Jump to content
Annons

Ljudkort: Tre val - ett köp!?


jonathanstensson

Recommended Posts

men ska fundera lite, men vet du hur jag kopplar det till en sån liten firewireport som man har på en bärbar dator?

Det finns två vanligt förekommande firewireportar. Stor eller liten.

Den lilla som du talar om, som oftast förekommer på bärbara, kan inte driva ljudkortet med ström, utan du får ha en separat strömsladd med transformator.

Den stora kan driva ljudkortet med ström. Denna har jag, ändå kör jag med trafon även fast i teorin inte behövs. Jag gillar stabilitet och en sak mindre som kan krångla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 129
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

men ska fundera lite, men vet du hur jag kopplar det till en sån liten firewireport som man har på en bärbar dator?

Du köper en sladd med en stor kontakt i ena ändan och en liten i den andra. Tänk på att en 4-pins port (den lilla) inte levererar ström vilket en 6-pins (den stora) gör. Så har du en bärbar med 4-pins måste du mata ström från väggen. Att den lilla lätt lossnar e bara struntprat. Den sitter där den sitter så länge man inte rycker i den eller snubblar över sladden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska kolla upp Edirol's kort, men gissar på att det är USB 1.1? Det kanske inte spelar någon roll egentligen så länge man bara har två kanaler?

det om firewireporten kollade jag också upp!

jag lutar faktiskt mest åt saffire nu, men isf om jag fixar ett pcmcia kort med en stor firewireport (:

men det är ingen som har testat eller har hört något om lexicon kortet? för jag har bara hört positivt när jag kollat runt. (Med den får man också med CB 4 LE, Ez drummer lite och deras pantheon reverb.)

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varnande fundering bara. Har för mig att inte alla Firewirecontrollers funkar så bra i laptops TI (Texas Instrument) brukar vara det man rekommenderar. Kanske nån annan med erfarenhet vet om jag har rätt eller fel?

My 5 cents!

Edit: Upptäckte en pågående diskussion som besannar mina farhågor https://www.studio.se/index.php?showtopic=67557&hl=

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varnande fundering bara. Har för mig att inte alla Firewirecontrollers funkar så bra i laptops TI (Texas Instrument) brukar vara det man rekommenderar. Kanske nån annan med erfarenhet vet om jag har rätt eller fel?

My 5 cents!

Edit: Upptäckte en pågående diskussion som besannar mina farhågor https://www.studio.se/index.php?showtopic=67557&hl=

så vadå? någon som har haft problem med att köra ett saffire le till laptop? för jag har nästan bara tänkt köra det till laptop isf...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
så vadå? någon som har haft problem med att köra ett saffire le till laptop? för jag har nästan bara tänkt köra det till laptop isf...

problemet är nog att det sitter olika chipset i olika datorer... Om det funkar bra på en dator behöver det inte betyda att det kommer funka bra på alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Det är rätt att kolla upp saker och ting.

Firewire kan tydligen krångla beroende på chipset,

men USB har ju sina IRQ konflikt aber.

Kolla upp, du kanske har TI FW i din laptop.

Redigerat av Hastalavista
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle m-audio för det viktigate i slutändan är att det finns stabila drivrutiner.

Lexicon och focusrite är relativt nya på just ljdukortsmarknaden och vem vet vad de har för trackrecord på att uppdatera till nya OS versioner o.s.v. Själv har jag gamla M-audio grejer som är 10 år gamla, och det finns ändå vistadrivare o.s.v

Tro mig - bra drivrutiner är bra mycket viktigare än det mesta andra lull-lull man ev får med. Och får du sunkiga drivrutiner kan produkten bli helt värdelös.

Det där med firewire är inte sant, det går precis lika bra med USB. RME har t.ex. sagt att man överväger att helt gå över till USB2 för det går lika bra om man skriver an proffsig drivrutiner. Jag har haft båda i olikva varianter och mitt nuvarande USB2 ljudkort fungerar precis lika bra som allt annat, men mer kompatiblet. Med firewire gäller det att matcha rätt kort med rätt firewire interface osv och månda datorer har inte ens firewire inbyggt. Däremot skall du undvika USB 1.1, i alla fall om du tänker spela in flera kanaler samtidigt.

Vet du inte vad du skall ha alla olika sorters ingångar till behöver du nog inte oroa dig heller :-)

Jag har föresten sålt många ljudkort begagnat och det går hur lätt som helst om du nu skulle ångra dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

köp fast track ultra från dv247.com kostar 2500kr med frakt. jag har ett sådan ljudkort som jag beställde där ifrån.

jag har faktiskt kollat på detta då jag personligen testat fast track pro. 2620 SEK med frakt sålde dem kortet för nu. är sidan att lita på osv? inga andra tillägg såsom skatt osv?

och hur står sig fast track ultra jämfört med saffire le?

båda är ju egentligen överkurs för vad jag behöver, men vilket är bäst ljudkvalité?

och är skalet lika plastigt på fast track ultra som pro-varianten?

tack för alla kommentarer hittils 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle m-audio för det viktigate i slutändan är att det finns stabila drivrutiner.

