Neko Postat 26 februari 2004 Dela Postat 26 februari 2004 Kan inte ens läsa noter... 😄 Musik kan man göra ändå 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ackelito Postat 27 februari 2004 Dela Postat 27 februari 2004 Vad babblar ni om egentligen? haha jag har inte en aning om nåt av dessa nämnda ackord, men det utesluter inte att jag har nåra favo tangenter att trycka på.. hehe som det är just nu så letar jag mig fram till harmoniserande toner, visst det kan vara tids krävande ibland, men men 😉 jag håller faktiskt på och läser lite om musikteori och framförallt är ackord nåt som jag känner kan vara nödvändigt att lära sig. ska köpa en sån där "poster" med massa olika ackord så jag har det framför ögona, känns som en bra idé faktiskt, sen så har jag hittat massa bra sidor som jag pluggar 😛 man borde nog ta och ringa på hos grannen, hon ska visst va en hejjare på piano. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 27 februari 2004 Dela Postat 27 februari 2004 man behöver egentligen inte kunna musik-teori för att göra bra musik... men ja tror att de underlättar o man kan arbeta snabbare vikka accord-följder som funkar o som ger den atmosfären man e ute efter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
StarCruiser Postat 28 februari 2004 Dela Postat 28 februari 2004 Vad sägs om ackordföljd? am (2bars) - dm7/H - E(add9) - E Eller Benny Anderssons otroligt snygga ide: Att i den vanliga C - am - dm - G lägga in övergångsackord på 4 slaget: C - E - am - A7/C# - dm F- G Överstyvt! som vi säger i Småland. //Mvh Magnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 februari 2004 Dela Postat 28 februari 2004 Överstyvt! som vi säger i Småland. Gör vi? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
StarCruiser Postat 28 februari 2004 Dela Postat 28 februari 2004 Gör vi? Valda delar gör - väldigt valda ;-) Dvs östra Jönköping, där språket påverkats av Svenska Romer (om du såg "Värsta Språket" med Fredrik Lindqvist, så var det med ett inslag om detta) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henke Postat 28 februari 2004 Dela Postat 28 februari 2004 Favoritackord: vad som helst med förminskad kvint (t.ex Bbadd9b5 och Am7b5) Favorittonart: för tillfället Bb-dur Favoritmodus: för närvarande lydisk... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 1 mars 2004 Dela Postat 1 mars 2004 Jag måste så ett slag för Bb5add9 dvs ett power/rock/kvint acord med en add9 testa och stäm ner låga E till D på en gitarr med mycket dist och spela lite kvint acord med add9. Annars låter 13 acord väldigt bra på just gitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WhatGoesOn (oregistrerad) Postat 1 mars 2004 Dela Postat 1 mars 2004 Hmm, någon som kan ge tips på en bra webbsida eller ett program som kan hjälpa mig spela alla dessa förslag på gitarr eller piano? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 (redigerat) jag tror att det heter Em7. I alla fall är det första ackordet på Pink Floyds "Dogs". Nej, jag menar Em+7! Redigerat 8 mars 2004 av Fredrikmo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Vad sägs om ett G med A i basen (som man sen släpper upp till ett rent A). Snyggt mellanlir mellan verser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morta Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Jag är typ sämst på ackordnamn, tyvärr. Jag kan typ 7:or, 9:or och allt vanligt bara. Men från om vi säger öhh... Cmaj7 - D nånting (DAC#E) (D9majd7?))är en snygg ackordföljd. +13 är också väldigt snyggt. Men väldigt ofta är ett moll det absolut snyggaste. Vanliga dur är ett av de värsta ackorden, i min åsikt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Viktor Postat 8 mars 2004 Dela Postat 8 mars 2004 Jag gillar Am7b5, vet inte varför men det låter ballt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Vad mysko, nu läste jag inte igenom alla inlägg, men vad jag sett nu så verkar det som ackordens moder (på gitarr) Am, Am7 och Adur är helt bortglömda???!!! Am är det ställe jag alltid börjar på. tveklöst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Durackord utan ters är mina favoriter 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusB Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 hörde en oerhört mysig vamp häromdan: Fm9/c till bb11 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusB Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 (redigerat) Durackord utan ters är mina favoriter 😆 Hur kan du då kalla dem durackord? 😏 "edit" var det såkallad ironi? Redigerat 19 december 2004 av MagnusB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Durackord utan ters är mina favoriter 😎 Hur kan du då kalla dem durackord? 😏 "edit" var det såkallad ironi? Det låter mer dur än moll iaf 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aspucko Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Ett sus-ackord som upplöses i ett 7-ackord (dur) är en favvo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Jag gillar Am7b5, vet inte varför men det låter ballt! Gillar också mollsjuminusfemmor! Vemodigt! Passar utmärkt i pop! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tranback Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 på Gitarr blir det fan alltid ett Amoll vet inte varför ett otroligt lätt och ganska trist ackord men så fort jag sättar guran i knät så hamner änderna i ett barré över 5:e bandet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jonasekman Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Är lite svag för att växla mellan t.ex. Amadd9 och Dadd9. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strommare Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 På gitarr är det nog C#m som känns bäst tror jag, men Gsus funkar bra det med. På klaviatur blir det nog ett Amoll7. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Nästan alltid Cm7 eller Cm9. C eftersom man har tagit pianolektioner ("nyckelhåls-C") och m7 eller 9 eftersom det är jazz. Dm7 är visserligen smartare eftersom man håller sig till stamtonerna, men vf =P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Tja... förutom ett vanligt C-dur kan ju ett G9 vara trevligt... eller Eb/Bb... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 (redigerat) helt klart K#majAb Redigerat 19 december 2004 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 (redigerat) Börjar i stort sett alltid på A-moll, men det känns lite trist, så jag har försökt starta låtarna med nåt annat på sistone... Annars tycker jag att dim-ackord är riktigt snygga, men har inte lyckats få med det i nån låt än så länge. Gillar även H7 eftersom det känns så bra att slå ner det ackordet... 🙂 Tonarter har jag aldrig lyckats inse varför man ska lära sig... Det blir ju vad det blir ändå. 🙁 Redigerat 20 december 2004 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey (oregistrerad) Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 "Doh yo ekschpekt me to tåkk?" "No, Mr Bond. I expect you to die!" E------------ 0 ----------------------- B------------ 7 ----------------------- G------------ 8 ----------------------- D------------ 9 ----------------------- A-------------10---------------------- E------------- 0 ---------------------- Anslå strängarna en i taget, lite för mycket reverb för att var smakfullt, kanske lite svajarm. Gärna en gitarr i Fender familjen. Men namnet på ackordet kommer jag inte ihåg. Det är nå'n variation på Em. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 (redigerat) "Doh yo ekschpekt me to tåkk?""No, Mr Bond. I expect you to die!" E------------ 0 ----------------------- B------------ 7 ----------------------- G------------ 8 ----------------------- D------------ 9 ----------------------- A-------------10---------------------- E------------- 0 ---------------------- Anslå strängarna en i taget, lite för mycket reverb för att var smakfullt, kanske lite svajarm. Gärna en gitarr i Fender familjen. Men namnet på ackordet kommer jag inte ihåg. Det är nå'n variation på Em. Emmaj9 (e-mollmajnio) 😠 Väldigt Bondigt! Nåt liknande ackord i slutet på "Sex and the city"-jingeln.. tror jag... Redigerat 21 december 2004 av MusicNixon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Är inne på överlagrade treklanger och hitta snygga voiceings i det. Jäkligt kreativt sätt att tänka om man vill hitta snygg stämföring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.