Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Jag har en lite annorlunda fråga som jag hoppas att jag skall få hjälp med. Det är så att jag sitter på en del kassettband som jag vill digitalisera för att spara till omvärlden. Hur gör jag det bäst? vilket format lämpar sig bäst för långtidslagring och eventuell framtida redigering? och hur hade ni kopplat ihop kassettbandspelaren med datorn? vilket program lämpar sig bra för digitalisering.

Mvh Johannes

Annons
Postat

Jag skulle välja WAV-format i 44.1kHz och 24-bit. Visserligen har kassetterna ett våldsamt mycket sämre signal/brusförhållande, men det är ett format som alltid kommer att finnas - och det är inte destruktivt, som exempelvis MP3. Om det skulle komma bättre brusätare i framtiden, så kan du i så fall köra igenom låtarna utan att tappa mer än nödvändigt på grund av att det har legat i ett destruktivt format...

Bästa lagringen är hårddisk - och för säkerhets skull backup på DVD+-R, så att det finns på två olika media. om något skulle hända med det ena. Spara som data och inte som audio om du sparar på DVD eller CD, eftersom det blir mycket större risk för fel om det ligger som audio.

Kassettbandspelarens line out till ljudkortets line in. Lämpligen ett bättre ljudkort än datorns inbyggda, om det ska bli så bra som möjligt.

Program som går att använda, är vilket DAW-program eller redigeringsprogram som helst. Själv hade jag valt Wavelab, men det finns ju många andra att välja på också...

Postat
Jag skulle välja WAV-format i 44.1kHz och 24-bit. Visserligen har kassetterna ett våldsamt mycket sämre signal/brusförhållande, men det är ett format som alltid kommer att finnas - och det är inte destruktivt, som exempelvis MP3.

Nja, med flac kan man få ner filstorleken till hälften, helt lossless, och det finns i 24 bitar också. Och det är ett öppet format, så man kan vara säker på att det alltid kommer finnas codec för det. Wav känns lite onödigt.

Postat
Jag skulle välja WAV-format i 44.1kHz och 24-bit. Visserligen har kassetterna ett våldsamt mycket sämre signal/brusförhållande, men det är ett format som alltid kommer att finnas - och det är inte destruktivt, som exempelvis MP3. Om det skulle komma bättre brusätare i framtiden, så kan du i så fall köra igenom låtarna utan att tappa mer än nödvändigt på grund av att det har legat i ett destruktivt format...

Tack så mycket för det snabba svaret! Så i ljudformat är wav (eller flac) 44.1kHz med 24-bit det absolut bästa (nu bortser vi från utrymmet och kostnader. Jag vill inte komma tillbaka om 200år och upptäcka att filerna inte går att öppna eller är förstörda)

Kassettbandspelarens line out till ljudkortets line in. Lämpligen ett bättre ljudkort än datorns inbyggda, om det ska bli så bra som möjligt.

Kassettbandspelaren är väl det ända som jag drar mig är att inventera i men jag tror inte att den är så avgörande (har jag fel?) däremot kommer vi till ljudkortet. om jag har förstått det hela rätt så sitter det ett Intel HD-ljud inbyggt. Kan du rekommendera något ljudkort? Jag har en Mac pro 2008. Jag har även hört att man kan skada utrustningen om man kopplar in kassettbandspelaren rätt in i datorn (är det gammal info eller finns det något man skall tänka på?). Jag har tidigare använt en Zoom H4 som externt ljudkort. (Bättre eller sämre?)

Bästa lagringen är hårddisk - och för säkerhets skull backup på DVD+-R, så att det finns på två olika media. om något skulle hända med det ena. Spara som data och inte som audio om du sparar på DVD eller CD, eftersom det blir mycket större risk för fel om det ligger som audio.

Hårdiskar har jag gott om men dom där skivorna litar jag inte riktigt på även om Det finns sådana med högre kvalité känns livslängden alldeles för kort.

Program som går att använda, är vilket DAW-program eller redigeringsprogram som helst. Själv hade jag valt Wavelab, men det finns ju många andra att välja på också...

Jag har använt Audacity. Jag tycker att det har fungerat bra. Jag har även sound track pro.

MVH Johannes

Postat
Nja, med flac kan man få ner filstorleken till hälften, helt lossless, och det finns i 24 bitar också. Och det är ett öppet format, så man kan vara säker på att det alltid kommer finnas codec för det. Wav känns lite onödigt.

Jag skall genast lusläsa allt om flac och wav. :-) varför känns wav onödigt. vad är det som gör flac mindre (utan att ge sig på kvalitén) jag har hört att det kan vara problem att spela upp flac, stämmer det? Utrymmet är en liten aspekt som inte väger tungt i formatvalet. kvalitén och framtida bearbetningsmöjligheter är viktigare.

MVH Johannes

Postat
Jag skall genast lusläsa allt om flac och wav. :-) varför känns wav onödigt. vad är det som gör flac mindre (utan att ge sig på kvalitén) jag har hört att det kan vara problem att spela upp flac, stämmer det? Utrymmet är en liten aspekt som inte väger tungt i formatvalet. kvalitén och framtida bearbetningsmöjligheter är viktigare.

Det kan vara problem att spela upp flac så här till vardags, eftersom vissa musikspelare, som Ipods, inte stödjer det. Men om du ska arkivera kan du ju för säkerhets skull lägga med en beskrivning av filformatet och en codec. Du kan läsa mer om flac på Wikipedia och projektets hemsida. Det är ett väldigt väldokumenterat format, så det finns ingen risk att det inte skulle gå att, om inte annat, skapa en ny codec för det om 200 år.

Kvaliteten blir som sagt exakt densamma som wav, den komprimerar helt lossless. Det finns också möjlighet till taggar som på mp3-filer.

