Jump to content
Annons

Fender USA vs. Mexico


JJMusik

Recommended Posts

Finns ju lite äldre debatter kring dessa två fabriker men jag skulle vilja veta vad som hänt nu senaste åren.

Vad skiljer egentligen en USA från en mexxa? Varför ska jag betala ungefär det dubbla för en gitarr som är ihopsatt och kontrollerad 10 mil norrut? Jag har hört små viskningar om att materialet i stort sett är detsamma, bara att dem skeppar det över gränsen och några stackars lågavlönade arbetare i mexico sätter ihop gitarrerna.

Någon som har koll?

Jag blev lite smått sugen på en Fender Deluxe Lone Star Stratocaster http://www.jam.se/produkt/Gitarr-el/A35817...tratocaster.jam

Priset är ju ganska trevligt. En american standard går väl på det dubbla. Men om mexicogurorna är skit är det ju inget kul att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Det här är rena spekulationer men jag tror att Fender håller ganska bra koll på vad dom levererar till vilket pris, alltså att Mexico-modellerna är medvetet gjorda med sämre delar än USA modellerna. Fender vill sälja så många gitarrer som möjligt till så högt pris som möjligt, dom vill att du ska kolla på specifikationerna och tänka att du Mexico-modellerna är nästan lika bra som en USA-modell. Dom vill att du ska köpa en Mexico modell och känna dig hyfsat nöjd.. men inte helt nöjd. För dom ser ju helst att du känner att en USA-modell ändå vore ännu bättre att ha för på så vis kan dom få dig att köpa två gitarrer istället för en. Skulle fender Mexico hålla samma kvalité som USA så skulle fender konkurrera med sig själva. Visst vore det bra för oss konsumenter om dom gjorde det men jag tror som sagt dom vet vad dom gör. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Så här har en gitarrtekniker förklarat för mig som har varit hos Fender i USA.

Allt virke kommer till Fender i USA där virket sorteras. Där väljs det absolut finaste virket ut till USA-modellerna. Det får inte innehålla kvistar eller ha andra avvikande egenskaper. Det virke som innehåller lite kvistar och andra defekter skickas till Mexiko.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har en gitarrtekniker förklarat för mig som har varit hos Fender i USA.

Allt virke kommer till Fender i USA där virket sorteras. Där väljs det absolut finaste virket ut till USA-modellerna. Det får inte innehålla kvistar eller ha andra avvikande egenskaper. Det virke som innehåller lite kvistar och andra defekter skickas till Mexiko.

+1

Vissa mexicos låter skit andra låter skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, thnx för era svar. Men tror ni att det är någon kvalitetsskillnad på själva ihopsättningen. Kan en hals eller ett stall plötsligt lossna på en mexico? 😛

Det där med att konkurrera ut sig själv som någon sa är ju intressant för det inte precis det Fender Japan gjorde? Det var väl därför fabriken lades ner på 90-talet. Japanstratorna var för bra. Japanerna hade helt enkelt högre arbetsmoral gällande kvaliteten jämfört med de överviktiga jänkarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Mexicogitarrerna låter hur bra som helst, inga problem. De håller även ihop utan några saker som faller ihop.

Sen är det ju så att även jag skulle vilja ha en "äkta" hellre, men jag lovar att du inte skulle höra skillnad i ett blindtest. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så är det vanligare (har jag hört) att man missat att ta bord det papp lappar som sitter på halsarna där det står vilken typ av hals det är på Mexiko stratan. De sitter just där man fäster halls och kropp. Det är relativt vanligt att de sitter kvar på många olika gitarrfabrikat. Har hänt på en av mina gamla Ibanezer bla. Men det är bara att skruva loss halsen på de flesta gitarrer och ta bort lappen själv.

Försämrar det tonen alltså...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är stora skillnader mellan Mexico- och USA-modeller. Det är en helt annan sustain i instrumenten från USA-serien. Så att Mexico instrumenten håller ihop är en sak men att dom inte ger lika snygg ton son en USA-modell går inte att sticka under stolen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är en helt annan känsla att spela på en USA-Fender jämfört med en Mexico-Fender. USA-modellerna är mer distinkt. Svårt att förklara utan de måste provspelas för att man ska upptäcka skillnaderna. Sustainskillnaden är så stor så man behöver inte plugga in den i en stärkare för att komma fram till att USA-modellerna har en bättre ton och mycket längre sustain som beror på det mer noggranna bygget. En USA-Fender kostar ju inte mer bara för att lura folk. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för oss som har spelat ett tag och testat flera olika gitarrer så är skillnaden stor. För att inte säga mycket stor till ockmed. Men den som inte är lika van vid olika gitarrer eller inte spelar så rent och med känsla så är skillnaden inte lika stor. Det är ju även en dynamisk skillnad mellan US och Mex. Alltså mera skillnad på det starkaste och svagaste i ljudvolym. Vilket också gör stor skillnad om du har en bra förstärkare.

