Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har alltid gillat sjunga, fast inte sjungit "ordentligt" med magen har liksom bara kört på. Problemet är bara att jag blir ansträngd och trött i halsen efter att ha sjungit några rader och lite hes så jag vill lära mig hur man sjunger med magen, har försökt ta i med hela magen men det känns liksom onaturligt och blir ingen skillnad.. 😄

Några tips för hur man lär sig sjunga med "magen" ?

Annons
Postat

Jättetråkigt svar men jag rekommenderar dig att gå till en sång-pedagog..

där får du lära dig att andas rätt och sjunga med magen och liknande.

Sen kan du "värma upp" stämbanden innan du börjar sjunga..

då blir inte påfrestningen lika stark.. 😄

Postat

Vågar du inte gå till en sång pedagog, (som egentligen är det absolut bästa) så kan du alltid ta en titt på Youtube, finns jätte många bra, och jätte många dåliga videos där 😕 Men använder du ditt sunda förnuft så märker du om dom kan det dom pratar om 🙂 (T.ex. om dom ber dig dricka bensin så bör du inte göra det 😛)

Mvh Rasmus

Postat

Lite tips för sångträning finns samlade i denna artikeln. 😛

Ett bra sätt att komma igång på allvar, kan också vara att gå med i en kör. Där får du lära dig det mest grundläggande och kan mjukstarta lite tills du känner dig säkrare och vågar ta i ordentligt. Man känner sig inte lika utsatt i en kör som om man ska sjunga helt ensam, så det kan vara lättare.

Annars skulle jag också rekommendera sångpedagog (nej Valle - lugn och fin nu... 😛 ), men bestäm dig för om du vill sjunga pop eller klassiskt och berätta för pedagogen vad du har för förebilder och mål - för väldigt många sångpedagoger är helt insnöade på klassisk skolning - och visst har man glädje av sådan skolning också, men risken finns att man fastnar i "fel" sångsätt, så att det senare bara låter komiskt, som Loa Falkmans "Symfoni" om man senare börjar sjunga pop.

Postat
Annars skulle jag också rekommendera sångpedagog (nej Valle - lugn och fin nu... ☺️ )

Haha, det var en intressant tråd 😮

maart (oregistrerad)
Postat
...men bestäm dig för om du vill sjunga pop eller klassiskt och berätta för pedagogen vad du har för förebilder och mål - för väldigt många sångpedagoger är helt insnöade på klassisk skolning - och visst har man glädje av sådan skolning också, men risken finns att man fastnar i "fel" sångsätt, så att det senare bara låter komiskt, som Loa Falkmans "Symfoni" om man senare börjar sjunga pop.

Dessutom blir det ju inte (lika) kul om man inte får hålla på med det man tänkt.

Har inget annat att tillägga, utan håller med (och hoppas att Valle inte tar det personligt) 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.