Jump to content
Annons

Nytt studiobygge 100-200kvm. Tips?


KristianA

Recommended Posts

ta inte i så du gör på dig nu

"räcker" är ett väldigt subjektivt begrepp

man måste inte ha 0dB överhörning för att det ska funka

Har man en isolerande mellanvägg som består av flera element (i det här fallet vägg och golv) kommer det totala reduktionstalet påverkas kraftigt av den sämre ytan. Kom ihåg att det handlar om logaritmisk addition, om golvet reducerar 10 dB sämre än väggen kommer 10 ggr så mycket ljud nå kontrollrummet via golvet (förutsatt att den ekvivalenta ytan är densamma, vilket den inte är i det här fallet. men du förstår principen). Då spelar det knappt någon roll om mellanväggen dämpar bra eller inte. Hade den dämpat lika dåligt som golvet skulle reduktionstalet bara minska med 3 dB. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

Sen kan man ju självklart också diskutera om man prioriterar isolering rent ekonomiskt eller inte, men ska man ha "bra" isolering är även golvisolering en självklarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har man en isolerande mellanvägg som består av flera element (i det här fallet vägg och golv) kommer det totala reduktionstalet påverkas kraftigt av den sämre ytan.

vi vet

kedjan är aldrig bättre än sin svagaste länk

men i slutändan är det enda intressanta hur stor dämpning man totalt lyckas uppnå å hur mycket man behöver uppnå

hur hög är en "bra" dämpning enl dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

men i slutändan är det enda intressanta hur stor dämpning man totalt lyckas uppnå å hur mycket man behöver uppnå

Kanske inte för någon med en budget.

Men ni har båda en poäng.

Så låt mig sammafatta det som jag ser som intressant i den diskussionen KristianA:

Det är viktigt att veta hur mycket du vill isolera (dB från/till vilka utrymmen) och vad som är acceptabelt.

Sen tänka efter på vad det krävs i arbete, tid och pengar och sen hitta någon bra lösning däremellan.

Samtidigt måste du känna till eller få råd om hur det skall göras för det vore kanske dumt att isolera en vägg jättebra för dyra pengar bara för att upptäcka att det läcker mycket någon annanstans (en ventil som måste dit t.ex.). Då har du ju i princip slösat bort en del av väggbygget.

Kanske inte är ett exakt exempel men hoppas du förstår min tankegång iallafall.

Häftigt att kunna bygga sådär i en stor lokal!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer då en bild på det största rummet i lokalen.

Enligt akustikerns rekommendation bör trägolvet ersättas med betong för att förhindra vibrationer till resten av lokalen (snyft).

Innertaket kommer att rivas och det nybyggda taket kommer att slutta. ca 2,5m takhöjd i ena änden blir 12m senare ca 4 meter i takhöjd.

Kommer snart lägga upp en preliminär ritning över hur jag tänkt att lokalens ytor ska utformas.

post-14553-1257963166_thumb.jpg

Redigerat av KristianA
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Här kommer två ritningar. En över hur lokalen för närvarande ser ut och en över hur jag planerar utforma den. Min arkitektoniska begåvning bjuder jag på.

X:et markerar var man står i ovanstående bild. Pilen åt vilket håll man tittar åt.

De rödmarkerade områdena avser pelare/vattenledningar som ej kommer gå att flytta.

Takhöjden kommer vara ca 2,5m i den nedre änden av lokalen som är 13m lång.

Takhöjden kommer sluttande bli högre och högre och bli ca 4 meter i den övre änden av lokalen.

Liverum:

Jag har suttit ganska trångt i många år så vi har tänkt att öppna upp ytor och kombinera ex. lounge och inspelningsrum. Dom gånger jag spelar in band så vill alltid dom musiker som inte spelar ändå sitta i kontrollrummet så "dubbelbokningar" förekommer sällan. Istället för att som initialt tänkt att bygga ett isobås så bygger vi flyttbara skärmar som används vid behov om man vill minska rummet. Alternativt kan även kontorsyta/kontrollrum funka som inspelningsrum. Rummet blir knappt 9x7m.

Kontrollrum:

Görs ganska stort. Knappt 5x6m. Det är här jag sitter 90% av tiden jag jobbar så det är skönt ha lite yta röra sig på.

