jobbar många pluggar bättre på lägre nivåer(precis som många av deras analoga motsvarigheter).

Detta ska enligt många där göra mixen renare!!!?

Andra åsikter/tips som kommer fram är också att man kan ha LPF på mixen för att ta bort elak diskant(för att komma närmare det efterlängtade rullbandsljudet) etc etc.

Skulle vara roligt att höra vad experterna på detta forum tycker om detta resonemang.

Spelar folk fortfarande in nära nollan även i 24/32 bit system?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle vara roligt att höra vad experterna på detta forum tycker om detta resonemang.

Spelar folk fortfarande in nära nollan även i 24/32 bit system?

som expert å utan att ha orkat läsa gs-tråden:

tror att det är mumbo jumbo att pluggar etc skulle jobba bättre vid lägre nivå tills nån mycket vetenskapligt å med belägg förklarar varför

själv ser jag ingen anledning att sänka en nivå utan att det helt enkelt är så vid 24bit att man inte behöver anstränga sig för att pressa upp nivån

"elak" diskant?

var ligger den?

skulle isf placera den vid 4-6kHz å där tror jag knappast dom sätter ett LP

men hur som helst... ett rent "tycke-å-smak" resonemang att skära bort diskanten över 10-12kHz

brukar inte bli så jäkla mycket där uppe ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

som expert å utan att ha orkat läsa gs-tråden:

tror att det är mumbo jumbo att pluggar etc skulle jobba bättre vid lägre nivå tills nån mycket vetenskapligt å med belägg förklarar varför

själv ser jag ingen anledning att sänka en nivå utan att det helt enkelt är så vid 24bit att man inte behöver anstränga sig för att pressa upp nivån

"elak" diskant?

var ligger den?

skulle isf placera den vid 4-6kHz å där tror jag knappast dom sätter ett LP

men hur som helst... ett rent "tycke-å-smak" resonemang att skära bort diskanten över 10-12kHz

brukar inte bli så jäkla mycket där uppe ändå

Som sagt så är det bara utdrag ur diskussionen på Gearslutz. Men diskussionen finns ju redan här på forumet också.

Vilket jag helt hade missat.

Shame on me

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man tycker ju det. Så länge örat tycker att det låter ok.

Men enligt många tyckare i denna tråd så finns det stor risk

för dist mellan pluggar om man ligger nära nollan.

Men man blir lite misstänksam när det kommer inlägg som

"My mixes sound so much better since I discovered this....."

precis som att det var så enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...