Jump to content
Annons

Basshunters musik är farlig för människors kreativa tänkande


Martin

Recommended Posts

Annons
  • Svar 249
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tror du Basshunter är unik på något sätt? Det är inte direkt första gången detta händer en dance/techno artist.

Det gäller ju att rida på vågen så länge man är het, jag hade gjort exakt samma sak. Sugigt på karamellen så hårt att gomseglet sett ut som ett russin.

Hört talas om KLF? 666? Brooklyn Bounce? Capella? Maxx? 2 unlimited? Snap? Dr Bombay? Aqua? E-Type? Basic Element? Mark Oh? Gunther? Hit 'n' Hide(eller va -fn dom nu hette)?

Artister som kommit och gått, vissa större än andra, en del funnits på kartan längre än andra.

Men alla har haft stjärn status och ett eget signum i världen, för att inte nämna att det har diskuterats mycket i media.

Värt att nämna är väl dock att många av de artister jag nämnt verkligen har tillfört något i genren(samt att några är lite av favoriter för mig), och varit väldigt nyskapande och kanske till och med före sin tid, och det tycker jag inte Basshunter har, förutom att han kanske gjort musik producerandet till en cool/bra grej.

Och det uppmuntrar jag! Och jag kan heller inte bortse från det faktum att hans musik är sjukt j-a trallvänlig, så jag förstår att han är poppis bland kidsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rubriken kan vara diskussionsunderlag. Jag menar att han fräter sönder varje nyanserad tanke med hans hemska musik. Den är inte bra för varken eftervärlden eller dagens människor.

Nonsens!! För många unga där ute betyder hans musik väldigt mycket.

Jag tror det vore vettigare om du Martin och ni andra som har så mycket åsikter lade lite krut på att slipa era egna uttryck. Vem vet, kanske finns det plats för dig också?

Jättetråkig tråd, typisk svensk mentalitet att göra sitt yttersta för att sätta sig på dem som lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nonsens!! För många unga där ute betyder hans musik väldigt mycket.

Jag tror det vore vettigare om du Martin och ni andra som har så mycket åsikter lade lite krut på att slipa era egna uttryck. Vem vet, kanske finns det plats för dig också?

Jättetråkig tråd, typisk svensk mentalitet att göra sitt yttersta för att sätta sig på dem som lyckats.

Vad är det han har lyckats med som andra musiker inte har gjort?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jättetråkig tråd, typisk svensk mentalitet att göra sitt yttersta för att sätta sig på dem som lyckats.

Njä det där är inte sant. Det finns trådar på andra utländska forum där man också har spytt galla över vissa artister och grupper. Det är inget förbehållet svenskar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Sälja sina skivor via skivbolaget?

Personligen tycker inte jag att det är det som är att lyckas med musik.

Jag har helt andra värderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade vad han lyckats med.... 😆

Vad han har lyckats med?

Han får göra det han vill (på heltid), göra sin egen musik på sitt sätt, vara ute och turnera och samtidigt bli rik på kuppen. typ vad alla andra artister vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker inte jag att det är det som är att lyckas med musik.

Jag har helt andra värderingar.

Han har även lyckats beröra människor med sin musik. Till skillnad från många andra musiker. Kan det vara nåt du värderar högt, känslomässig beröring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetråkig tråd, typisk svensk mentalitet att göra sitt yttersta för att sätta sig på dem som lyckats.

Tröttaste standardargumentet i världshistorien? Japp.

Nej, det är inte typiskt svenskt. Basshunter gör ytterst smaklös tramsmusik, det är inte konstigt om man ogillar den. Samtidigt är den trall- och dansvänlig så det är inte konstigt om man gillar den. Båda sidorna har ett bra case.

Vad var detta nu då, ett spanskt resonemang kanske? Eller isländskt? Svenskt kan det ju knappast ha varit, eller? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Han har även lyckats beröra människor med sin musik. Till skillnad från många andra musiker. Kan det vara nåt du värderar högt, känslomässig beröring?

