Jump to content
Annons

Distpedal


robertus

Recommended Posts

Undrar lite lätt vad jag ska köpa för dist. Är egentligen basist men tänkte skaffa en bra dist till guran. Krav: billig helst runt 500. Jag vet att man inte får nån ny för det (tror jag) men ändå, ljudet ska vara TUNGT, FET ingen skrikig åttiotalsdist. Mycket bas i disten helt enkelt. Kan någon hjälpa mig med detta. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Undrar lite lätt vad jag ska köpa för dist. Är egentligen basist men tänkte skaffa en bra dist till guran. Krav: billig helst runt 500. Jag vet att man inte får nån ny för det (tror jag) men ändå, ljudet ska vara TUNGT, FET ingen skrikig åttiotalsdist. Mycket bas i disten helt enkelt. Kan någon hjälpa mig med detta. 😆

Metal Zone borde ju funka!! Kanske kostar någon hundring mer men om du vill ha "basig" dist så är det den som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter vettigt. 🙂 BOSS antar?!? Billigaste och snabbaste stället man beställer denna på; vet du de?

Den var lite dyrare än vad jag kom ihåg.....kostar 990 spänn på musikbörsen.

Men sök runt lite så kanske du kommer ner lite.

Om du inte hittar så ska jag överväga att "kränga" min till dig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter vettigt.  🙂  BOSS antar?!? Billigaste och snabbaste stället man beställer denna på; vet du de?

Den var lite dyrare än vad jag kom ihåg.....kostar 990 spänn på musikbörsen. Om du inte hittar så ska jag överväga att "kränga" min till dig. 😆

Jag letar idag annars är det bäst att du säljer din till mig 😄 . Vad ska du ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag säljer så blir det för en 5-hundring......låter det vettigt?

Det låter bra. Men kanske Tobbe ska vara med och konkurrera 😄 Vad säger du Tobbe? Men ni två kan väl ta det "outside". Nog skämtat; jag tar den av dig Fredster. Hur gör vi? Du behöver ju skicka den till mig och du vill väl ha pengarna insatta på ngt konto? Företagspaket kanske (om det nu finns kvar)?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar Ibanez Smash Box för en tjock, jämn och mycket distortion. Har även noise gate och "vasshetskontroll". Kostar runt 600kr.

Har du en sådan själv? Jag vet ju att du är Bromöllabo så det blir ju inte fråga om ngn frakt i så fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kan tillägga här är att det nog nästan bara är på begagnat-marknaden du du kan leta om du vill hitta en ok distpedal för runt 500-lappen, finns väl knappt några nya som kostar så lite överhuvudtaget? Här är dock några förslag som verkar passa på din beskrivning (förutom priset då, men leta på t ex www.vendolin.com): H&K Warpfactor, Boss MD2 Mega Distorsion, Digitech Metal Master och Ibanez Tonelook SH-7. Metal Zone är ju lite av en klassiker, även om jag själv aldrig varit speciellt förtjust i den. Kan säkert passa dina behov, EQ-delen är väldigt effektiv. Gott om dist finns där också.

Är annars lite förvånad över att du som bassist tycker att gitarrljudet ska innehålla mycket bas, blir ju lite konkurrens i en del frekvensområden då! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kan tillägga här är att det nog nästan bara är på begagnat-marknaden du du kan leta om du vill hitta en ok distpedal för runt 500-lappen, finns väl knappt några nya som kostar så lite överhuvudtaget? Här är dock några förslag som verkar passa på din beskrivning (förutom priset då, men leta på t ex www.vendolin.com): H&K Warpfactor, Boss MD2 Mega Distorsion, Digitech Metal Master och Ibanez Tonelook SH-7. Metal Zone är ju lite av en klassiker, även om jag själv aldrig varit speciellt förtjust i den. Kan säkert passa dina behov, EQ-delen är väldigt effektiv. Gott om dist finns där också.

Är annars lite förvånad över att du som bassist tycker att gitarrljudet ska innehålla mycket bas, blir ju lite konkurrens i en del frekvensområden då! 🙂

Jo det är klart, vill man få något billigt så får det bli begagnat.

Vad jag menade med mkt bas var att jag inte vill ha en liten tunn dist (vilken bra förklaring!). Ljudet jag är ute efter ska vara åt "trash metal" hållet.

Givetvis ska ingen komma och ta min plats i solen :rolleyes: Bassisten är ju trots allt viktigast i bandet 😆😄

Har ju kollat upp vendolin innan men det var inte mycket som fanns där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

den är postad

efter att ha pluggat in min gamla hårdrocksyxa, klämt upp stärkaren på 11 och kört rain in blood

...för sista gången..

Link to comment
Dela på andra sajter

den är postad

efter att ha pluggat in min gamla hårdrocksyxa, klämt upp stärkaren på 11 och kört rain in blood

...för sista gången..

🙁 Vi får väl se... ränderna går aldrig ut. Du kanske en vacker dag blandar metal med jazz eller gammal Robert Johnsson; vem vet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...