Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Blev sugen pÄ att modifiera min VTB-1 preamp efter att ha lÀst detta pÄ gearslutz:

I can't speak for the TC pre, but the VTB-1 can not be beat in terms of versatility, modifiability and value. Oh yeah, it sounds pretty good, too ylsmoke.gif Grab a used one off ebay, swap in an Electro Harmonix 12AX7 tube and swap out the OP amps for some Burr Browns (this was actually suggested to me by one of the preamp's designers). The tube helps improve clarity and the op amps greatly increase the transient/dynamic response. For about $110 bucks total and about an hour's work swapping out the op amps (must know how to solder pretty well), you can have a pretty damn good preamp / DI with a phase switch, HPF, impedence select and tone (tube) blend. I have 2 of 'em and will probably never get rid of them.

Jag har inte sÄ stor erfarenhet av att löda men hur svÄr kan denna operation vara?

SÄhÀr ser kretskortet ut:

vtb1_inside_1.jpg

Hittade denna sida dĂ€r en kille ocksĂ„ bytt röret och installerat en on/off switch, nĂ„got som verkligen skulle behövas för jag Ă€r trött pĂ„ att krypa pĂ„ golvet... 😛

LÄter som ett nice projekt. Det kan bli lite pilligt att lossa op-kretsarna eftersom dom inte sitter i nÄgra IC-sockets, men ska du byta ut dem mot burr brown's sÄ kan du ju sÀtta dit sÄnna sockets sjÀlv. Bara du Àr försiktigt med lödpennan sÄ kan det nog gÄ bra, rÀkna med att de gamla op-kretsarna kan pajja nÀr du vÀrmer loss dem om du har otur...

Röret ska inte vara problem att byta heller o on/off-switch Àr heller inte speciellt knepigt att sÀtta dit.

Postat
LÄter som ett nice projekt. Det kan bli lite pilligt att lossa op-kretsarna eftersom dom inte sitter i nÄgra IC-sockets, men ska du byta ut dem mot burr brown's sÄ kan du ju sÀtta dit sÄnna sockets sjÀlv. Bara du Àr försiktigt med lödpennan sÄ kan det nog gÄ bra, rÀkna med att de gamla op-kretsarna kan pajja nÀr du vÀrmer loss dem om du har otur...

Röret ska inte vara problem att byta heller o on/off-switch Àr heller inte speciellt knepigt att sÀtta dit.

IC-sockets? OP-kretsar? 😐 Operational Power? 😄

Postat
IC-sockets? OP-kretsar? 😐 Operational Power? 😄

IC-socket: en IC-hÄllare pÄ svenska kanske det heter egentligen, bara en hÄllare som du löder fast pÄ kretskortet sen trycker du bara dit IC-kretsen.

En IC-socket kan se ut sÄhÀr:

BURNDY%20IC%20SOCKET%2040PINS.JPG

OP-amps Àr en slags IC-krets: Operational Amplifier

(jag skrev OP-krets, vet inte om det Àr riktigt rÀtt pÄ svenska hehe..)

Postat
IC-socket: en IC-hÄllare pÄ svenska kanske det heter egentligen, bara en hÄllare som du löder fast pÄ kretskortet sen trycker du bara dit IC-kretsen.

En IC-socket kan se ut sÄhÀr:

BURNDY%20IC%20SOCKET%2040PINS.JPG

OP-amps Àr en slags IC-krets: Operational Amplifier

(jag skrev OP-krets, vet inte om det Àr riktigt rÀtt pÄ svenska hehe..)

Att byra röret Àr jag med pÄ, men vad Àr "Burr Brown" för nÄgot? Och hur pÄverkar OP-kretsarna ljudet?

Postat (redigerat)

Fan detta blev riktigt intressant. UrsÀkta sprÄket.

Med min otur löder jag vÀl sönder hela preampen istÀllet =O

Jag skulle gĂ€rna lĂ€sa den trĂ„den frĂ„n gearslutz 😄

Redigerat av Pesek
Postat

Jag har redan bra preamps, men man blir ju nÀstan sugen att skaffa en sÄn dÀr bara för att fÄ modda lite!

• 5 mĂ„nader senare...
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

installerade du en toggle switch?

jag har en tvÄvÀgs toggleswtch som passar perfekt, men fÄr det inte att fungera vid att löda som han har gjort pÄ hemsidan...

Postat

verkligen ingen som installerat en on off knapp som kan förklara bÀttre hur ni gjorde?

Postat

Om man inte Àr van att löda, sÄ Àr nog den jobbigaste biten att löda bort OP-amparna, sÄ jag skulle föreslÄ att man helt enkelt klipper av deras ben med en avbitartÄng, sÄ att man sedan kan löda bort ett ben i taget. Det blir lite mindre risk att man skadar kortet eller andra komponenter dÄ...

Postat

Ja jag kan bara konstatera att man inte fÄr ha ett uns ADHD nÀr man ger sig pÄ ett sÄnt dÀr projekt. Jag Àr ju van teletekniker men av den ÄrgÄngen att jag bara moddar saker man kan löda pÄ med skakig hand typ rör o sÄ. Men det skulle va kul o lösa ditt resultat sen...

Kolin

Postat

invÀntar lite olika rör...kommer upp resultat sen...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.