Jump to content
Annons

Gud är störst


DivineCo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Och han använder sig av en väldigt svartvit värld där vetenskapen står för det goda och religion för det onda. Sätt på han en prästkappa och bibliska ord så inser man att han inte särskiljer sig speciellt från det han kritiserar. Bara att han står för något annat. Sen använder han även en väldigt förenklad och naiv retorik med en allt förenklad syn på saker och ting. Som sagt var bara för att man tar bort religionen blir världen verkligen inte en bättre plats. Det har vi sett med bl a två världskrig och folkmord ända in i dag.

Jo, Dawkins har också sina brister men också en hel del bra grejer. Han är egentligen biolog, om jag inte missminner mig, så hans sätt att resonera grundar sig i det och evolutionsläran. Jag ser mest Dawkins som en bra grund ifall man vill börja fördjupa sig i ämnet, sedan kan man gå in lite mer ingående om man tycker att det är intressant.

Världskrigen skedde knappast på grund av att religionen togs ur bilden, religionen var högst närvarande och katolska kyrkan tittade på förintelsen utan att lyfta ett finger för att stoppa det. Huruvida Hitler var religiös eller inte finns det bevis för både ena och andra sidan, men många religiösa tvärhävdar att han var ateist och att det var därför han gjorde det han gjorde utan att se alls till de saker som tyder på att han var en troende katolik. Kommunismens onda gärningar har inte heller att göra med att Stalin ville få bort religionen, han ville ju bara få bort den för att kunna ersätta den med kommunism istället och ställa sig själv i guds position.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Är det här dom där Phelpsarna är med, i Westboro Baptist Church?

De sa i TV att bara några få skulle hamna i himlen och resten till helvetet.

Sa Jesus nånsin så?

Jo det är samma gäng haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon tror eller inte tror på Gud, har ingen som helst inverkan på hur man ska ställa in en kompressor, vilken delay plugg som är bäst, om upplagda låtar är bra mixade, varför dawen inte får någon midi signal eller om Europes senaste skiva är övermastrad eller inte.

Min personliga uppfattning är att det i dagens upplysta samhälle är fel att vi försöker övertyga varandra. Jag kommer inte ens skriva vad jag själv tror om Gud för det finns ingen som helst mening med att någon i det här forumet vet det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det här dom där Phelpsarna är med, i Westboro Baptist Church?

De sa i TV att bara några få skulle hamna i himlen och resten till helvetet.

Sa Jesus nånsin så?

Haha, det är en härlig kyrka!

Men de är inte direkt de enda, det är ju vad Jehovas Vittnen bygger sin tro på också. Det var 144 000 från början som skulle få följa med till paradiset, men de har reviderat den siffran nu till 244 000 eller något sånt... De har väl strax över 7 miljoner anhängare runtom i världen nu. Gissa vad som kommer hända när de hardcoretroende där verkligen tror att domedagen är på väg. Vad skulle du göra för att rädda din familj och älskade? Inte alls omöjligt att det kommer att sluta i ett mindre blodbad. Och de fortsätter att försöka värva medlemmar, trots att de ligger flera miljoner över det antal som kommer få hänga med deras gamla zombie till himlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

här lovsjungs det till guds ära 😆

standard

En gång fick Carola H frågan om varför hon var med i Livets ord och varför hon inte kunde utöva sin gudstro mer privat.

Hon svarade då att det var en mycket häftigare känsla att få dela det med andra. Att det inte fungerade för henne annars.

Det får mig att fundera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Haha, det är en härlig kyrka!

Men de är inte direkt de enda, det är ju vad Jehovas Vittnen bygger sin tro på också. Det var 144 000 från början som skulle få följa med till paradiset, men de har reviderat den siffran nu till 244 000 eller något sånt... De har väl strax över 7 miljoner anhängare runtom i världen nu. Gissa vad som kommer hända när de hardcoretroende där verkligen tror att domedagen är på väg. Vad skulle du göra för att rädda din familj och älskade? Inte alls omöjligt att det kommer att sluta i ett mindre blodbad. Och de fortsätter att försöka värva medlemmar, trots att de ligger flera miljoner över det antal som kommer få hänga med deras gamla zombie till himlen.

Vilken spännande utveckling 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg det. Jag tror jag gillar låten. Haha. Det kanske är gud som talar till mig...

Haha, har den på en skiva jag brukar lyssna på i bilen ibland, den är svängig! ;D Får höra en del sånt där när man har polare från bibelbältet. I en ort på under 1 000 invånare räknade jag det till minst sju olika kyrkor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det är en härlig kyrka!

Men de är inte direkt de enda, det är ju vad Jehovas Vittnen bygger sin tro på också. Det var 144 000 från början som skulle få följa med till paradiset, men de har reviderat den siffran nu till 244 000 eller något sånt... De har väl strax över 7 miljoner anhängare runtom i världen nu. Gissa vad som kommer hända när de hardcoretroende där verkligen tror att domedagen är på väg. Vad skulle du göra för att rädda din familj och älskade? Inte alls omöjligt att det kommer att sluta i ett mindre blodbad. Och de fortsätter att försöka värva medlemmar, trots att de ligger flera miljoner över det antal som kommer få hänga med deras gamla zombie till himlen.

Man blir rädd.