Känslomässig beröring kan bara åstadkommas av äkta vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslomässig beröring kan bara åstadkommas av äkta vara.

Och det är upp till var och en att bedömma vad som är "äkta vara"...

Edit: alla fansen som står och skriker så dom gråter vid hans konserter måste väl vara känslomässigt berörda? eller de kanske har fått något i ögat allihopa...😆

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Tröttaste standardargumentet i världshistorien? Japp.

Nej, det är inte typiskt svenskt. Basshunter gör ytterst smaklös tramsmusik, det är inte konstigt om man ogillar den. Samtidigt är den trall- och dansvänlig så det är inte konstigt om man gillar den. Båda sidorna har ett bra case.

Vad var detta nu då, ett spanskt resonemang kanske? Eller isländskt? Svenskt kan det ju knappast ha varit, eller? 😆

Vi som var med på 70-talet minns hatkampanjerna mot Abba, jag fick samma känsla här. Viljan att berätta för den musiker som slagit igenom hur dålig hon eller han egentligen är trots alla framgångar, ungefär så som du gör här ovanför, den har åtminstone inte jag stött på utomlands!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det han har lyckats med som andra musiker inte har gjort?

Tjänat storkovan!

Jag kan också tänka mig att det är som så att dom flesta på det här forumet skulle vilja vara i hans sits.

Vem vill inte leva på sin musik?

Jag sitter hemma och gör låtar och tänker ofta; fan, det här borde ju funka, det här är bra och ser mig säga upp mig från jobbet och dra på turné och dricka skumpa och allt det där andra...

Brukar man inte säga att det finns egentligen bara en enda anledning till varför man hänger på sig en gitarr när man är i tonåren..?

Sen är väl just Basshunters musik inte nåt som tilltalar mig(har nog bara hört Boten o numera Jingle Bells) men den är väl ändå en del unga människors revolt mot vuxenvärlden precis som Kraftwerk var min(som inte var musik på den tiden enligt många men nu anses geniala)

Och det här med äkta vara; Vad är det?

Lundell? Abba? Dr Alban?

Har själv tyckt en massa om musik och haft väldigt starka åsikter förut men inser att va fan; det finns alltid nåt i allt som betyder nåt för nån och då är det väl äkta för den liksom.

Jag älskar ex Lundells musik sedan 20 å säkert och Janne Barks gitarrsolon(som av många covermusiker anses jävligt dåliga men för mig gudomliga) men sen kan jag också förstå dom som tycker att allt Lundell gjort låter likadant, det är ju så med musik att den uppfattas olika vid olika tillfällen och vid olika tidpunkter i livet.

Jag skulle själv kunna tänka mig att sitta vid klaviaturerna i ett lika stort, vackert och magiskt band som Sigur Ros, det hade ju varit drömmen förverkligad men jag har ju kommit till insikt att det aldrig kommer hända så en liten positiv reaktion på en låt man lagt upp här eller spelar upp för en polare kan också betyda mycket.

Handlingar man gör handlar ju rätt mycket om att få bekräftelse.

Sen får man ju inte glömma glädjen i att spela; med band eller bara hemma vid datorn eller var/vad som helst, när man får till det är det ju lycka! 😳

Så; låt Basshunter göra sin musik som han vill(det gör han ju iofs) och kom ihåg att när man blir lite äldre så ändrar man sin inställning till musik, man blir lite mer tolerant mot det mesta och det är rätt skönt!!!

(gäller i alla fall för mig)

mvh

Stefan

Chamonix

(finns det några Midnight Choir-fans här på forumet? Jag vet, fel tråd men kanske kan komma upp i nån ny?)

Redigerat av Steffe
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som rör musiksmak är personligt och kan inte diskuteras i termerna bra eller dåligt. Det är helt enkelt upp till varje lyssnare att avgöra vad de tycker är bra - och det är alltid fel att skriva någon på näsan vad som är godkänt att tycka om - för det handlar ju bara om personlig smak.