Har dock spelat på Peavey gitarrer som känts mycket som min US-Strata. Fast de lät jävigt annorlunda iofs.

MYCKET stor t.o.m...? Ja, vi som inte spelar så rent och utan känsla och inte är vana vid olika gitarrer hör ju givetvis ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
MYCKET stor t.o.m...? Ja, vi som inte spelar så rent och utan känsla och inte är vana vid olika gitarrer hör ju givetvis ingen skillnad.

Ja! Det är samma sak inom alla brancher. Jag skulle inte kunna jobba som vinprovare eftersom jag inte skulle kunna urskilja vinsorter på ett sätt som en erfaren vinprovare kan.

Så det är absolut inget konstigt med att de som är helt grön inte upplever nån skillnad. Men då ska också tilläggas att en USA-Fender är helt fel gitarr för en sån person.

Då tycker jag att en Mexico eller Squier (som faktiskt är likvärdiga med Mexico-serien) är det man ska titta på. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Det är samma sak inom alla brancher. Jag skulle inte kunna jobba som vinprovare eftersom jag inte skulle kunna urskilja vinsorter på ett sätt som en erfaren vinprovare kan.

Så det är absolut inget konstigt med att de som är helt grön inte upplever nån skillnad. Men då ska också tilläggas att en USA-Fender är helt fel gitarr för en sån person.

Då tycker jag att en Mexico eller Squier (som faktiskt är likvärdiga med Mexico-serien) är det man ska titta på. 😆

Squier, jo jag tackar, det var inget dåligt tips. Tack! Ska jag köra den genom en bas- eller gitarrförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre USA strator och en Japan och en Mexico (+2 tele Mexico). Det är ganska stor skillnad mellan gitarrerna. Den jag tycker bäst om är min Japan 86:a, för den har en underbar hals. Mickar och volym/ton-kontroller är överlägset bäst på USA-gitarrerna. Men sätter man på sina favoritmickar på en Mexico så hör inte jag någon skillnad på ljudet i alla fall. Kanske lite sämre finish på kanten på bandstavarna (känns lite vasst) på mina Mexico-gitarrer, men det är ju enkelt att fixa.

Rådet är: testa, testa och testa!

/Johan

Fast nu är ju min nyaste Mexico en 2007:a...

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen med handgjorda instrument är att alla skiljer sig åt. Bara för att det är en USA fender kan även den låta sämre än de gjorda i mexico.

Att köpa instrument är något av det svåraste som finns. Jag har lirat gura i 10 år nu och jag tycker det fortfarande är lika svårt att hitta en gitarr man verkligen gillar.

Eftersom det är komplexa byggen leder det till att kvaliteten varierar. Samma gitarr modell kan låta helt olika både aukustiskt och när du väl pluggat in den.

Mina tips till dig som ska köpa är att först tänka ut vilket sound du vill ha.

Fet les paul dist med humbuckers eller litte eggigare steve ray, John Mayer sound med tele mickar.

När du går till butiken och har soundet du letar efter i huvudet gå in och spela på alla gitarrer av samma modell och jämnför.

Det bästa tipset jag kan ge dig på rak arm är att spela igenom band för band på halsen och lyssna efter disonans toner som kan uppstå. Särkilt runt band 12.

Låter tonerna falska så prova en ny. I vissa fall kan butikerna intonera detta, men inte alltid.

Lyssna även hur gitarrens sustain låter. Låter det starkt och mycket om gitarren när den inte är ipluggad är detta ett gott tecken.

Sen är ju så klart spelbarhet och feeling viktigt.

Låna hem gitarren några dagar innan du köper den. Det är ofta då du upptäcker alla skavanker.

Som avslut vill jag säga att en polare till mig köpte en fender stratocaster gjord i Mexico. Han betalade typ 2.800 kr för den tror jag och det är utan tvivel den bästa strattan jag har spelat på. Så som sagt alla instrument är olika.

Hoppas det hjälpte dig något.

// Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ingen som både har mexare, japan och USA-fender lägga upp ett blindtest?

Jag har en Amerikansk Tele (American std) och jag gillar verkligen gitarren men detaljarbetet ÄR inte 100 (och jag valde ganska länge på Sam Ash i New York).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ingen som både har mexare, japan och USA-fender lägga upp ett blindtest?