Reprum:

Har haft en liknande lösning i min nuvarande lokal. Hyr ut ett rum till ett band som repar. Dom är där 1-2ggr veckan. Betalar i runda slängar 40% av min hyra men tar endast upp 5% av arbetstiden. Bra att ha i perioder då man är bortrest eller jobben inte trillar in i den takt man vill.

Förråd:

Tja... lödverkstad, caseförvaring, trummor m.m...

Kontor:

En lite mer privat yta för kontorsverksamhet. Min tjej driver klädmärke och kommer sitta där och jobba mycket. Skall det nån gång spelas in ett helt band samtidigt kan man ju även slänga in en stärkare här.

Har kommit fram till detta i samråd med Björn Asplind som jobbar på musikhögskolan och driver en utbildning i ljudteknik i Göteborg. Han har i sin tur jobbat med Claes Olsson (rättstavat?) som är en erkänd akustiker i Göteborg.

Så... Lite input och idéer?

post-14553-1257967308_thumb.jpg

post-14553-1257968756_thumb.jpg

Redigerat av KristianA
Link to comment
Dela på andra sajter

Min spontana respons är att 63 kvm stort inspelningsrum är riktigt häftigt och lockande. Grattis! 🙂

Sedan funderar jag på det du skriver om kontoret:

Skall det nån gång spelas in ett helt band samtidigt kan man ju även slänga in en stärkare här

Betyder det att du sällan spelar in fler musiker åt gången? I så fall kanske det inte är så praktiskt med ett så stort liverum. Om du stycker av det och bygger ett liverum på 30 kvm (effektiv yta) istället så kan du endera minska byggkostnaderna eller lägga mer krut per kvadratmeter.

Sedan funderar jag på det där du skrev med betonggolv. Det är klart att det inte ska vara samma golv i alla rum. Men det finns väl inget som hindrar dig från att lägga tillbaka trägolvet i liverummet, efter att skiljeväggarna är resta.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Betyder det att du sällan spelar in fler musiker åt gången? I så fall kanske det inte är så praktiskt med ett så stort liverum. Om du stycker av det och bygger ett liverum på 30 kvm (effektiv yta) istället så kan du endera minska byggkostnaderna eller lägga mer krut per kvadratmeter. " (vet ej hur man får till citat-funktionen)

Lägger i regel trummor och line:ad bas samtidigt. Av erfarenhet så vill folk i regel alltid lägga om sina gitarrer när man kör allting live så jag jobbar inte så längre om det inte är nödvändigt för sväng/timing etc. Men med stort liverum kan man ju spela in storband, körer m.m. vilket jag inte kunnat tidigare. Har i regel jobbat inom pop/rock-genren.

"Sedan funderar jag på det där du skrev med betonggolv. Det är klart att det inte ska vara samma golv i alla rum. Men det finns väl inget som hindrar dig från att lägga tillbaka trägolvet i liverummet, efter att skiljeväggarna är resta."

Vad menar du med "Det är klart att det inte ska vara samma golv i alla rum"? Det bör väl funka om man har betonggolv i hela lokalen? Trägolvet som ligger nu är fastspikat i träbalkar som går under golvet. Hur lägger man om något sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser ni för övrigt om idén att inte bygga iso-bås utan eventuellt dämpa upp ett hörn lite extra i stora liverummet och bygga mobila skärmar man själv anpassar "rumsstorleken" med... ?

Primärt orolig för hur sången kommer att låta inspelad i ett så stort rum om man vill ha den så torr som möjlig... Samma sak om man vill få till torra disco-trummor... Akustikern jag anlitat föreslog jag använder reprum/kontor/kontrollrum som inspelningsrum om jag vill ha en annan klang...

Vad finns det för lösningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser ni för övrigt om idén att inte bygga iso-bås utan eventuellt dämpa upp ett hörn lite extra i stora liverummet och bygga mobila skärmar man själv anpassar "rumsstorleken" med... ?

Primärt orolig för hur sången kommer att låta inspelad i ett så stort rum om man vill ha den så torr som möjlig... Samma sak om man vill få till torra disco-trummor... Akustikern jag anlitat föreslog jag använder reprum/kontor/kontrollrum som inspelningsrum om jag vill ha en annan klang...

