Jump to content
Annons

Använda "speaker-samplingar" i sina alster..

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Hallojs.

Jag är precis i slutfasen av mixningen med en låt jag jobbat på ett tag.

Låten är runt 8 minuter lång och jag har någonstans i mixningsfasen lekt med olika samplingar på röster och liknande i introt.

Just vad det är för röster är väl i sammanhanget kanske ganska ointressant. Eller så inte. Jag vet inte. Men dom kommer iaf från olika tvkanaler från början och jag har hittat båda på youtube och spelat av dom med mick. En amerikansk kanal, och den andra från SVT.

Vad jag undrar är väl egentligen om det gäller samma sak (i copyrightsyfte) för denna typen av samplingar som att sampla eller använda sig av en del av något annat musikalster i sin egen produktion?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Jäpp det gör det.

Postat

okej. denna hårda, kalla, tråkiga värld 😆

DieHard (oregistrerad)
Postat

Äh så länge ingen vet om det är det bara köra på. Risken är inte allt för stor att någon uppmärksammar det. Och om du är kreativ kan det vara ännu svårare upptäcka.

Postat

Jag har varit med om något liknande, ett i spanien MYCKET stort band hade "tv-brus"-effekter mellan två spår på en skiva som släpptes på ett av dom större skivbolagen, detta var kanske 15 år sedan. Den ansvarige ville absolut att rösterna skulle strykas eftersom det inte fanns dokumentation på vad som spelats in, men vi lyckades till sist övertyga honom om att rösterna var omöjliga att identifiera, och fick igenom stycket. Skivan kom senare att säljas i mångmiljonupplagor, och mig veterligen har ännu ingen gjort anspråk på ersättning eller på annat sätt klagat!

Postat

Hehe, det ligger sannerligen nåt i det du säger Dingbats! 😄

Okej, men vi kan väl säga som så att ett utav dessa ljudklipp är ett sannerligen känt sådant.

(Lennon förklaras död). Här i Sverige är de väl inte en j*vel som bryr sig såklart men om de blivit i större skala kan jag

tänka mig att amerikanerna gärna slängt in en liten stämning.

Så lipiga där borta. 🙁

Hur SVT skulle ställa sig till det går ju iofs ta reda på om det känns viktigt 🥰

Postat

Jag ska slänga iväg ett mail, om inte annat, bara för sakens skull 🥰

Postat
Det tycker jag absolut du ska göra! Jag vet att SVT eller SR tidigare varit ganska petiga med rättigheterna!

Äh, det är skattefinansierat och tillhör således folket... 😎

Postat
Äh, det är skattefinansierat och tillhör således folket... 😄

Så du delar intäckterna med resten av folket då? 😛

Postat

Själv har jag fått sitta och klippa bort massor i trevligt vågskvalp jag spelade in när jag var på Tjörn sist, för att min mikrofonförstärkare och/eller minidisc fångat in radiosignaler.. 😎 . Ligger ganska högt upp i frekvensområdet; så det hade kanske gått att lågpassfiltrera, men njäe, orkar inte.

Mikrofonförstärkaren är en byggsats för någon hundring.. 😱 .. Den kanske är känslig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.