Jump to content
Annons

Ett pratande piano


Rabieshund

Recommended Posts

Annons
Vad händer om man kör detta på ett samplat piano? Finns detta som MIDI-fil? 😉

/Mattias

Det går inte alls. Det finns inga samplingar som har så hög upplösning så att det blir tal av det. Dessutom måste man sampla fruktansvärt många pianoljud. En del tror ju att et tpiano har 88 ljud eller kanske 88 ljud gånger 3 lager velocity. Men ett piano har säkert lika många ljud som en HD-tv har färger. Det gäller att som Peter Ablinger gjort kvantisera rätt och sedan överföra dem till pianots mekanik för att det ska efterhäma tal.

Men testa själv: Installera WIDI eller nåt, och ta ljudet från videon och gör din egen midifil av det, och se hur långt du kommer med ditt samplade piano. Jag tror att du rätt snart återgår till att göra musik.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte alls. Det finns inga samplingar som har så hög upplösning så att det blir tal av det. Dessutom måste man sampla fruktansvärt många pianoljud. En del tror ju att et tpiano har 88 ljud eller kanske 88 ljud

Har för mig att den gamla MIDI-standarden tillåter 4096 värden per sekund. Analysen är också polyfonisk, så det motsvarar nog ett ett hyffsat högt värde i PCM-baserad samplingsfrekvens.

Om jag hade tillgång till en sådan midifil skulle jag experimentera med att låta den styra olika vågformer. T ex sinustoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att den gamla MIDI-standarden tillåter 4096 värden per sekund. Analysen är också polyfonisk, så det motsvarar nog ett ett hyffsat högt värde i PCM-baserad samplingsfrekvens.

Om jag hade tillgång till en sådan midifil skulle jag experimentera med att låta den styra olika vågformer. T ex sinustoner.

Ja....sinutsoner ska man ju kunna bygga vad som helst med, egentligen. Men ehhh...det lär bli ett hårt arbete...och en dj*kla massa samples/sinusljudkombinationer att hantera. Men jag är definitivt ALL EARS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...