Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hörde pÄ radion för nÄgra dar sen en bit musik som fick igÄng tankarna lite. LÄten framförs av Lorentz & M.Sakarias och heter "Stockholm serenad". Finns pÄ spotify som spotify:track:5q5VBhYC6FC9lbOBvpTEjU och pÄ youtube:

Jag antar mÄnga direkt hör hur bekant det lÄter och orginalet Àr skrivet/framfört av Adolphson & Falk och producerat av Greg Fitzpatrick. Youtube:

Lorentz & M.Sakarias har alltsÄ

1) Samplat introt, refrÀng, solo/brygga.

2) Rappar en egen vers ovanpÄ introbeatet

3) Gjort minimala Àndringar i övrigt - lite samplat publikljud Àr vÀl det mest pÄtagliga. Allt annat Àr (smart nog!) lÀmnat orört.

Vad kallas sĂ„nt hĂ€r? Jag anklagar inte alls gossarna för stöld och jag Ă€r inte alls "upprörd" eller nĂ„t sĂ„nt, jag antar att allt Ă€r clearat och att de som ska tjĂ€na pengar pĂ„ lĂ„ten Ă€ven gör det, men vad ÄR det? Det Ă€r inte en cover, för de gör en egen vers, men man kan ju knappast kalla det för ett eget verk nĂ€r 90% redan fanns utgivet 1982. Och, man kan vĂ€l inte göra nĂ„t sĂ„nt hĂ€r utan att ha tillstĂ„nd av upphovsmĂ€nnen?

Ett sidospÄr: VÀldigt mycket av det som "snos" Àr ju Greg Fitzpatricks kreativitet/produktion. LÄten i sig finns ju utgiven i akustisk version (som A+F turnerar med pÄ senare Är) och Àven om det fortfarande Àr (i mitt tycke!) vÀldigt bra musik som inte Àr beroende av produktionen tror jag inte man hade samplat/snott/gjort en cover pÄ det hÀr: spotify:track:2weIsJzeS3ATYI6AOtBHR9

• 2 veckor senare...
Annons
Postat
Lorentz & M.Sakarias har alltsÄ

1) Samplat introt, refrÀng, solo/brygga.

2) Rappar en egen vers ovanpÄ introbeatet

3) Gjort minimala Àndringar i övrigt - lite samplat publikljud Àr vÀl det mest pÄtagliga. Allt annat Àr (smart nog!) lÀmnat orört.

Vad kallas sÄnt hÀr?

Plagiat Àr inte plagiat förrÀn de sÀger att allt var deras verk (inkl. ackompanjemang). Sampling Àr nÀr man tar ackompanjemang (oftast bara smÄ delar) och lÀgger in eget sÄngspÄr (eller nÄgot annat t.ex. Sologitarr). En cover Àr nÀr man helt enkelt spelar om lÄten, ofta med lite genreÀndring.

Den hÀr lÄten skulle jag kalla en samplad lÄt. Vad jag sett har L&M gett credit till de som L&M har samplat ifrÄn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.