Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Plinkade ihop en liten ljudfil med min första studiosetup. Mikrofonerna är 1 st Line Audio CM3 samt 1 st SE Electronics S3 inspelad i stereo då förstås. CM3:an pekar mot hålet eller lite nedanför och S3:an pekar mot 7:e bandet pekandes en aning snett uppåt. Har ett högpassfilter på som skär allt under 150 hz. Vet inte om det är normalt eller någonting utan jag bara testade lite. Har ingen aning om hur man kan mixa/equaliza gitarrljudet för att det ska låta bättre. Någon som har något tips? 😆 Sen undrar jag om ni har några kommentarer på akustiken... Spelar in i mitt sovrum med en säng... Kanske inte optimalt, men utöver det är det enda alternativet jag kan komma på badrummet (?). Alla andra rum har "mjukdelar" såsom sängar/soffor ;p. Gain-nivån nu är i alla fall rätt hög. Jag kan höra när jag andas fast jag sitter 1 meter från mikrofonerna 🙁.

http://www.speedyshare.com/481537942.html

Alla kommentarer och tips är välkomna!

Tack!

Ps. Ursäkta storleken på ljudfilen (7,5 mb)..

Annons
Postat

Det låter rätt schyst tycker jag. Men jag skulle nog inte separera kanalerna så hårt. Panorera båda lite mer mot mitten. Antar att CM3:an ligger i vänster kanal, det är lätt att det liksom tippar över när den kanalen med mest kropp (närmast hålet) inte ligger centrerad. Det blir helt enkelt en skum ljudbild.

Kanske skulle du prova att ha något bakom mickarna också, typ en sån där absorbent-skärm. Ställ en madrass eller nåt sånt bakom... det känns som det kommer lite störigt rumsljud när du spelar starkare.

Det var min kritik... men det låter schyst så jag tycker du är på rätt väg.

Postat (redigerat)

Testa, bara testa att ta micen med kropp i mitten, den andra kan du duplicera spåret på, fasvänd den nya och förskjut 10-20 ms och panorera dem inte helt kanske men 60Left och 60Right eller nåt och anpassa nivåerna, skär en del med så du får bort kroppen, iallafall under 3-400 hz...

Som sagt var, testa iallafall om du känner för det.

Redigerat av D200
Postat

Det låter ju fint. Snyggt spelat, det långsamma, i alla fall.

Med två ganska olika mickar skulle jag satt dem närmare varandra, sjunde bandet lät lite väl långt ifrån ljudhålet. Med två olika mickar får du ju ganska mycket stereo även om de sitter nära varann. Om du drar isär dem alltså.

Jag tyckte det lät brutalt att skära unda upp till 150 hz, i alla fall om det ska vara en ensam balladgitarr. Vad säger ni andra om att skära så högt på en ensam gitarr? jag brukar vilja ha kvar allt från ca 70 hz och uppåt kvar, I want Fläsk!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.