Jump to content
Annons

Pre amp djungeln


jonathanw

Recommended Posts

Hejsan.

Jag gör en liten reserch på bra Pre Amps men det är ju en djungel. Jag har en Röde NT1A och vill ha en bra mic Pre Amp.

Har kollat lite på Focusrite modellerna.

Vill gärna höra vad ni har erfarenheter av. Beskrivning av ljudet är viktigare än priset.

Tacksam för svar.

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lite svårt med beskrivningar av ljud som "varmt" - och att det automatiskt är rör som förväntas ge denna värme. Enligt reklamen är det så, men även transformatoringångar ger "värme" - och kan ibland också ge en kraftigare färgning än rören ger. Rör är alltså inte allenarådande för att ge en snygg färgning...

Första frågan du kanske därför bör ställa dig, är om du vill ha ett transparent (verklighetstroget) eller om du vill ha ett färgat (förskönat) ljud genom preampen? Har du en transparent preamp idag, så kan det vara ett bra komplement med en färgande - och vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha detaljerna i soundet. Gärna något som går åt det varma hållet som en tube pre amp tillför förmodar jag.

detaljerna, ja inte är väl nt1a känd för att vara särskilt luddig?

men du kanske inte menar detaljer i den meningen?

hur låter varmt?

jävlas jag med dig?

egentligen inte även om det kan verka så

det jag menar är att begreppen du använder (som så många andra inkl mig själv) oftast betyder något om inte väldigt olika för olika människor

det finns inte tillräckligt fasta bestämda betydelser för vad varmt resp detaljerat betyder

lika lite som krispigt eller kyligt

för att i min mening hitta nåt du verkligen gillar så måste du börja med en transparent preamp - alltså en som påverkar ljudet så lite som möjligt

det är nog dom flesta överens om, betydelsen alltså

detta för att lära dig hur din mick egentligen låter

först därefter kan du genom att testa olika preamps med samma mick få en bild av hur dom arbetar - åtminstone ihop med din mick

då kommer du också skapa dina egna föreställningar om vad varmt resp nåt annat betyder för dig

eller så kan du bortse från detta å lyssna på en mängd förslag som säkerligen kommer dyka upp här

testa i vilket fall själv vilket du föredrar genom att använda god lyssning å flera olika ljudkällor

sen: vad får det kosta??

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det svårt att veta vad du exakt är ute efter. Så mitt förslag är att du lånar hem lite pre amps. Själv är jag sjukt nöjd med min AMS Neve 1073 DPA som jag tycker låter kanon på alla mickar jag testat den med. Så låna gärna hem en sådan också för test, för transparent pre amp så kan du låna hem eartworks 10XX serie. Har inte testat dem själv, men hört dom och hört omdömmen. Men som sagt, låna hem ett gäng och testa i din studiomiljö!

I billigare prislägen så testade jag nu precis en Line Audio 8mp där jag tycker du får väldigt mycket för pengarna.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Själv är jag sjukt nöjd med min AMS Neve 1073 DPA som jag tycker låter kanon på alla mickar jag testat den med. Så låna gärna hem en sådan också för test.

MVH

Anders

Vilken musikaffär lånar ut en sån? Jag är intresserad av att i så fall låna hem en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Focusrite ar trakiga.

Vad far det kosta??

MVH

Tvärt om så har Focusrite riktigt trevliga preampar... framförallt ISA-serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken musikaffär lånar ut en sån? Jag är intresserad av att i så fall låna hem en.

http://www.soundware.se/

Blev erbjuden att låna hem inte just 1073:an då jag inte köpte den därifrån. Men jag ringde och frågade ifall jag kunde komma till dom och testa 4081:an, men då sa han som jag pratade med, är det inte bättre du lånar hem en så du får testa i din miljö. Vi kan skicka en till dig som du kan ha ett tag och prova 😛 Vet dock inte om man måste vara registrerad som firma för att få göra det. Det minns jag inte.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
http://www.soundware.se/

Blev erbjuden att låna hem inte just 1073:an då jag inte köpte den därifrån. Men jag ringde och frågade ifall jag kunde komma till dom och testa 4081:an, men då sa han som jag pratade med, är det inte bättre du lånar hem en så du får testa i din miljö. Vi kan skicka en till dig som du kan ha ett tag och prova 🙂 Vet dock inte om man måste vara registrerad som firma för att få göra det. Det minns jag inte.

MVH

Anders

Jag blir inte förvånad att du nämner Soundware. Har pratat med dom ett par ggr och dom verkar väldigt seriösa och väldigt tillmötesgående. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

du är tråkig

Haha ni ar for harliga pa det forumet 😛 Ett studio forum dar det verkar va fult att anvanda och diskutera om bra men kanske dyr utrustning.

Tur att jag inte tittar in sa ofta har da. Valdigt trakig installning av manga har...

Menade inte att focusrite gor daliga preamps. Men deras budget versioner ar inte roliga.

ISA serien ar bra, men transparenta, darav trakiga i mitt tycke.

Det finns mer intressanta alternativ i samma prisklass.

Anvander sjalv en ISA 215 ganska ofta. Mest for EQ'n men hander att jag anvander preampen.

Jaja nog fran mig 🙂

Hej pa er!

Redigerat av J.Westling
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Focusrite gör bra saker (så länge man undviker deras billigare grejer) men på tex deras Red-serie så blir jag förbannad på att de utrustat sina lådor med så sjukt dåliga potar, räcker med att man kommer åt en pot så flyger den runt ett halvt varv, riktigt jobbigt när man ska finjustera. Ljudmässigt är de dock riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tycker Focusrite gör bra saker (så länge man undviker deras billigare grejer) men på tex deras Red-serie så blir jag förbannad på att de utrustat sina lådor med så sjukt dåliga potar, räcker med att man kommer åt en pot så flyger den runt ett halvt varv, riktigt jobbigt när man ska finjustera. Ljudmässigt är de dock riktigt bra.

Jobbigt om dom är så känsliga... Kanske räcker med att man råkar nysa på den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...