Då drar de ett streck över alla muslimer, hinduer etc etc som bor på andra ställen på jorden.

Ateister också för den delen.

Det är ganska skrämmande.

Jag har tänkt på en annan sak.

Antag att det finns en Gud.

Om det nu är så att det finns vissa spelregler eller sätt att leva på, saker att praktisera osv. som man måste följa för att belönas med en VIP-biljett,

varför finns i så fall inte detta regelhäfte inpräntat i våra hjärnor och/eller hjärtan från födseln?

Ingen tycks ju veta, även om en del påstår sig veta.

Och inte ens de som påstår sig veta, är långtifrån ense om det rätta sättet.

Det är en gåva, detta att tro sägs det, men varför får då inte alla del av denna gåva?

Varför ska det vara så mystifierat?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir rädd.

Då drar de ett streck över alla muslimer, hinduer etc etc som bor på andra ställen på jorden.

Ateister också för den delen.

Det är ganska skrämmande.

Jag har tänkt på en annan sak.

Antag att det finns en Gud.

Om det nu är så att det finns vissa spelregler eller sätt att leva på, saker att praktisera osv. som man måste följa för att belönas med en VIP-biljett,

varför finns i så fall inte detta regelhäfte inpräntat i våra hjärnor och/eller hjärtan från födseln?

Ingen tycks ju veta, även om en del påstår sig veta.

Och inte ens de som påstår sig veta, är långtifrån ense om det rätta sättet.

Det är en gåva, detta att tro sägs det, men varför får då inte alla del av denna gåva?

Varför ska det vara så mystifierat?

😆

För att man ska tro och inte veta? Du ser ju vad som hände med Adam och Eva när de åt av kunskapens träd. Dumhet är en dygd, tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man blir rädd.

Då drar de ett streck över alla muslimer, hinduer etc etc som bor på andra ställen på jorden.

Ateister också för den delen.

Det är ganska skrämmande.

Jag har tänkt på en annan sak.

Antag att det finns en Gud.

Om det nu är så att det finns vissa spelregler eller sätt att leva på, saker att praktisera osv. som man måste följa för att belönas med en VIP-biljett,

varför finns i så fall inte detta regelhäfte inpräntat i våra hjärnor och/eller hjärtan från födseln?

Ingen tycks ju veta, även om en del påstår sig veta.

Och inte ens de som påstår sig veta, är långtifrån ense om det rätta sättet.

Det är en gåva, detta att tro sägs det, men varför får då inte alla del av denna gåva?

Varför ska det vara så mystifierat?

😆

Därför att då hade vi varit primitiva utan förmåga att kunna tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet många som faktiskt vill läsa manualen innan de börjar pilla på sin synth.

Jag tillhör dem.

Tror Gud glömde skicka med manualen.

Jag tror inte att det finns någon manual, varför jag inte tror det får du klura ut själv (det behövs ingen manual för att göra det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi för trötta och jag stänger härmed tråden för natten. Den öppnar igen vid halv tio och då bjuder jag på morgonfika och kaffe. Väl mött! Satanist som kyrkvän!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu är vi för trötta och jag stänger härmed tråden för natten. Den öppnar igen vid halv tio och då bjuder jag på morgonfika och kaffe. Väl mött! Satanist som kyrkvän!

Dricker inte kaffe så jag vill ha té istället. Men halv tio? Vem fan är uppe i en sån okristlig tid? Vaknar väl som vanligt runt 12.30 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det finns någon manual, varför jag inte tror det får du klura ut själv (det behövs ingen manual för att göra det).

Jag vet att det inte finns någon manual.

Det är vad som gör det hela så irriterande.

För det är många som hade behövt en.

Tänker inte mer på denna tråden.

Antingen vet man att Gud finns eller så vet man det inte.

God natt!

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det inte finns någon manual.

Det är vad som gör det hela så irriterande.

För det är många som hade behövt en.

Tänker inte mer på denna tråden.

Antingen vet man att Gud finns eller så vet man det inte.

God natt!

//:debatt

Men han finns, oavsett om man vet det eller inte? Det är säkerheten kring det här som oroar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han finns, oavsett om man vet det eller inte? Det är säkerheten kring det här som oroar mig.

För den som vet att han finns så finns han.

För den som vet att han inte finns så finns han inte.

Har du tänkt på en annan sak...

Phelpsarna, de kristna, judarna ateisterna, buddisterna, hinduerna, djävulsdyrkarna och alla andra verkar ju ha klart för sig vad som händer och inte händer när de dör...

och kanske ALLA har rätt... samtidigt.

Klura på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som vet att han finns så finns han.

För den som vet att han inte finns så finns han inte.

Har du tänkt på en annan sak...

Phelpsarna, de kristna, judarna ateisterna, buddisterna, hinduerna, djävulsdyrkarna och alla andra verkar ju ha klart för sig vad som händer och inte händer när de dör...

och kanske ALLA har rätt... samtidigt.

Klura på den.

Vi kan alltså dra slutsatsen att det endast är tanken om gud som existerar, eftersom han inte existerar rent objektivt? Jag menar, om du tvivlar, både existerar och inte existerar han på samma gång då? Jag ser ingen annan förklaring på det än att gud bara är en tanke i alla fall.

Jo, kanske, men det är högst osannolikt. Ungefär som att en omnipotent gud behöver vila efter sex dagars jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...