Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Var inne pĂ„ synful och lyssnade pĂ„ deras demo av sitt nya "ljudbibliotek" - vilket det inte Ă€r... Jag Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n insatt men jag tycker att det lĂ„ter snuskigt bra. En gratis prövotid pĂ„ 15 dagar fĂ„r man ocksĂ„. GĂ„ in och lyssna för i mina öron knĂ€cker det hĂ€r det mesta typ Garritans PO och alla Giga samplingar. Grymt bra, speciellt strĂ„karna..... 🙂

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat (redigerat)

Eh.... denna demon mÄste jag bara testa. StrÄkarna lÄter finfint.

Redigerat av Neko
Postat

LĂ€t ju grymt 🙂 Tyckte att strĂ„karna lĂ€t bra i vĂ„r roland G800, men nĂ€. Inte efter detta!!

Postat (redigerat)
LĂ€t ju grymt   🙁  Tyckte att strĂ„karna lĂ€t bra i vĂ„r roland G800, men nĂ€. Inte efter detta!!

I mina öron sanslöst och jag kan inte testa trialen pga att datorn ligger nere 😼🙁

Är det nĂ„gon som hajar tekniken? Det verkar ju inte vara nĂ„gra stora filer? 🙂

Redigerat av karl
Postat (redigerat)

Det Àr tydligen sönderhackade samplingar och fraser. NÀr jag fÄr tid över, sÄ ska jag nog hÀmta demot och leta upp nÄgra lÀmpliga midifiler för att jÀmföra direkt med GPO och EWQLSO Silver och Gold, som jag redan har...

Det fÄr nog vÀnta ett tag, eftersom jag har en del andra projekt pÄ gÄng...

Jag misstÀnker att man kan hitta artefakter och konstigheter i ljudet nÀr man har pillat med det ett tag, eftersom det rör sig om korta fraser och inte lÄnga samplingar - speciellt kanske vid lÀngre toner, men som sagt, sÄ ÄterstÄr det att se...

Redigerat av Claes
Postat

För de som vill lyssna pÄ demo frÄn de andra jag nÀmnde, sÄ finns de hÀr:

GPO: http://www.garritan.com/mp3.html

EWQLSO Silver: http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-161

EWQLSO Gold: http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-160

Postat (redigerat)

Som sagt ...lyssnade idag igen och det Àr vÀl mer kÀnslan och möjligheterna att pÄverka tonens sjÀl som kanske Àr styrkan i det hÀr konceptet ...??

Bra lĂ„ter det dock :rolleyes:😛

Redigerat av karl
Postat (redigerat)

Grymt.

Skitkul nÀr ny teknik dyker upp och slÄr

det konventionella pÄ fingrarna.

Syntes vs. Sampling

1 - 0.

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Inte lyckats fĂ„ upp nĂ„n lĂ€nk att ladda hem den ifrĂ„n Ă€n... 😄

nÄn annan som fÄtt?

EDIT: Det blev visst filtrerat som spam. hittat nu. Testar med en gÄng.

Redigerat av Neko
Postat

Lite kortfattade kommentarer efter en snabb test:

* LÄter rÀtt okej, men inte super.

* Störande vibrato nÀr man hÄller nere tangenterna, lyckades inte stÀnga av det, men kollade kanske för lite.

* Man kan vrida sönder ljuden rÀtt intressant med lite skumma funktioner. FÄ lite FM klang pÄ strÄkarna tillexempel.

* Tog lagom feta ackord med strÄkar, drog ca 10-15% som enda plugg pÄ min 1300 mhz, 768mb DDR Ram

* Som Claes skrev, lÄter jÀkligt mysko nÀr man gÄr ner i nÄgra oktaver.

Inget jag skulle anvÀnda utan att tweaka och inte till klassisk musik heller. Kanske gÄr att göra mer med den, men jag fÄr Äterkomma i sÄ fall nÀr jag testat den mer grundligt.

Postat

Det störande vibratot beror sÀkert pÄ att det Àr korta samplingar som loopas. Detta misstÀnkte jag att det skulle vara problem med, eftersom de ju skriver i beskrivningarna att det Àr byggt pÄ korta samplingar och fraser...

Med sÄdana fel, anvÀnder man det knappast till ljudlÀggning av film eller till klassiskt eller till annat dÀr strÄkarna Àr nÄgorlunda framtrÀdande, men det kan sÀkert fungera ganska ok som bakgrundsmatta i pop och rock dÀr det inte framtrÀder för mycket (men det gör andra pluggar kanske redan lika bra - exempelvis SampleTank och flera andra...).

Det Àr kanske möjligt att snabbare passager av solospelande blir trevligt, sÄ att det kan bli ett litet komplement till de stora samplingsbiblioteken...?

Postat

HĂ„ller med. Om inte annat kan man tweaka sönder ljuden och skita i att de ska lĂ„ta som strĂ„kar helt och hĂ„llet. 😄

Postat
Jag misstÀnker att man kan hitta artefakter och konstigheter i ljudet nÀr man har pillat med det ett tag, eftersom det rör sig om korta fraser och inte lÄnga samplingar - speciellt kanske vid lÀngre toner, men som sagt, sÄ ÄterstÄr det att se...

Hmmm

Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ artefakter och konstigheter? 😄

HÄkan

Postat

Fick just besked av Mr Synful sjÀlv att Synful kommer för MacOS X om 6 mÄnader.

SjÀlv tycker jag att demo lÄtarna lÄter rÀtt bra, speciellt vissa fraseringar. Tror att den kommer till sin rÀtt i kombination med GPO eller liknande bibliotek.