Inte för att jag gillar Basshunter, men det är ju min smak. ABBA och Toto gillar jag däremot - men dem är det inte heller "politiskt korrekt" att tycka om bland musiker... 😳

Det finns ju t o m de som gillar "Hej, hej, Monica" och "Du är min man", som båda är riktigt usla enligt min smak - men för någon som har en annan smak än jag, kan de vara helt underbara... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inte typiskt svenskt. Basshunter gör ytterst smaklös tramsmusik, det är inte konstigt om man ogillar den.

Svenskt, isländskt, whatever.

Samhället är ju fullproppat av kass musik, däremot verkar det ju väcka mer känslor när artisten är populär. Det märks ju t.ex att många här i tråden har en stark synpunkt och behov av att hävda den. Och det kan jag förstå, alla vill ju ha sina egna föreställningar om bra musik bekräftade. Men jag önskar att fler kunde tillåta andras föreställningar - det finns säkert både intelligenta människor och dumma människor som gillar basshunter.

Och just de karaktärsdragen kanske beror på andra saker än musiksmak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och just de karaktärsdragen kanske beror på andra saker än musiksmak?

Karaktärsdraget att man blir upprörd av att någonting man tycker är dåligt hyllas? Det är nog ett ganska universellt drag hos både intelligenta och dumma människor. 😉

Personligen har jag släppt alla sådana pretentioner när det gäller musik och andra oviktiga ämnen. De som gillar Basshunter får gärna ge uttryck för det utan att jag störs.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som var med på 70-talet minns hatkampanjerna mot Abba, jag fick samma känsla här. Viljan att berätta för den musiker som slagit igenom hur dålig hon eller han egentligen är trots alla framgångar, ungefär så som du gör här ovanför, den har åtminstone inte jag stött på utomlands!!

Det är precis lika vanligt utomlands. Precis som jantelagens principer. Det enda som är unikt för Sverige är att för jämnan prata om jantelagen och hur dålig den svenska mentaliteten är. 😉

Att jag betraktar Basshunters musik som trams har ingenting med hans framgångar att göra, för övrigt. Att jag tycker att det är trams betyder inte heller att jag missunnar honom framgången. Hans framgång rör inte mig.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kan också tänka mig att det är som så att dom flesta på det här forumet skulle vilja vara i hans sits.

Vem vill inte leva på sin musik?

Inte jag i alla fall. Vad skulle jag då ha för hobby?

Brukar man inte säga att det finns egentligen bara en enda anledning till varför man hänger på sig en gitarr när man är i tonåren..?

Jodå visst det stämmer det. Vem drömde inte om att bli en världskänd gitarrist i något metalband? Men det var ju bara drömmar. Insåg med åren att jag inte skulle vilja bli känd. Trivs allt för bra med att vara anonym och även att vara anonym bland de anonyma. Skulle aldrig klarat av den världen med kändisskap och allt det innebär. Jag som mer eller mindre slutade dricka vid 25 års åldern och knappt gillar gå på krogen längre och hatar att trängas med folk.

Sen är väl just Basshunters musik inte nåt som tilltalar mig(har nog bara hört Boten o numera Jingle Bells) men den är väl ändå en del unga människors revolt mot vuxenvärlden precis som Kraftwerk var min(som inte var musik på den tiden enligt många men nu anses geniala)

Finns ingen revolterande med musik längre. Mera att det är irriterande för en förälder höra på honom. Ungefär som syrran fick genomlida Ass of Base när hennes ungar var i tioårsåldern.

Sen får man ju inte glömma glädjen i att spela; med band eller bara hemma vid datorn eller var/vad som helst, när man får till det är det ju lycka! 😉

Absolut.

Så; låt Basshunter göra sin musik som han vill(det gör han ju iofs) och kom ihåg att när man blir lite äldre så ändrar man sin inställning till musik, man blir lite mer tolerant mot det mesta och det är rätt skönt!!!