Postat

hmm, tagga flac-filerna hade varit ypperligt. antar att man senare kan ska på taggarna för att få fram just dom ljudfilerna man är ute efter men det är en senare femma. Nu är det bara frågan om ljudkortet som stoppar mig från att dra igång.

Föresten Dingbats, Jag var inne på lyssnade på din musik. Mycket bra! gillade den väldigt!

Postat
Föresten Dingbats, Jag var inne på lyssnade på din musik. Mycket bra! gillade den väldigt!

Vad roligt 😛

Lycka till med arkiveringen!

Postat

Jag är fortfarande ue efter lite ljudkortsåsikter. fungerar det att använda H4 eller det inbyggda? finns det något jag bör tänka på med ljudnivåer?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
ingen som har något bra tips? Jag vill ju komma i gång och vill att det skall bli rätt från början.

Ska du föra över dina kassettband med högsta kvalitet så bör du ha en riktigt bra bandspelare till att börja med helst en som du kan justera tonhuvudets vinkel (azymuth) med en liten skruvmejsel så att du får optimal avspelningskvalitet sen tycker jag att du ska spara i okomprimerat format. Ljudkortet i Mac Pro håller väldigt bra kvalitet (bättre än vilket kassettdäck som helst) men ett bra externt är ju inte fel.

Att backa upp till CDR-skivor är nog vettigare än till DVDR eftersom det altisd kommer finnas CD-spelare och CDR skivor är inte lika känsliga eller utsatta för kompabilitetsfel som DVDR skivor, en kvalitets CDR lär hålla över 50 år om den förvaras rätt. Betydligt längre än hårddiskar alltså..Villl du ha ännu en backup kan du ju backa upp på flashminnen som tar väldigt lite plats och borde hålla ännu längre än CDRs..

Redigerat av Glaskatten
Postat
Ska du föra över dina kassettband med högsta kvalitet så bör du ha en riktigt bra bandspelare till att börja med helst en som du kan justera tonhuvudets vinkel (azymuth) med en liten skruvmejsel så att du får optimal avspelningskvalitet sen tycker jag att du ska spara i okomprimerat format. Ljudkortet i Mac Pro håller väldigt bra kvalitet (bättre än vilket kassettdäck som helst) men ett bra externt är ju inte fel.

Att backa upp till CDR-skivor är nog vettigare än till DVDR eftersom det altisd kommer finnas CD-spelare och CDR skivor är inte lika känsliga eller utsatta för kompabilitetsfel som DVDR skivor, en kvalitets CDR lär hålla över 50 år om den förvaras rätt. Betydligt längre än hårddiskar alltså..Villl du ha ännu en backup kan du ju backa upp på flashminnen som tar väldigt lite plats och borde hålla ännu längre än CDRs..

Tackar tack! Sålde mina fiskar till en musiker för ett tag sen och passade på att visa honom min kassetbandspelare och fråga ut honom. Han ansåg att den dög bra. så den får duga. Flacformatet tycker jag känns förnuftigt. det inbyggda ljudkortet duger tydligen (om ingen har något annat förslag) Det finns inget sätt som jag kan skada datorn på?

sammanlagt handlar den om ca 500 kassettband (och så småningom miltals av rullband)

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tackar tack! Sålde mina fiskar till en musiker för ett tag sen och passade på att visa honom min kassetbandspelare och fråga ut honom. Han ansåg att den dög bra. så den får duga. Flacformatet tycker jag känns förnuftigt. det inbyggda ljudkortet duger tydligen (om ingen har något annat förslag) Det finns inget sätt som jag kan skada datorn på?

Antagligen inte en Mac Pro skadar man inte så lätt...

Jag avråder ändå från att spara i Flac inte på grund av ljudkvaliteten utan på grund av att det helt enkelt blir ett moment till som det kan bli fel på, jag antar att Flacformatet dessutom kommer att vara bortglömt om sisådär 20 år, men det går säkert att spela upp dom ändå om filerna inte har blivit korrupta...

Och som sagt prova att justera tonhuvudet med en liten mejsel när du spelar upp banden så lär du upptäcka vilken enorm skillnad det kan göra på ljudkvaliteten.

Postat
Antagligen inte en Mac Pro skadar man inte så lätt...

Nä, det hoppas jag inte. dom är ju inte svinbilliga. jag fick leva på luft och vatten i flera år för att ha råd med en.

Jag avråder ändå från att spara i Flac inte på grund av ljudkvaliteten utan på grund av att det helt enkelt blir ett moment till som det kan bli fel på, jag antar att Flacformatet dessutom kommer att vara bortglömt om sisådär 20 år, men det går säkert att spela upp dom ändå om filerna inte har blivit korrupta...

hmm, nä något sånt vill vi ju inte vara med om. då var jag tillbaka på ruta ett kan man säga. Då är det wav som gäller?

Och som sagt prova att justera tonhuvudet med en liten mejsel när du spelar upp banden så lär du upptäcka vilken enorm skillnad det kan göra på ljudkvaliteten.

Jag skall prova det. :-)

• 2 veckor senare...
Postat

Många råd om format är det onekligen. Om du har tid, har råd och vill vara riktigt säker så tycker jag att du skall spara i flera olika format. Köp en extern hårddisk och lagra på (eller helst två). Att bränna ut på cd eller dvd är nog bra, men trots allt känsligare än en hårddisk inbyggd i en låda. Själv sparar jag all musik på datorn och minst två externa hårddiskar. Idag är dom inte så väldigt dyra. Undvik dock minnespinnar, kvaliteten på dom är ibland rent usel (det som inte klarar kvalitetskraven gör man pinnar av).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.