Jump to content
Annons

KAMPSÅNG!


Steve-o

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på och spelar in en kampsång till ett fotbollslag.

Vad skall man tänka på? Vilka ljud skall ingå i en sån låt?

Feta syntar? JÄTTEkörer? Stråkar? Timpani?

Tacksam för lite feedback!

Redigerat av Steve-o
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror väl på låten.

Är den orkestral ska du ha timpani ,

Är den rockig ska du ha elguror ,

Är den Dance/Techno ska du ha Feta syntar ,

Men oavsett genre skall alla ha Jättekörer , 3-8 personer unisont , Sångaren och två till på stämmor och kanske även spela in alla deltagare sjungandes samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på låten.

Är den orkestral ska du ha timpani ,

Är den rockig ska du ha elguror ,

Är den Dance/Techno ska du ha Feta syntar ,

Men oavsett genre skall alla ha Jättekörer , 3-8 personer unisont , Sångaren och två till på stämmor och kanske även spela in alla deltagare sjungandes samtidigt.

Den blir rockig, jag har lagt trummor och bas samt en syntlead i reffen än så länge.

Kan jag posta musiken här och få lite feedback?

Skall försöka sitta ikväll så att grunden är till 70-80% klar.

Återkommer!!

Tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger mycket på tempot och trummorna, det måste vara taktfast med tydlig puls.

Kampsånger ska alltid vara lite militanta. Nånstans i låten kan du t ex ha med virveltrummor i marschtakt. Varför inte i ett refrängbreak med bara fotbollskör och trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger mycket på tempot och trummorna, det måste vara taktfast med tydlig puls.

Kampsånger ska alltid vara lite militanta. Nånstans i låten kan du t ex ha med virveltrummor i marschtakt. Varför inte i ett refrängbreak med bara fotbollskör och trummor?

Okej, jag har satt låten på 123BPM med åska och lte vind och grejor in jag går

direkt på en reff och sedan vers.

Skall förhoppningsvis kunna posta en låtskiss ikväll utan sång dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på låten.

Är den orkestral ska du ha timpani ,

Är den rockig ska du ha elguror ,

Är den Dance/Techno ska du ha Feta syntar ,

Men oavsett genre skall alla ha Jättekörer , 3-8 personer unisont , Sångaren och två till på stämmor och kanske även spela in alla deltagare sjungandes samtidigt.

Nu Picazzo, ska du vräka på med fotbollskörer! 🙁 (den var gammal va!?) 😠

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Den blir rockig, jag har lagt trummor och bas samt en syntlead i reffen än så länge.

Kan jag posta musiken här och få lite feedback?

Skall försöka sitta ikväll så att grunden är till 70-80% klar.

Återkommer!!

Tack alla!

Gör gärna det.

Vi gjorde en låt till MoDo hockey-99 som du kan få lyssna in, sedan en massa intro (men dom bör hålla en högre puls , för att få igång publik/spelare)

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh...du ska kanske lyssna först innan du lägger upp så att filen är okej? Jag hör bara ett sprak långt bort i horisonten.

Kollade det innan jag la upp länken + kollade nu igen och det låter bra, konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, felet låg hos mig. Hade glömt slå igång en grej 😱 Det kan nog bli bra med sång på det där. Lite väl "pumpande" ljud möjligen.

Ja, lite väl mycket kompressor på hela spåret. har inte lagt så stor vikt på mixen vid detta stadiet.

Tack slejnard!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du är helt inne på rätt spår. Jag gjorde själv en till ett fotbollslag på 90-talet. Vad jag gjorde var att se till att man direkt hörde att det var en låt som gick i dur. Vad jag tänkt på i efterhand var att jag skulle gjort två versioner. En kortare för att kunna ha som jingel etc. På den analoga tiden hade det ju innebärit dubbelt så mycket studiotid. Idag kan vi ju bar klippa o klistra.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du är helt inne på rätt spår. Jag gjorde själv en till ett fotbollslag på 90-talet. Vad jag gjorde var att se till att man direkt hörde att det var en låt som gick i dur. Vad jag tänkt på i efterhand var att jag skulle gjort två versioner. En kortare för att kunna ha som jingel etc. På den analoga tiden hade det ju innebärit dubbelt så mycket studiotid. Idag kan vi ju bar klippa o klistra.

Kolin

Gott Kolin, kul att du gillar den. Nåt tips på tillägg av instrument? Feta stråkar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer den (med lite av min slasksång....)

http://www.box.net/shared/srnd2c1hzs

BHC 😮 Har Borås ett hockeylag 😮 (ja jag såg det när jag googlade 🙂 ) Låter ju bra sång å text-mässigt som kampsång. På med extremt massa körer och mixa in sången snäppet bättre med musiken så blir det kanon, även om laget förmodligen inte tar sig till elitserien 😉 Bra jobbat! Du sjunger bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...