Jump to content
Annons

Nybörjartips för Pro Tools


amb01

Recommended Posts

Finns det någon bra hemsida eller några bra tidningar (eller DVD:er kanske) där man kan lära sig grunderna i Pro Tools? D.v.s hur man spelar in, mixar lite m.m. För en total nybörjare som mig vore det bra med något sådant. Inte bara vilka knappar man ska trycka på utan lite mer "varför" gör man si och inte så. Helst på svenska men även engelska går bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börjar med en fråga som förmodligen kommer verka hjärndöd för er 😄

Läste någonstans att om man ska spela in med en mikrofon ska man välja "New" i Trackmenyn och att spårtypen ska vara "Audio Track" och "Mono". Om man ska ansluta t.ex sin Keyboard via Midi ska man välja "Instrument" som spårtyp och "Stereo".

Min fråga är alltså varför ska man välja Mono på den ena och Stereo på den andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar med en fråga som förmodligen kommer verka hjärndöd för er 😄

Läste någonstans att om man ska spela in med en mikrofon ska man välja "New" i Trackmenyn och att spårtypen ska vara "Audio Track" och "Mono". Om man ska ansluta t.ex sin Keyboard via Midi ska man välja "Instrument" som spårtyp och "Stereo".

Min fråga är alltså varför ska man välja Mono på den ena och Stereo på den andra?

Hej

Att välja Mono på mikrofonspåret är väl ganska uppenbart, du använder ju bara en mikrofon, eller?

De flesta synthar har en stereo utgång, men det går att använda Mono även där, min gamla

trotjänare "Oberheim Matrix 1000" har tex bara en monoutgång.

P.S

inga frågor är dumma frågor

Mvh

Björn

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg förresten att det följer med någon slags introduktions-DVD till Mbox 2. Någon som har någon erfarenhet av den?

Jepp och den är alldeles utmärkt. Jag köpte min mbox förra sommaren och kunde ingenting utan lärde mig det mesta från den dvd:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför köra protools överhuvudtaget? E tvungen att köra det ibland men tycker inte det håller måttet mot priset, logic har ju kört ifrån protools för länge sedan
För att jag har köpt Mbox 2 och där ingår som bekant Pro Tools LE. Men nu var det ju inte varför man ska köra Pro Tools som jag undrade över utan jag efterlyste lite nybörjartips. Redigerat av amb01
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på digidesigns hemsida efter de instruktionsvideos som finns där.

Annars är mitt råd att göra lite olika produktioner i programmet och hela tiden söka i manualen när du tänker "undrar hur man...". Referensmanualen är faktiskt väldigt bra. Fråga här så fort du fastnar på nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du tål engelska och kör pro tools 8 så kan du spana in den här bloggen http://airvirtualinstruments.blogspot.com/

sen finns det en svensk sida som du kan kolla med http://www.protools.se/index.htm

den första är väl inte så mycket riktad till nybörjare men kan vara nyttig när du börjar få lite mer grepp om programmet! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i alla fall installerat Pro Tools på min laptop. Har även installerat Amplitube 2, har gjort en inställning som jag är nöjd med som jag sparat som preset. Problemet är bara att jag inte får nåt ljud i Pro Tools när jag kör Amplitube 2 som plugin? Har skapat ett nytt Audio-spår (mono?) men sen vet jag inte vad jag har missat? Jag väljer AudioSuite/Harmonic/Amplitube 2 i menyn men det enda jag hör är rent gitarrljud utan dist eller någonting sånt, precis som att inte Amplitube är ikopplat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i alla fall installerat Pro Tools på min laptop. Har även installerat Amplitube 2, har gjort en inställning som jag är nöjd med som jag sparat som preset. Problemet är bara att jag inte får nåt ljud i Pro Tools när jag kör Amplitube 2 som plugin? Har skapat ett nytt Audio-spår (mono?) men sen vet jag inte vad jag har missat? Jag väljer AudioSuite/Harmonic/Amplitube 2 i menyn men det enda jag hör är rent gitarrljud utan dist eller någonting sånt, precis som att inte Amplitube är ikopplat.
Tryckt in rec?

