Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, guitar rig 4 kom ut 1 oktober i Är.

http://www.native-instruments.com/#/en/pro...itar-rig-4-pro/

Demo finns pÄ sidan.

Vad tycks?

Mina personliga Äsikter:

+ Cleant sound lÄter grymt, har stort, djupt och rent ljud.

+ 70-80-tals stÀrkare och halvdistat Àr en klar förbÀttring jÀmfört mot guitar rig 3

+ Control Room avdelningen.

- Föredrar guitar rig 3 för tyngre distad punk, metal, hardcore osv. Inte bra substain, konstig drive som inte stÀmmer överÀns med en riktig distpedal (typ ingen kraft i disten? LÄter riktigt trÄkigt att mute'a osv).

Annons
Postat

För mig Àr det en kostnadsfrÄga som gör att jag nog hÄller mig till 3:an som jag numera Àr beroende av för att det Àr det enklaste sÀttet att göra gitarrpÄlÀgg med som Ätminstone lÄter okay. Men du kan ju importera ljud/instÀllningar frÄn GR3 till GR4Pro sÄ du borde inte behöva bÄda samtidigt.

Postat
För mig Àr det en kostnadsfrÄga som gör att jag nog hÄller mig till 3:an som jag numera Àr beroende av för att det Àr det enklaste sÀttet att göra gitarrpÄlÀgg med som Ätminstone lÄter okay. Men du kan ju importera ljud/instÀllningar frÄn GR3 till GR4Pro sÄ du borde inte behöva bÄda samtidigt.

Jag har redan gjort det. Ljudet blev mer digitalt i toppen, driven svag och overklig, och trycket i soundet blev sÀmre =/

DieHard (oregistrerad)
Postat

Demade den ganska nyligen och instÀmmer att de rena ljuden lÄter bra. De distade dÀremot Àr rena skÀmtet. Kalle Anka varning pÄ dem. Plastiga och oinspirerande. Vill man ha distade ljud bör man se sig om efter andra sÄsom Amplitube Metal, Revalver eller Overloud.

Postat
Demade den ganska nyligen och instÀmmer att de rena ljuden lÄter bra. De distade dÀremot Àr rena skÀmtet. Kalle Anka varning pÄ dem. Plastiga och oinspirerande. Vill man ha distade ljud bör man se sig om efter andra sÄsom Amplitube Metal, Revalver eller Overloud.

PÄ guitarampmodelling.com och pÄ native instruments forum sÄ hurrar alla av glÀdje över metal-sounden de kan fÄ till dock. Kanske bara Àr vi som misstycker? =/

Postat

Jag ville ge Guitar Rig 4 Pro en till chans, iom att jag Àlskar det jag har fÄtt ut ur Guitar Rig 3. Plain out of box lÄter det bra, brukar utgÄ frÄn preseten 'extreme metal', det Àr vÀldigt lite som behöver göras dÀrifrÄn. Brukar EQ:a upp ca 2,5 db vid 300-400 hz och 2,2-2,7 khz och beskÀra ca 1,5 db vid 1,6 khz (för att slÀppa genom sologitarren lite bÀttre)

Gitaristen kom över igÄr och vi fortsatte med vÄr nuvarande demo, nÀr vi ÀndÄ höll pÄ sÄ plockade jag fram Guitar Rig 4 demo:n. Tog metal presetsen och valde ett efter ett medans han spelade, lÀt varje spela i ca 15-20 sekunder, stÀllde om treble, bass och mid, drive och reverb/delay pÄ vissa av dom. Efter ca 5 minuter sÄ gav vi upp och tog fram Guitar Rig 3 igen.

LĂ„ter som att jag Ă€r nĂ„n slags surkĂ€rring som klagar, det Ă€r inte meningen att det ska va sĂ„ 😆, grejen Ă€r den att jag har vĂ€ntat pĂ„ Guitar Rig 4 med spĂ€nning och var SÅ nĂ€ra att köpa direkt nĂ€r ja sĂ„g att det kom, men demo-knappen lĂ„g brevid köpknappen, sĂ„ ja tĂ€nkte att jag kanske skulle prova först 🙂

Postat

LÄter inte revalver jÀkligt bra.

Har prövat den och tycker den Àr bÀst hitills.

Synd om G Rig 4 Àr sÄ dÄligt som ni sÀger. Har aldrig Àlskat detta program. Trodde att de skulle skÀrpa till sig till 4:an

Postat

Synd om G Rig 4 Àr sÄ dÄligt som ni sÀger. Har aldrig Àlskat detta program. Trodde att de skulle skÀrpa till sig till 4:an

Jag tycker inte alls att metalljuden Àr kassa. Jag provat det nÄgra dagar. Körde 3an tidigare men tycker 4an Àr mkt bÀttre. (4 Pro om det har nÄgon betydelse)

MĂ„nga av dom förinstĂ€llda tycker jag rockar t.ex. "Gods love" lĂ„ter ju som metallica guror pĂ„ kill em all(Man vill headbanga av att bara hugga lite E 😆 .

