Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej gott folk!

Nu har jag börjat komma igÄng mer pÄ allvar med min projekt-studio. En platta Àr fÀrdig och slÀppt och mer Àr pÄ G, men...

Tycker att jag fÄr till bra trumljud men Àr nu sugen pÄ att bli bÀttre pÄ att fixa och trixa (fuska om ni frÄgar mig haha) nÀr det gÀller att lÀgga till extra tryck i form av samplingar och blanda akustiska trummor med samplade ljud. Anledningarna Àr i stort sett dessa: Jag vill kunna fÄ lite mer botten i trumspÄren, fÄ dom lite mer tydliga i attack och sitta bÀttre i mixen.

Egentligen Àr jag helt emot dessa moderna (speciellt metal...) produktioner dÀr allt lÄter precis likadant, jag vill mer anvÀnda kunskapen till att fÄ det dÀr pyttelilla extra djupet och flÀsket som det kan ge, men utan att det lÄter skrivmaskin och kulspruta om trumspÄren...

Jag har Aptrigga pluggen och tycker att den funkar helt OK nÀr det gÀller enklare jobb. Drumagog verkar vara hysteriskt jobbig att arbeta med sÄ den Àr jag inte sÄ sugen pÄ... Ljudbiblioteks mÀssigt sÄ har jag Alesis D4 samplingar (en del virvlar och kaggar Àr OK) och en del ljud frÄn Andy Sneap forumet.

I den hÀr trÄden vill jag kunna diskutera produkter (ljudbibliotek och triggpluggar och eller hÄrdvaru triggar som tex Alesis etc) och rent produktions mÀssigt hur man blir bÀttre (tips och trix).

Min studio bestÄr av följande grejer:

Trummor:

Sonor delite: 18" och 20" Baskaggar, 8" 10" 12" pukor, 14" och 16" golvpukor

Yamaha Maple Absolute Custom 18" baskagge, 10 " och 12" pukor, 14" golvpuka (lönn)

Premier: 22" Genista baskagge (björk)

Pearl 20" svin gammal rutten men go vintage kagge

Virvlar: Sonor Delite, Ludwig Supraphonic.

Cymbaler: blandat Sabian och Zildjian. Allt frÄn AAX och HHX AA till Zildjian Constantinople.

Mickar:

Audix D6 baskagge

i5 virvel

D2 pukor

D4 golvpuka (i vissa fall baskagge)

ADX51 överhÀng

Ljudkort:

Saffire Pro 26 I/O (2 stycken)

Dator:

PC frÄn Ftech

Intel P45

Intel Core 2 Quad Q8200 (4x2.4Ghz/8Mb cache/1066Mhz FSB)

4Gb Dual DDR2 1066Mhz (max 16Gb)

HDD (system): 500Gb SATA-II 7200rpm 16Mb

HDD (Audio): 500Gb SATA-II 7200rpm 16Mb

Program:

Cubase 4.5

Plus en massa annat som Àr onödigt att nÀmna hÀr...

Redigerat av SvenTumba
Annons
Postat

Ok, efter den lilla introduktionen kommer dĂ„ frĂ„gorna! 😆

1. Vilka bibliotek tycker du Àr bÀst och varför?

Jag sitter lite i valet och kvalet om man ska slanta ut för Steve Slater grejerna (som jag vet finns pÄ mÄnga större produktioner) eller om Superior Drummer the metal foundry Àr nÄgot att ha.

2. Ska jag köra vidare pÄ Aptrigga eller uppgradera till nÄgot annat?

Drumagog ska vara bra, men Àr det inte jobbigt att mecka med? Toontrack har vÀl nÄgot eget triggprogram ocksÄ?

Vad anvÀnder du och varför?

3. Hur triggar du trummorna? Med hÄrdvara som tex Alesis D4 eller D5? Enbart med mjukvaruplugg?

Jag kör sjÀlv enbart med Aptrigga och har ingen annan modul eller liknande. Tycker det funkar bra, men Àr lite knepigt ibland. Ghost notes funkar dÄligt för mig. Hur gör du?

4. Hur blandar du ljuden?

Jag har kört bÄde det akustiska ljudet och det triggade ljudet pÄ samma kanal. Man kan ju ocksÄ skicka enbart det triggade ljudet till en kanal och komprimera för sig etc. Hur gör du och varför?

Kom igen och dela med er av er erfarenhet! Kan bli hur skoj som helst! 🙁

Postat

Jag samlade ihop ett gÀng olika pluggar och nÄgra triggmoduler, i en liten artikel i Kontrollrummets Wiki. Det finns kanske nÄgot som du inte kÀnner till och som kan vara vÀrt att testa?

NÀr det gÀller trumljud, sÄ kör jag med Scarbee Imperial Drums, som Àr helt suverÀnt - men det finns inte lÀngre i den skepnaden, sÄ dÄ kanske det kan vara idé att titta pÄ BFD2 eller nÄgon annan plugg med stort ljudbibliotek...

Postat

Kolla, Claes, snabb som en vessla! 😆 Kul!

LÀste Wikin och har koll pÄ de flesta grejerna dÀr, bra artikel med koncentrerat innehÄll!

Det jag Àr sugen pÄ att fÄ koll pÄ Àr mer i detalj hur olika Snubbar och Snubbelinor jobbar med det hÀr med trumljudsersÀttning och biblioteken rent praktiskt och varför man tycker det eller det programmet/bilioteket Àr bÀst...