Jag har en Amerikansk Tele (American std) och jag gillar verkligen gitarren men detaljarbetet ÄR inte 100 (och jag valde ganska länge på Sam Ash i New York).

Blindtest vore kul.

Ett test med rent ljud, ett lite crisp och ett Hendrix och sist ett big muffljud.

4 test x 3 gitarrer = 12 spår. Då ska vi se när experterna prickar in 12 rätt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Blindtest vore kul.

Ett test med rent ljud, ett lite crisp och ett Hendrix och sist ett big muffljud.

4 test x 3 gitarrer = 12 spår. Då ska vi se när experterna prickar in 12 rätt. 🥰

Inget kommer bli bättre än sämsta länken i kedjan dvs gitarrer, stärkare, mickar, preampar, ljudkort, mp3-konvertering.

Det är omöjligt att över nätet lägga upp tester som stämmer. Så det kan mycket väl låta Kalle-Anka även med en USA-Fender.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer bli bättre än sämsta länken i kedjan dvs gitarrer, stärkare, mickar, preampar, ljudkort, mp3-konvertering.

Det är omöjligt att över nätet lägga upp tester som stämmer. Så det kan mycket väl låta Kalle-Anka även med en USA-Fender.

Säg det till Claes, han med mikrofontesterna. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en strata tidigare i år och gick in på 4Sound på Folkkungagatan utan förbestämda åsikter men va sugen på en USA strata.

Testade vanliga standards och lite finare CS-modeller innan Micke Hujanen bad mig testa en 2-ton sunburst 50's strata ur Road Worn-serien och där va loppet avgjort direkt.

Fantastiskt skön hals och mickarna va "kluckigare" och hade ett snyggare ljud än de USA-modellerna jag testade så det blev ett köp där på dagen och har inte ångrat mig en sekund.

Förut har jag alltid letat efter bättre gitarrer men det suget finns inte kvar alls längre, för första gången är jag helt nöjd med en elgura 🥰

Det bör ju tilläggas att jag även testat ett x antal av den vanliga Mexico-standard och det va ju långt ifrån lika kul.

Men allt handlar i slutändan om tycke och smak så vad som skrivs av andra här på forumet har inget med hur du som individ upplever en gitarr så ut och testa en massa och skit i vilket land gitarren är tillverkad i 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget kommer bli bättre än sämsta länken i kedjan dvs gitarrer, stärkare, mickar, preampar, ljudkort, mp3-konvertering.

Det är omöjligt att över nätet lägga upp tester som stämmer. Så det kan mycket väl låta Kalle-Anka även med en USA-Fender.

Du glömmer även den absolut viktigaste detaljen och det är vem som spelar gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Du glömmer även den absolut viktigaste detaljen och det är vem som spelar gitarren.

Det håller jag absolut med dig om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett blindtest mellan usa och mexico-fenders är helt onödigt, även om de båda spelas genom samma utrustning av samma gitarrist.

Hur ska vi kunna höra hur gitarren känns att spela på? Hur mycket den väger? Hur den ser ut? etc.

Det är som med gitarrförstärkaremulatorer (långt ord), det är svårare och svårare att höra skillnad på låtar med eller utan "riktiga" grejor, men det är fortfarande bristen på spelkänsla som får mig att undvika emulerade förstärkare. Visst, houseproducenter världen över med en J&D strata ståendes i hörnet tycker förmodligen att Guitar Rig är det bästa som hänt men 99,9% av världens yrkesgitarrister kommer fortsätta spela på sina förstärkare.

Så ett audioblindtest mellan två gitarrer är lika mycket värt som att jämföra två olika par vantar genom att lyssna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger du ja. Men det finns ju de i den här tråden som absolut utan tvekan hör skillnad. 😲

Klart som korvspad att ALLA kan höra skillnad mellan två gitarrer. Frågan är om lika många kan höra hur två olika gitarrer känns att spela på..

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som korvspad att ALLA kan höra skillnad mellan två gitarrer. Frågan är om lika många kan höra hur två olika gitarrer känns att spela på..

Jo, men här har vi att göra med killar som hör om den är tillverkad i Mexico eller USA. Jag vet inte, jag kanske är ensam om att tycka att det är rätt svårt att avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men här har vi att göra med killar som hör om den är tillverkad i Mexico eller USA.

Nej det har vi inte.

Möjligen kan man känna skillnad, men två olika inspelade gitarrer av någon gitarrist genom någon förstärkare genom någon mick visar ingen skillnad i kvalitet. Bara två olika ljud där smaken avgör vad som låter bra. Kvaliteten sitter i byggkvalitet och spelkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...