Jump to content
Annons

Växande cymbal


Renfield

Recommended Posts

Jag har ett cymbalslag i en låt och jag vill att anslaget knappt ska höras men väl efterklangen. På MClass kompressor har jag satt attacken så långt ned det går och releasen tidigt med. Ratio har jag dragit upp till limiter och threshold på min. Hur ska jag göra för att få den önskade effekten? Kanske min tanke är orealistisk och jag bör ta det via volymen istället. I vilket fall är jag tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På några av kanalerna i redrum, osäker på om det är alla men jag tror bara att det är några, finns det en ratt som heter Start. Den reglerar hur lång in i samplingen ljudet skall börja. Det vill säga, i standardläge är regeln i botten, alltså börjar samplingen från början. Skruvar du upp den kommer samplingen börja ljuda senare. Luddigt förklarat kanske. Bör också förklara att det blir inte tyst en stund i början. Svårt att förklara för mig. Men jag är säker på att du hittar ratten jag pratar om. Dröva att vrida upp den så kommer du fatta själv. Den kommer i alla fall klippa attacken.

Annars kan du ladda in samplingen i en nn-19 eller nn-xt och bara vrida lite på attackregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

nn-xt borde ju greja det.
Markera samplingen och ändra Play Mode till BW.

reverse2.png

Annars föreslår jag att du lägger cymbalen i NNXT och fördröjer start/attack lite så behöver du inte kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...