Postat

Hmmm

Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ artefakter och konstigheter? 🙂

HÄkan

Absolut! 😛

Framför allt nĂ€r det gĂ€ller stavning och uttal... 🙂

Jag började nog formulera det annorlunda och glömde sedan radera tillrĂ€ckligt mycket av det andra... 🙂

Postat (redigerat)

Hmmm

Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ artefakter och konstigheter? 🙂

HÄkan

Absolut! 😆

Framför allt nĂ€r det gĂ€ller stavning och uttal... 😉

Jag började nog formulera det annorlunda och glömde sedan radera tillrĂ€ckligt mycket av det andra... 🙂

Ja, artefakter Ă€r skapade av mĂ€nniskor eller av andra kulturella subjekt (!) och Ă€r vĂ€rdeneutrala. En artefakt Ă€r alltsĂ„ i sig varken bra eller dĂ„lig. Konstigheter har dock en markerat negativ klang; nĂ„got man som kulturellt subjekt i regel vill ta avstĂ„nd ifrĂ„n dĂ„ det innebĂ€r ett störande moment i ens verksamhetsfĂ€lt. Att min dator kraschade igĂ„r nĂ€r jag höll pĂ„ med Stylus RMX var en konstighet (eller en anomali, egentligen). SjĂ€lva datorn Ă€r en potentiell artefakt för framtida levnadsforskare. 🙂

EDIT: Förresten, Neko, tack för ditt minitest. Jag har skaffat Synful Orchestra men inte hunnit bekanta mig med den. Nu vet jag vad jag har att vÀnta och vilka begrÀnsningar jag troligen kommer att stöta pÄ.

Redigerat av Fredrikmo
Postat

Jag kan inte testa sjĂ€lva pluggen, men vad sĂ€ger ni? LĂ„ter pluggen lika bra (eller lika illa) 😳 som musikdemorna som finns att lyssna pĂ„?

Postat
* Som Claes skrev, lÄter jÀkligt mysko nÀr man gÄr ner i nÄgra oktaver.

Inget jag skulle anvÀnda utan att tweaka och inte till klassisk musik heller. Kanske gÄr att göra mer med den, men jag fÄr Äterkomma i sÄ fall nÀr jag testat den mer grundligt.

Nu har jag inte testat det Àn, men det Àr vÀl som med allt annat nÀr det gÀller instrument - det Àr inte meningen att man ska anvÀnda klarinettljud till bastuba eller stÄbas till violapizzicato.

Av ljuden pĂ„ hemsidan att döma sĂ„ lĂ„ter det som man kan göra en hel del snygga fiolsolon 😳

Postat
Jag kan inte testa sjĂ€lva pluggen, men vad sĂ€ger ni? LĂ„ter pluggen lika bra (eller lika illa) 😳 som musikdemorna som finns att lyssna pĂ„?

Gjorde ju ett snabbtest och utefter det kan jag rakt av sÀga: Nej.

Kan göra ett mer grundligt test senare, men tror dock att betyg 1 kommer att kvarstÄ.

Postat
Ja, artefakter Ă€r skapade av mĂ€nniskor eller av andra kulturella subjekt (!) och Ă€r vĂ€rdeneutrala. En artefakt Ă€r alltsĂ„ i sig varken bra eller dĂ„lig. Konstigheter har dock en markerat negativ klang; nĂ„got man som kulturellt subjekt i regel vill ta avstĂ„nd ifrĂ„n dĂ„ det innebĂ€r ett störande moment i ens verksamhetsfĂ€lt. Att min dator kraschade igĂ„r nĂ€r jag höll pĂ„ med Stylus RMX var en konstighet (eller en anomali, egentligen). SjĂ€lva datorn Ă€r en potentiell artefakt för framtida levnadsforskare. 🙂

AlltsÄ borde man enlig det du skriver inte anvÀnda ordet artefakter om konstigheter i ljudet.

Datorn Ă€r vĂ€l en artefakt redan nu 😛

HÄkan

Postat

hemligheten med synful Àr man skall stÀlla in den pÄ delay for expression sÄ att den Synful kan analysera frasen och vara mer expressionistisk. Det blir ju en sekunds latency, men det lÄter mer realistiskt. Gött Àr det!

Postat

Jag gjorde ocksĂ„ ett test och det ligger vĂ€l vĂ€ldigt mycket i hur man kan kontrollera bendet i tonen. Jag spela in violin,viola,cello och kontra...det man kan sĂ€ga Ă€r att det funkar ihop...instrument för instrument lĂ„ter vĂ€l kanske lite konstigt med blippar och blurpar men det Ă€r mest nĂ€r man befinner sig i fel samplingsfrekvens... jag tycker det gĂ„r att fĂ„ till om man Ă€r ute efter det dĂ€r strĂ„kkvartettkĂ€nslan som hörs sĂ„ tydligt i slutet pĂ„ varje melodifras.... 😉

EDIT:Kanske lÀgger upp pÄ demosidan

Postat (redigerat)

EDIT:Kanske lÀgger upp pÄ demosidan

Gör det! Nu!

Nu Ă€r det gjort.... en massa vibrato pĂ„ en del toner, jag har inget grepp om hur man egentligen pĂ„verkar tonen men Ă„' andra sidan har mitt MIDI keyboard ballat ur sĂ„.... det blev der'e blev 😄 lite otajt kanske men man hör soundet iaf

eller gĂ„ till demosidan och ge lite kritik dĂ€r 🙁

lÀnken ur funktion nu

Redigerat av karl
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.