Vad finns det för lösningar?

För att akustiken ska ändras betydligt måste man i princip ha tillräckligt med mobila väggar för att kunna bygga ett nytt "rum". Däremot är skärmar väldigt bra om man vill dämpa ut tidiga reflektioner. Vill du kunna variera rumsakustiken äv väl det bästa förslaget att ha paneler som kan vändas och har absorbent på ena sidan, träpanel eller diffusor på andra. Men visst , det här med dämpad och levande del av en studio håller bitvis. För enkelhetens skull kan man se på det som två rum med olika efterklangstider. Båda "rummens" ljud kommer ju nå in i mikrofonerna, men balansen mellan dem ändras lite beroende på var ljudkällan och mikrofonerna är placerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "Det är klart att det inte ska vara samma golv i alla rum"? Det bör väl funka om man har betonggolv i hela lokalen? Trägolvet som ligger nu är fastspikat i träbalkar som går under golvet. Hur lägger man om något sådant?

Jag menar att mycket av vibrationerna (och därmed läckage) har via golvet. Vill du ha arbetsro i kontrollrummet ska du undvika mekanisk kontakt mellan golven i de olika rummen (flytande golv).

Det befintliga trägolvet måste bort, sedan lägger du flytande golv ovanpå det råa betonggolvet. Det gamla trägolvet kan du lägga tillbaka som översta skikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så låt mig sammafatta det som jag ser som intressant i den diskussionen KristianA:

Det är viktigt att veta hur mycket du vill isolera (dB från/till vilka utrymmen) och vad som är acceptabelt.

Sen tänka efter på vad det krävs i arbete, tid och pengar och sen hitta någon bra lösning däremellan.

Samtidigt måste du känna till eller få råd om hur det skall göras för det vore kanske dumt att isolera en vägg jättebra för dyra pengar bara för att upptäcka att det läcker mycket någon annanstans (en ventil som måste dit t.ex.). Då har du ju i princip slösat bort en del av väggbygget.

en bra sammanfattning

Link to comment
Dela på andra sajter

X:et markerar var man står i ovanstående bild. Pilen åt vilket håll man tittar åt.

Jag har suttit ganska trångt i många år...

vore jag du skulle jag se till att det där härliga takfönstret befann sig där jag satt mest

ang golvet tycker jag rum-i-rum byggnation är bättre än att ersätta alltihop med betong

betong är väl förresten rätt duktigt på att leda lågbas långa sträckor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt finns möjlighet behålla trägolv i exempelvis kontrollrum och lägga betong i inspelningsrummet elller vice versa. Är det att föredra framför betong i hela lokalen?

Demonproducenten:

Dessvärre skall det nuvarande taket rivas och ersättas. Därmed går inte takfönstret att behålla. Däremot planerar vi lägga in ett par takfönster i inspelningsrummet men det är eventuellt en ganska dyr investering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt finns möjlighet behålla trägolv i exempelvis kontrollrum och lägga betong i inspelningsrummet elller vice versa. Är det att föredra framför betong i hela lokalen?

Du borde kunna lägga tillbaka trägolvet i alla rum.

Undrar bara hur mycket mer kostsamt det skulle vara att bygga rum-i-rum jämfört med att isolera direkt mot befintlig vägg (så gott det går). För det är väl det som är planen, om jag förstått dig rätt?

Rätt utfört skulle du vinna en hel del på det.

* Du hör direkt vad som kommer med och vad som inte kommer med, redan vid soundcheck

* Risken är mycket mindre att du kommer störa eventuella grannar

* Trafiken utanför kommer inte med på inspelningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej nej Kristian!!!!

Du behöver inte alls ta bort trägolvet!!!!!

...alla kliar sig fundersamt i huvudet nu och säger samstämmigt i kör... "-Men akustikern sa ju det!"

Nja...

Han sa att vibrationerna kommer att överföras mellan rummen via golvet. Right!

KAPA GOLVET DÅ!!!

Du ska ju ändå bygga nya skiljeväggar.

Kapa golvet och gör ett mellanrum där du placerar dina väggar.

Gör ju att du bara behöver gjuta betong där dina väggar ska stå!

Fundera lite på det för jag tror att du kommer spara en hel del kulor!