(gäller i alla fall för mig)

Han får göra vad han vill och de som vill gilla honom får givetvis göra det. Inga problem med det. Men jag tål inte bara höra skiten och tycker han är fullständigt värdelös och intetsägande att det bara skriker om det. Men det är han ju inte ensam om. Och det gäller ju inte bara musik utan väldigt mycket annat med där nihilismen hyllas. Redan på 1800-talet varnade ju Nietzsche för att "den europeiska nihilismen breder ut sig". Så rätt han fick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej! Musik är valfritt att lyssna på. I alla fall i ett land som Sverige.

Absolut!

Människor ska alltid få göra egna val och ta sina egna beslut. Men ett beslut blir i min värld bara helt eget när det grundas på ett självständigt tänkande, och detta är något som jag inte upplever finns i hans musik. För mig är basshunters musik varken utmanande eller gränsöverskridande och därmed tror jag att den passiviserar och hämmar det kreativa och interpersonella tänkandet hos människor. Vi får ta i beaktande att basshunter eller Jonas som han faktiskt heter är diagnotiserad med Tourettes syndrom som är en systerdiagnos till ADHD. Nu påstår jag INTE att man blir en sämre musiker p.g.a att man lider av neuropsykologiska funktionshinder. Tvärtom kan det ofta öka kreativiteten och det konstnärliga uttrycket (ett bra e.x). Men i basshunters fall upplever jag inte alls detta fenomen om jag ska vara ärlig. Hans musik känns platt och endimensionell i jämförelse med exempelvis Kleerups och mycket annan modern elektronisk musik. Detta kanske förklarar varför så många på forumet inte känner sig träffade av hans musik - och varför vissa gör det? Låt mig spinna vidare..

Jag menar på fullaste allvar att basshunters musik inte utmanar det kreativa tänkandet på något sätt, utan i stället invaggar den lyssnaren i ett skönt tillstånd av eskapism och "jag gör det senare"-attityd. Min teori till varför det är så är att han brände bort mycket av sin ungdomstid med att spela dataspel och detta lyser för mig igenom i hans musik. Den känns i det stora hela ofta som en verklighetsflykt utan innebörd eller mening (Exempel). Och för mig är det något djupt negativt när människor inte får en ärlig chans att blomma ut (jag pratar om hans lyssnare). Därför är jag kritisk till hans musik, jag anser att den hämmar tankeverksamheten (läs förslappar) och det känns inte okej att han blivit så populär som han blivit. I min tankevärld skulle i stället basshunter släppa såna (här) låtar som en antites till sin egen musik.

Jag vill runda av genom att påminna er alla här om att vi kommer till den här jorden med olika förutsättningar och grader av förståelse inför vår omvärld - och våra egna känslor. Och jag tror att mycket av konflikterna som uppstår i detta forum är på grund av att flera människor inte aktivt tar upp kampen mot sina egna tillkortakommanden och utvecklar sig själva. En människa som inte får utvecklas eller nån gång realisera sina drömmar blir förr eller senare en slav under jantelagen. Vidare så anser jag att fördummande musik gör att man blir fördömmande som människa (detta gäller så klart all fördumm. musik och inte bara hans).

Till sist känner jag att fler här borde praktisera Loving-kindness och prova att se saker för vad dom är i stället för vad dom kunde ha varit.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Oavsett vad man tycker om hans musik så är det här musik för dem som inte har någon genuin musiksmak (jaja finns väl undantag). De lyssnar på det som serveras och när något spelas tillräckligt ofta börjar de gilla det trots att de egentligen inte tycker det är så bra. Ungefär som alla som gnällde över docku-såpor och sen började tittade och tittade och till slut säger de att de gillar det. Men är det bra egentligen? Det är inte människor som söker leta upp musik själva. Jag har svårt ta någon på allvar som bara lyssnar på topp20 musik. Mina erfarenheter säger att människor med genuin musiksmak har ju blandat med både kända och relativt okända, eller bortglömda i sin samling och ansträngt sig för att hitta något bra. Vare sig det är genom nätet idag, i skivbackar på seconhandbutiker etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...