Lexicon och focusrite är relativt nya på just ljdukortsmarknaden och vem vet vad de har för trackrecord på att uppdatera till nya OS versioner o.s.v. Själv har jag gamla M-audio grejer som är 10 år gamla, och det finns ändå vistadrivare o.s.v

Tro mig - bra drivrutiner är bra mycket viktigare än det mesta andra lull-lull man ev får med. Och får du sunkiga drivrutiner kan produkten bli helt värdelös.

Det där med firewire är inte sant, det går precis lika bra med USB. RME har t.ex. sagt att man överväger att helt gå över till USB2 för det går lika bra om man skriver an proffsig drivrutiner. Jag har haft båda i olikva varianter och mitt nuvarande USB2 ljudkort fungerar precis lika bra som allt annat, men mer kompatiblet. Med firewire gäller det att matcha rätt kort med rätt firewire interface osv och månda datorer har inte ens firewire inbyggt. Däremot skall du undvika USB 1.1, i alla fall om du tänker spela in flera kanaler samtidigt.

Vet du inte vad du skall ha alla olika sorters ingångar till behöver du nog inte oroa dig heller :-)

Jag har föresten sålt många ljudkort begagnat och det går hur lätt som helst om du nu skulle ångra dig.

mm, man hör alltid gott om m-audios drivrutiner!

det klassiska "knäppet" som de visade mig i musikaffären på en mbox med virtual grand piano, försvinner sånt med 2.0?

och är fast track pro ett bra kort med bra preamps osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
m-audio har inte fixat drivrutiner till vista 64 till sina midi-gränssnitt än....

inte så bra 😆

Det är ju m-audio... vad förväntar du dig? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
känner att jag måste ha ett externt kort, bara är så 🙂

Jag vill gärna att du lägger upp argumenten till hur ett externt USB / FW kort kan hålla samma kvalité som ett internt kort för samma pengar.

Visa mig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade den större varianten av tidigare nämt lexicon-kort (billigare än det lilla med frakt i sverige) från dv247.com!

här finns ju allt jag någonsin behöver och layouten är underbar! de fick kritik för sina drivrutiner men har för en månad sen uppdaterat dem med stöd för 64-bitars OS.

Priset blir ca 2800 med frakt, detta MÅSTE ju vara ett bra kort för pengarna?

sorry om jag eltar med dessa i-onix kort men jag ÄLSKAR layouten <3

är det värt det eller är det 200 kr billigare fast track ultra bättre?

Redigerat av jonathanstensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med firewire är inte sant, det går precis lika bra med USB. RME har t.ex. sagt att man överväger att helt gå över till USB2 för det går lika bra om man skriver an proffsig drivrutiner.

Det handlar inte om drivrutiner i RMEs fall utan om ett helt egenutvecklat USB-protokoll. Tyvärr så har resultatet varit väldigt blandat och det är väldigt få datorer som det fungerar perfekt med (se RMEs sida för värden med olika datorer). FW är fortfarande totalt bättre (snabbare) än USB och i synnerhet om man bortser från RME som man nog får se lite som ett undantag just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
FW är fortfarande totalt bättre (snabbare) än USB.

Ja det har jag inte märkt för egen del i alla fall. Ingen skillnad alls från USB-kortet jag hade. Däremot drar USB-kort mer cpu.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
alla säger ju att m-audios drivrutiner är bra?

Nej. De var lika kassa allihopa. Hade ett m-audiokort i säkert fem år. Märkte ingen skillnad från någon uppdatering av drivisarna. Och de alla hade en förmåga att få asio att hoppa ur ofta. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. De var lika kassa allihopa. Hade ett m-audiokort i säkert fem år. Märkte ingen skillnad från någon uppdatering av drivisarna. Och de alla hade en förmåga att få asio att hoppa ur ofta. 😆

okej ; O

men vilket kort är bäst utav de jag nämnde ovan?

och är dv247.com den "billigaste" sidan man bör köpa från?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommentaren är till ringa tröst när han just lagt sitt livs bästa tagning och får en bluescreen pga att "den lilla *@#&! mesiga fw-kontakten" lossnat. Ganska frustrerande, faktiskt.

Som redan nämnts lossnar inte den lilla kontakten av sig själv.

Trasslar man in händer och fötter i kablag spelar det ingen roll om det är USB, liten eller stor FW.

Jag har stor FW kontakt från ljudkortet till min tower som jag lyckats "trampa" ur.

Alltså, -skit i detta argument!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan nämnts lossnar inte den lilla kontakten av sig själv.

Trasslar man in händer och fötter i kablag spelar det ingen roll om det är USB, liten eller stor FW.

Jag har stor FW kontakt från ljudkortet till min tower som jag lyckats "trampa" ur.

Alltså, -skit i detta argument!!

ja precis, detta känns inte som världens viktigaste just nu.

Focusrite Saffire (inte LE) för 2200 kr från dv247.com

Lexicon Ionix U42 för 2700 kr från dv247.com

M-audio Fast Track Ultra för 2400 kr från dv247.com

vilket är bäst? kan någon avgöra?`

och finns det någon annan sida med billigare priser än ovan nämnd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...