Vänligen.

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Crunchman'

Ska ta upp detta med akustiker och byggare och se vad dom tror om det. Det befintliga trägolvet är ganska slitet och har lite skavanker här och där.. (stora flisor).. men själva känslan i lokalen blir ju väldigt mycket varmare... Knarrar gör det också på sina ställen. Ett par mattor dämpar nog upp det värsta dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är vad som finns under trä golvet?

om man ska göra som Cruncher skriver så måste man kapa mellan 2 golvreglar(om det är byggt så, bryt upp några plank o kolla) från ytter vägger till ytter vägg annars kommer golv reglarna ändå bilna ihop golvet. går lixom inte att dela bara en liten del.

annars kan du ju skruvar 2 lager demplimad golvgips på trägolvet som du sedan ställer rummen på.

men som sagt kolla vad som är under trägolvet. det kanske är änklarte att riva bort det helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär detta då?

Borde innebära att Cruncharns råd är perfekt. Kapa plankorna och bygg en ny vägg mellan rummen och så har du en schysst dämpning mellan dem.

Btw, ett sånt plankgolv kommer bli snyggt oljat eller ännu hellre med Bona Naturale (gör att golvet ser helt obehandlat ut men det är fortfarande skyddat som ett lackat golv. Har det på min nederväning där jag har plankgolv av gran. grymt coolt!).

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Borde innebära att Cruncharns råd är perfekt. Kapa plankorna och bygg en ny vägg mellan rummen och så har du en schysst dämpning mellan dem.

Hold and behold.

Det funkar på ena hållet, men inte på andra, om man inte ska kapa reglarna också. Vilket knappast kan rekommenderas. Annars kommer ljudet ändå fortplantas via reglarna även om planken kapas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold and behold.

Det funkar på ena hållet, men inte på andra, om man inte ska kapa reglarna också. Vilket knappast kan rekommenderas. Annars kommer ljudet ändå fortplantas via reglarna även om planken kapas.

Jupp!

Jelt korrekt!

Golvreglarna måste oxå kapas.

I praktiken så får du kapa en fyrkant så stort som du tänkt dig ditt rum.

Gratulerar att du hade betong under.

Det gör att du med all säkerhet kan använda min idé!!

Peace and täjk käär!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på ytan på kontrollrummet. Se till att du har monitorer så det räcker om du ska ha ett stort kontrollrum. För mig är det tvärt om. Byggde ett för litet kontrollrum (har jag märkt nu) Och köpt för stora monitorer! Hehe

//Stoffe

KR Studio HB

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold and behold.

Det funkar på ena hållet, men inte på andra, om man inte ska kapa reglarna också. Vilket knappast kan rekommenderas. Annars kommer ljudet ändå fortplantas via reglarna även om planken kapas.

Varför tycker du inte att han ska kapa reglarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Varför tycker du inte att han ska kapa reglarna?

Om reglarna är det som håller upp golvet, så... 😕

Är väl en annan femma om de ligger dikt an mot ett plant golv, men annars kan ju ett helt rum sätta sig om man har otur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om reglarna är det som håller upp golvet, så... 😠

Är väl en annan femma om de ligger dikt an mot ett plant golv, men annars kan ju ett helt rum sätta sig om man har otur.

ja är det betong platta under är det bästa att ta bort trägolvet helt. desto mindre trä deto bättre.

jag rekomenderar att man skippar alla buget lösningar annars blir man bara besiken på slutresultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud kommer färdas lätt under trägolvet, så hur hade ni tänkt blockera ljudet som färdas mellan rummen i luftutrymmet mellan övergolvet och betongfundamentet? Har man ingen bra isolation i golvet kommer ljudet läcka igenom krafigt där.

Bygg ett flytande golv på en gång om du inte vill bli missnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skunkfunk:

tanken var ju att skära upp trägolvet och gjuta betong under alla nya väggar som ska resas...

Jupp!

I praktiken blir det exakt samma sak som att bygga ett rum i rummet.

Jag tror att du kan spara en jäkla massa cash på detta.

Du lär ju ändå få lägga nytt trägolv!

Lika bra att använda det gamla.

På med lite golvspånskiva, isolera och kör så det ryker!!!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...