Jump to content
Annons

varför hör jag ej effecterna i real tid


rockstone

Recommended Posts

har just fått ett stort problem, jag har cubase 3 och ett edirol ua25 kort, när jag spelar in så kan jag inte höra några pluggar eller efecter förän jag spelar upp spåret, altså fast jag använder guitar rig 3 och lägger på andra effecter för att testa så får jag bara rent ljud från gittaren när jag spelar in, när jag sedan backar och lyssnar på inspelningen så är effecterna påslagna, och stämmaparaten i guitarrig ger givetvis inget utslag alls, är det nån knapp jag har kommit inär eller vad e detta, det har fubkat fint tills idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ALDRIG kunnat höra effekter i realtid.. Datorn måste alltid få sin tid att beräkna dom.. Beroende på hur snabb processor och minne du har kan jag jag tänka att det tar mellan 25 - 300 Ms.. Betänk att ljudets hastighet är ca 340 Meter per sekund i luften vid typisk norrlandstemperatur.. Omvandlat innebär detta att om du står 3,4 meter från din högtalare handlar det om en hundradels seukund Så snabb är du inte! 🙂

har just fått ett stort problem, jag har cubase 3 och ett edirol ua25 kort, när jag spelar in så kan jag inte höra några pluggar eller efecter förän jag spelar upp spåret, altså fast jag använder guitar rig 3 och lägger på andra effecter för att testa så får jag bara rent ljud från gittaren när jag spelar in, när jag sedan backar och lyssnar på inspelningen så är effecterna påslagna, och stämmaparaten i guitarrig ger givetvis inget utslag alls, är det nån knapp jag har kommit inär eller vad e detta, det har fubkat fint tills idag
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ALDRIG kunnat höra effekter i realtid.. Datorn måste alltid få sin tid att beräkna dom.. Beroende på hur snabb processor och minne du har kan jag jag tänka att det tar mellan 25 - 300 Ms.. Betänk att ljudets hastighet är ca 340 Meter per sekund i luften vid typisk norrlandstemperatur.. Omvandlat innebär detta att om du står 3,4 meter från din högtalare handlar det om en hundradels seukund Så snabb är du inte! 🙂

Så i fortsättningen kommer vi kräva att det kallas för "nästan realtid" här på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

funderar på att ominstalera cubase och ljudkortet, kommer jag isåfall att behöva omistalera superior drumer och guitarrig eller kommer allt sånt att ligga kvar?

Klicka ur "Direct monitor" om du har det i klickat där du ställt in vilket ljudkort/drivrutin du ska använda. Då fick jag ljud i guitarrig hemma hos trummisen iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Betänk att ljudets hastighet är ca 340 Meter per sekund i luften vid typisk norrlandstemperatur..

Njae, bara om norrlandstemperatur innebär 20 grader Celcius. Om man nu ska vara retligt påpekande. :rolleyes:

Edit: Med några andersson i kroppen så är det banne mi svårt att hinna med alla tangenter.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Jajaja.. Några millisekunder hit och dit.. Om vi säger så här då.. Det analoga ljudet skall in i datorn och bli digitalt (A/D) därefter skall det åka genom processor och på dess uppdrags mjukvara som skall processa detta (VST plugg).. Sen ska faanstyget ut från processorn och ljudkort och bli analog igen (D/A).

I verkliga livet om du sitter ca 3,4 meter från dina högtalare och det är bra precis 20 grader celsius i rummet och luftfuktigheten är bra precis 40% så kan du förvänta dig att ljudet från högtalarna når dig om bra precis 10 mS (Millisekunder).. Sen får du vara beredd att det tar datorn ytterligare 10~60 mS att beräkna ljudet beroende på hur snabb processor och minne du har i datorn.. Fördröjningen kallas latency och kan justeras om du använder så kallade ASIO2 drivrutiner för ditt ljudkort i din musikprogramvara... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajaja.. Några millisekunder hit och dit.. Om vi säger så här då.. Det analoga ljudet skall in i datorn och bli digitalt (A/D) därefter skall det åka genom processor och på dess uppdrags mjukvara som skall processa detta (VST plugg).. Sen ska faanstyget ut från processorn och ljudkort och bli analog igen (D/A).

I verkliga livet om du sitter ca 3,4 meter från dina högtalare och det är bra precis 20 grader celsius i rummet och luftfuktigheten är bra precis 40% så kan du förvänta dig att ljudet från högtalarna når dig om bra precis 10 mS (Millisekunder).. Sen får du vara beredd att det tar datorn ytterligare 10~60 mS att beräkna ljudet beroende på hur snabb processor och minne du har i datorn.. Fördröjningen kallas latency och kan justeras om du använder så kallade ASIO2 drivrutiner för ditt ljudkort i din musikprogramvara... :rolleyes:

Haha, känn dig inte angripen. Skämt åsido så att säga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajaja.. Några millisekunder hit och dit.. Om vi säger så här då.. Det analoga ljudet skall in i datorn och bli digitalt (A/D) därefter skall det åka genom processor och på dess uppdrags mjukvara som skall processa detta (VST plugg).. Sen ska faanstyget ut från processorn och ljudkort och bli analog igen (D/A).

I verkliga livet om du sitter ca 3,4 meter från dina högtalare och det är bra precis 20 grader celsius i rummet och luftfuktigheten är bra precis 40% så kan du förvänta dig att ljudet från högtalarna når dig om bra precis 10 mS (Millisekunder).. Sen får du vara beredd att det tar datorn ytterligare 10~60 mS att beräkna ljudet beroende på hur snabb processor och minne du har i datorn.. Fördröjningen kallas latency och kan justeras om du använder så kallade ASIO2 drivrutiner för ditt ljudkort i din musikprogramvara... 😄

Sant. Och glöm inte att det tar ett litet tag innan hjärnan reagerar på det vi hör, ser och känner. Impulser ska skickas till "huvudcentralen". "Realtid"..hm. Det ordet borde inte få finnas, när man tänker efter. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...