Skruva på mix på kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit igång så smått med inspelningarna. Nu undrar jag en sak. Jag har spelat in ett gitarriff. Nu vill jag bygga på med mer genom att spela in mer efter riffet i samma spår. Hur går jag då tillväga utan att sabba den befintliga inspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit igång så smått med inspelningarna. Nu undrar jag en sak. Jag har spelat in ett gitarriff. Nu vill jag bygga på med mer genom att spela in mer efter riffet i samma spår. Hur går jag då tillväga utan att sabba den befintliga inspelningen?

Du sätter markören där du vill börja inspelningen oc trycker på rec.

Du måste ju inte börja från början varje tagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Hur gör man för att sätta ihop 2 regioner till 1 (om man har 2 korta regioner i ett spår som man vill få ihop till 1) om man skulle vilja det?

Hejsan

Du markerar regionerna och väljer consolidate regions. Finns under edit om jag inte minns fel.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan jag bara höra instrumentet när jag trycker rec? Skulle vilja kunna spela till bakgrunden utan att spela in, vet nån hur jag får till detta i PT8?

Nu va det ett tag sedan jag satt med LE på det sättet, men har för mig att det under track menyn ska finnas något som heter input only monitoring eller liknande. Klicka på den så ska det nog hjälpa. Du måste ändå ha rec armed, men när du trycker play så kan du spela med musiken utan att spela in.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort jag trycker play i transport så tystnar spåret, men om jag trycker rec i transport så hörs det, problemet är bara att jag spelar in då. Lite jobbigt då jag sitter och plankar redan inspelade spår och ska lägga på ett instrument till.

Då jag sitter i studion så finns det en knapp bredvid rec på spåret som det är ett I i, en grön, så fort den är intryckt så hörs det fastän man inte spelar in, det iof HD, men ändå, kanske inte finns den funktionen i PT8, det fanns i 7.1 iaf.

Får försöka lista ut det om det inte är någon som vet, tack för ett snabbt svar iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort jag trycker play i transport så tystnar spåret, men om jag trycker rec i transport så hörs det, problemet är bara att jag spelar in då. Lite jobbigt då jag sitter och plankar redan inspelade spår och ska lägga på ett instrument till.

Då jag sitter i studion så finns det en knapp bredvid rec på spåret som det är ett I i, en grön, så fort den är intryckt så hörs det fastän man inte spelar in, det iof HD, men ändå, kanske inte finns den funktionen i PT8, det fanns i 7.1 iaf.

Får försöka lista ut det om det inte är någon som vet, tack för ett snabbt svar iaf.

Jo, det måste ju finnas. Finns inte input only monitoring kvar i trackmenyn (om det va så den hette).

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu va det ett tag sedan jag satt med LE på det sättet, men har för mig att det under track menyn ska finnas något som heter input only monitoring eller liknande. Klicka på den så ska det nog hjälpa. Du måste ändå ha rec armed, men när du trycker play så kan du spela med musiken utan att spela in.

MVH

Anders

Tack Anders!!!

Du räddade min natt 🙂

Funkar hur bra som helst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det måste ju finnas. Finns inte input only monitoring kvar i trackmenyn (om det va så den hette).

MVH

Anders

Jag hann inte läsa ditt inlägg innan jag skickade mitt 🙂

Skrev mitt samtidigt som du hann skicka 😄

Tack än en gång 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en till fråga. Jag spelar in med min Yamaha P-85 via MIDI-kabel. Problemet är att när jag spelar in verkar det inte som att sustainpedelen som är kopplad till pianot ger någon effekt på det inspelade spåret. Jag använder MiniGrand som plugg. När jag spelar utan att spela in funkar pedalen, men sen när jag spelar upp det inspelade låter det mindre bra. Det blir väldigt plonkigt som ni förstår. Kan man ställa in detta någonstans att MIDI-noternas längd ska bestämmas av sustainpedalen?

Redigerat av amb01
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...