Jump to content
Annons

Alternativ till Sonar?


equality

Recommended Posts

Kört Sonar 2.2 och är mycket nöjd. Jag tycker Sonar har en fantastiskt bra midiredigering som jag inte sett i några Cubaseprogram. Klart sämre är Sonars audioredigeringsmöjligheter. Jämför med t ex Wavelab där man bara klickar, drar och deletar om man vill ta bort ngt oönskat. Detta är betydligt mer omständligt i Sonar. Känner ni till ngn sequencer som är den bäst av två världar, nämligen smidig redigering både för audio och midi?? Reason? Ableton? Logic? (verkar ogenomträngligt svårt). Kan f ö inte fatta att Sonar inte förbättrar audiodelen i sina senaste versioner om man får tro recensionen i senaste Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kört Sonar 2.2 och är mycket nöjd. Jag tycker Sonar har en fantastiskt bra midiredigering som jag inte sett i några Cubaseprogram. Klart sämre är Sonars audioredigeringsmöjligheter. Jämför med t ex Wavelab där man bara klickar, drar och deletar om man vill ta bort ngt oönskat. Detta är betydligt mer omständligt i Sonar. Känner ni till ngn sequencer som är den bäst av två världar, nämligen smidig redigering både för audio och midi?? Reason? Ableton? Logic? (verkar ogenomträngligt svårt). Kan f ö inte fatta att Sonar inte förbättrar audiodelen i sina senaste versioner om man får tro recensionen i senaste Studio.

Jag tycker att sonars audio quantize och crossfading kan bli bättre när man redigerar otajta trummor. Är det så att jag har fel och att det lätt kan utföras, tala gärna om hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju en väldigt smidig funktion för att skicka iväg ljudfiler till valfritt annat program: Markera bara ljudklippet du vill fixa till, välj tools->Wavelab (eller annat valfritt audioredigeringsprogram du har på listan) så öppnas programmet och klippet. 😛

Jag tror helt enkelt inte att Cakewalk vill satsa resurser på saker som folk ändå oftast använder ett annat program för att göra....

Link to comment
Dela på andra sajter

i senaste Sonarversionen har audiospårsredigering blivit betydligt smidgare. Kanske inte just att pilla med varje lite sampel, men att crossfadea/muta/osv enskilda och flera spår tillsammans. Kolla på Sonars hemsida, de har en del videofiler som presenterar nya features.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips! Har försökt editera wave-spår från Sonar i Wavelab men inte lyckats få programmen att "snacka" med varandra på ett praktiskt sätt. Har dock inte använt tools osv som du beskriver Android. Men är det enkelt kan jag förstå ditt försvar för Sonar. Är det inte problem att lägga tillbaka det i Wavelab redigerade ljudspåret till Sonar igen? Ska kolla videofilmerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte problem att lägga tillbaka det i Wavelab redigerade ljudspåret till Sonar igen?

Nope. När du är klar i Wavelab är det bara att stänga programmet. Då blir du frågad om du vill spara ändringarna, och det vill du. När du kommer tillbaks till Sonar känner den av att filen ändrats och frågar om du vill "uppdatera" för att få med ändringarna, och då är det bara att klicka "yes!"... Sprättlätt! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag måste fråga - vad är det ni tycker är svårt/omständigt att göra i Sonar direkt?

- Att splitta ett audiospår gör man genom att trycka på markera var splitten ska ske och sedan trycka "S".

- Ska man splitta flera gånger, ta fram "Cut"-verktyget genom att först trycka "C". Sen är det bara att klicka där man vill splitta.

- Förkorta en inspelning - ställ musen i början av klippet, vänsterklicka, dra-och-släpp

- Fade:a - ställ musen i början av klippet i överkant (cursorn får ett annat utseende), dra-och-släpp

M.m. Det som förvirrar många (tror jag) är att detta går att göra direkt i "huvudfönstret" och inte i ett separat fönster. Det är bara att zooma in för att jobba på sample-nivå.

Fördelen att göra det i Sonar (förutom snabbheten) är att man gör editeringar "ej destruktivt", dvs om jag klipper bort slutet på en tagning och sedan kommer på att jag tog bort för mycket kan jag helt enkelt förlänga tagningen till orginalstorlek igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Markera bara ljudklippet du vill fixa till, välj tools->Wavelab (eller annat valfritt audioredigeringsprogram du har på listan) så öppnas programmet och klippet. 🙂

Tyvärr kommer inte Wavelab upp i "tools" utan ett annat ljudprogram som också är installerat. Skulle vilja ha Wavelab jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...