SĂ„ för mig Ă„ min smak lĂ„ter det bĂ€ttre Ă€n nĂ„gonsin 🙂

Postat

Har guitar rig 4 essential. Det jag reagerar pÄ Àr att det Àr svÄrt att fÄ till det dÀr riktiga bettet nÀr man spelar enskilda noter distat. LÄter rÀtt klent och surrigt. Blev dock bÀttre nÀr man la pÄ lite reverb...

Annars tycker jag det gÄr att fÄ till rÀtt bra rock n roll sound. Angus Young preseten Àr helt ok.

DieHard (oregistrerad)
Postat

đŸ˜Č Har inte sagt att Revalver inte lĂ„ter bra. DĂ€remot Ă€r den tunnare ljudmĂ€ssigt Ă€n Amplitube och Overloud och fĂ„r nog dubba lite mera med den. Nej sĂ€ger inte att GR Ă€r dĂ„lig produkt. Bara för de mer distade ljuden dĂ€r den var en besvikelse. Jo trodde ocksĂ„ att de skulle ha blivit bĂ€ttre i och med fyran. Men man ska kanske inte förvĂ€nta sig för mycket frĂ„n ett företag som mest sysslar med syntgrejer och knappast Ă€r nĂ„gra rocksnubbar.

Postat
😄 Har inte sagt att Revalver inte lĂ„ter bra. DĂ€remot Ă€r den tunnare ljudmĂ€ssigt Ă€n Amplitube och Overloud och fĂ„r nog dubba lite mera med den. Nej sĂ€ger inte att GR Ă€r dĂ„lig produkt. Bara för de mer distade ljuden dĂ€r den var en besvikelse. Jo trodde ocksĂ„ att de skulle ha blivit bĂ€ttre i och med fyran. Men man ska kanske inte förvĂ€nta sig för mycket frĂ„n ett företag som mest sysslar med syntgrejer och knappast Ă€r nĂ„gra rocksnubbar.

Vad Ă€r Overloud? Det har jag faktiskt inte hört talas om. Kör sjĂ€lv Revalver och Ă€r grymt nöjd! Men det skadar ju aldrig att prova annat ocksĂ„ 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat

JĂ€pp det gör det đŸ€Ș

DieHard (oregistrerad)
Postat
Vad Ă€r Overloud? Det har jag faktiskt inte hört talas om. Kör sjĂ€lv Revalver och Ă€r grymt nöjd! Men det skadar ju aldrig att prova annat ocksĂ„ đŸ€Ș

http://www.overloud.com/en/products/th1/ Deras reverb breverb Ă€r grymt bra med. 😄 De som ligger bakom den hĂ€r Ă€r samma som arbetade med Ik Multimedias Amplibubeversioner men gick vidare med eget företag. De har tagit ett steg upp med den hĂ€r versionen frĂ„n Amplitube. Gillar fortfarande Amplitube men om jag skulle köpt nytt idag hade jag köpt den hĂ€r. Tycker deras version av Rectifier Ă€r den bĂ€sta av alla emuleringar.

Postat
http://www.overloud.com/en/products/th1/ Deras reverb breverb Ă€r grymt bra med. â˜ș De som ligger bakom den hĂ€r Ă€r samma som arbetade med Ik Multimedias Amplibubeversioner men gick vidare med eget företag. De har tagit ett steg upp med den hĂ€r versionen frĂ„n Amplitube. Gillar fortfarande Amplitube men om jag skulle köpt nytt idag hade jag köpt den hĂ€r. Tycker deras version av Rectifier Ă€r den bĂ€sta av alla emuleringar.

LÄter jÀvligt intressant. Det ska kollas upp nÀrmre!

Kul att du nÀmner Rectifier'n för just den tycker jag personligen lÄter sÀmst i Revalver

DieHard (oregistrerad)
Postat
LÄter jÀvligt intressant. Det ska kollas upp nÀrmre!

Kul att du nÀmner Rectifier'n för just den tycker jag personligen lÄter sÀmst i Revalver

Ja Revalver fick befogad kritik för att rectifiern lÀt medioker. Men det kan man nÀstan förvÀnta sig dÄ dem Àr konkurrenter pÄ hÄrdvarusidan och hade det inte varit för att de köpt upp Revalver med redan tillhörande Rectifier hade de knappast sÀkert ens emulerat en.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.