BFD2 ska jag kolla upp...

Verkar vara sÄ att inte mÄnga i Sverige kör med Slater grejerna?

Postat
Ok, efter den lilla introduktionen kommer dĂ„ frĂ„gorna! 😆

1. Vilka bibliotek tycker du Àr bÀst och varför?

Jag sitter lite i valet och kvalet om man ska slanta ut för Steve Slater grejerna (som jag vet finns pÄ mÄnga större produktioner) eller om Superior Drummer the metal foundry Àr nÄgot att ha.

2. Ska jag köra vidare pÄ Aptrigga eller uppgradera till nÄgot annat?

Drumagog ska vara bra, men Àr det inte jobbigt att mecka med? Toontrack har vÀl nÄgot eget triggprogram ocksÄ?

Vad anvÀnder du och varför?

3. Hur triggar du trummorna? Med hÄrdvara som tex Alesis D4 eller D5? Enbart med mjukvaruplugg?

Jag kör sjÀlv enbart med Aptrigga och har ingen annan modul eller liknande. Tycker det funkar bra, men Àr lite knepigt ibland. Ghost notes funkar dÄligt för mig. Hur gör du?

4. Hur blandar du ljuden?

Jag har kört bÄde det akustiska ljudet och det triggade ljudet pÄ samma kanal. Man kan ju ocksÄ skicka enbart det triggade ljudet till en kanal och komprimera för sig etc. Hur gör du och varför?

Kom igen och dela med er av er erfarenhet! Kan bli hur skoj som helst! 🙁

TrummÀssigt Àr du ju vÀlförsedd, Delites lÄter ju kanon!

1. Jag kör Superior 2, och hittar ingen anledning att ge mig in pÄ nÄt annat, egentligen. Metal Foundy lÄter skitbra, precis som NY studios 2.

Jag blandar hejvilt.

AnvÀnder iofs lite Addictive Drums lite, framför allt just för sound replacement. De ljuden Àr lixom fÀrdigskruvade.

2. Bra frÄga. Jag kör Logic pÄ Mac, och dÀr Àr det vÀldigt enkelt. Jag anvÀnder inget annat triggprogram.

3. Enbart mjukvara, förutom live, dÄ jag (vÀldigt ibland) kan trigga bastrumman med en Roland TD-10.

4. Blanda! Jag brukar göra lite olika, men det beror pÄ vad man Àr ute efter. Jag har vid nÄt tillfÀlle tagit bort orginalvirveln för att bara höra triggen, men det Àr sÀllan.

Det Àr gött att höra livet frÄn trumsetet.

Men, jag kör de olika ljuden pÄ olika kanaler. Har vid inspelning kört sÄ mycket som 4 mickar pÄ virveln, plus trigg, och alla fÄr en egen kanal, sÄ testar man vad som lÄter bÀst!

Hej Hopp!

Postat

1 - Det beror pÄ vad du ska vill ha för sound. Jag anvÀnder mig oftast av BFD 2 eftersom det lÄter sÄ otroligt natrutroget. Annars kan du klippa ut ett fett virvelslag ur en lÄt och lÀgga pÄ, typ slaget i början av Misery Business med Paramore. DÄ fÄr du ganska snabbt ett fetare ljud men varje slag lÄter likadant. Typ som i den (enligt mig) frukntasvÀrda trumproduktionen av Takida.

2 & 3 - Jag triggar med Logic sÄ jag kan inte svara pÄ om du ska uppgradera till nÄgot annat. Du ska anvÀnda nÄgot program som fungerar för dig helt enkelt. Om du Àr nöjd med det du har finns det ingen anledning att lÀra in ett nytt program.

4 - Det Àr vÀldigt olika. Nu hÄller jag pÄ med en rockproduktion och dÄ har jag triggat Baskaggen. DÄ mixade jag fram djupet i den inspelade trumman och mixade fram klicket frÄn samplingar. En annan metal produktion som jag gjorde sÄ mixade jag fram klicket ur den riktiga trumman och la pÄ en dance trumma för att fÄ ett rejÀlt tryck dÀr nere. Ibland fungerar det ena bÀttre och ibland Àr det bÀttre med det andra. Var bara noga med att ljuden inte flammar eller att de Àr felfasade mot varandra.

Jag brukar skicka alla baskaggar till en grupp. samma med virvel (bÄde över och underskin). Pukor och cymbaler brukar fÄ en varsin kanal och sedan skickar jag alla resterande kanaler och de tidigare nÀmnda gruppkanalerna till en gemensam trumkanal. Sedan gör jag en till gruppkanal som fÄr samma input som trumkanalen och komprimerar den ena riktigt rejÀlt och blandar upp de tvÄ trumkanalerna.

Postat

Coolers! Tack för alla svar! Det hĂ€r kan ju bli en liten guldgruva för alla som gillar mecka trumljud! 😆

Just det Woollie nÀmnde "var försiktig sÄ att inte ljuden flammar" Det har jag haft lite krÄngel med. Jag löste det genom att kolla in Wav filen pÄ ljudet jag triggade och det visade sig att ljudet var inte klippt precis i början. En liten liten bit av ljudet var i början ehh tyst. Jag klippte det lite tajtare och dÄ funkade det bÀttre.

MEN jag fÄr ibland kÀnslan av att det flammar Àven nÀr jag anvÀnder ljud jag vet Àr "schssyt" klippta. Vad kan felet vara och hur lösa?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.