Jump to content
Annons

compressor när man spelar in?


Promille

Recommended Posts

kan man andvända en compressor när man speöar in?

alltså mitt ljudkort är nå knas det går inte att ha normal volym för då hör man sej inte själv när man spelar in sång...men om man andvänder sej av en compressor för att få starkare ljudsignal är de bra eller dåligt?

såfall hur ska man ställa in compressorn på bästa sätt utan att de förstör sången

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Visst kan man använda lätt kompressor på sång redan vid inspelning. Men i ditt fall verkar det mer handla om ljudkortet som inte verkar vara gjort för musik? Vad kör du med för ljudkort? Det är skillnad använda kompressor lite för inspelning av något. Men det är inget som används för att motverka dålig volym. Då förstör du bara sången istället. Det är ingen lösning på problemet. Då får du bara ett nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt - man löser inte den typen av problem med en kompressor. Man slår inte in en spik med en såg heller...

Om det nu handlar om en inställning i ljudkortet, så måste du förstås hitta den innan du försöker med något annat.

Ljudkortet har bara 40dB gain på micpreampen, så se till att inte ha någon pad aktiverad - varken på micen eller på ljudkortet (om det finns någon pad i ljudkortets kontrollpanel)...

Vad använder du för någon mikrofon? Om det är en dynamisk, så har du ganska låg utsignal från den, men om det är en kondensatormic, så lämnar den högre utsignal, så då borde det ändå räcka med 40dB gain, tycker jag...

Hur du sedan får ut det i lyssningen, handlar ju om hur du ställer in lyssningen i ditt program - och om du har en inbyggd mixer/router i ljudkortet eller om du enbart använder ditt DAW-program för att göra mixen till lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Inte kompressor när du spelar in, du kan behöva ändra det i efterhand. (dynamik)

Och om man lär sig så behöver man inte ändra i efterhand. Och det gör man bara genom att öva, öva och öva. Så fort det talas om kompressor på inspelning kommer det alltid någon som ska säga "ingen kompressor när du spelar in" som om det vore en självklarhet med inspelning. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man lär sig så behöver man inte ändra i efterhand. Och det gör man bara genom att öva, öva och öva. Så fort det talas om kompressor på inspelning kommer det alltid någon som ska säga "ingen kompressor när du spelar in" som om det vore en självklarhet med inspelning. 😎

Jag tycker att det är en självklarhet - åtminstone innan man har lärt sig behärska kompressorn - för innan dess, så förstör den garanterat mer än den hjälper. När man har lärt sig skruva och lyssna på rätt sätt, så är det inget fel att köra med kompressor - men man måste vara medveten om att det är destruktivt - alltså att man inte kan backa till hur det var före kompressorn...

Själv behärskar jag kompressorn, men väljer ändå hellre att spela in utan - och backar i stället i nivå för att på så sätt skapa ett tillräckligt "headroom" själv.

Dock är diskussionen ointressant i frågeställarens fall, eftersom det inte finns något Insert-jack på ljudkortet han har - och därmed ingenstans att koppla in en hårdvaru-kompressor... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Problemet som du har Promille löser du inte med fler prylar.

Elof har lösningen på ditt problem och jag har nämnt lösningen i en annan av dina trådar.

Du får sänka musiken så att du hör sången, musiken är för stark i förhållande till micksignalen.

Och du måste lära dig hur du gör detta utan att micken åker.

Prova med att köra ned ditt komp på en wavfil på två spår.

Ladda in wavfilen och ställ in regeln så att du har bra balans mellan musiken och micken.

Detta är bara så du förstår principen.

Sedan får du klura ut hur du löser detta med ett helt arr i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett bra mick preamp har ju tex en compressor och de esser och eq å sånt varför kan inte jag använda mej av en compressor då???

Att det finns EQ och kompressor har inget med om det är en bra pre amp eller inte.

När det gäller diskussionen om att ha kompressor på inspelningen så är min åsikt att gör det bra, eller låt bli helt enkelt. Och när du har möjlighet så gör testinspelningar där du kan få laborera så kommer det bli bättre och bättre.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är mycket bra att ha kompressor och till viss sång ganska mycket när man spelar in. För att det för vissa sångare ger en större feeling om man kör med ett sångljud som är så färdigt som möjligt.

Glöm dock inte att man behöver inte spela in den färdiga signalen utan att man fortfarande bara kan spela in den rena. En kompressor kan appliceras på samma sätt som ett reverb bara för medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag fattar inte för jag känner en kille som har samma ljudkort som mej och hans är det ljud i...när jag vrider gain på ett halvt varv då hör jag ingenting så det är inte signalen som är svag utan det är nåt annat fel som jag inte har en aning om...typ nån inställning eller nåt..eller så är micken paj eller ljudkortet paj för det är inte normalt att man ska vrida gain fullt ut för att höra sej själv då clipper det..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
men jag fattar inte för jag känner en kille som har samma ljudkort som mej och hans är det ljud i...när jag vrider gain på ett halvt varv då hör jag ingenting så det är inte signalen som är svag utan det är nåt annat fel som jag inte har en aning om...typ nån inställning eller nåt..eller så är micken paj eller ljudkortet paj för det är inte normalt att man ska vrida gain fullt ut för att höra sej själv då clipper det..

Ok, skall vi ta detta från början.

Utan musik, hör du dig själv när du sjunger i micken?

Du ställer in så att inspelningen inte klipper och det låter bra?

Om ja på båda dessa frågor titta på mitt inlägg tidigare i tråden.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man lär sig så behöver man inte ändra i efterhand. Och det gör man bara genom att öva, öva och öva. Så fort det talas om kompressor på inspelning kommer det alltid någon som ska säga "ingen kompressor när du spelar in" som om det vore en självklarhet med inspelning. 😏

håller med

man kan visst ha det

det är t o m en fördel om man vet vad man gör å vet vad man vill uppnå

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, skall vi ta detta från början.

Utan musik, hör du dig själv när du sjunger i micken?

Du ställer in så att inspelningen inte klipper och det låter bra?

Om ja på båda dessa frågor titta på mitt inlägg tidigare i tråden.

nej jag hör inte mej själv när jag sjunger i micken.

kan inte ställa in så de inte clipper för då hör jag mej inte i mina hörlurare

Link to comment
Dela på andra sajter

nej jag hör inte mej själv när jag sjunger i micken.

kan inte ställa in så de inte clipper för då hör jag mej inte i mina hörlurare

Sjung i micken utan musik och höj volymen i lurarna tills du hör sången bra, dra sen upp musiken så mycket som det behövs. Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

de händer ingenting när jag sjunger i micken förutom när gain är på full och då clipper det

Dra upp gainen till en lagom nivå där det inte klipper.

Dra sen upp volymen på hörlurarna till du hör din röst ordentligt.

Nu kan du dra upp bakgrundsmusiken till en lagom nivå.

Om inte det här fungerar är nånting trasigt, vad har du för utrustning och hur är det kopplat?

Link to comment
Dela på andra sajter

de händer ingenting när jag sjunger i micken förutom när gain är på full och då clipper det

Vad är det för någon mikrofon du använder?

Om det är en kondensatormic, så har du kanske inte fantommatningen igång - eller om micen har cardioidupptagning, så sjunger du kanske mot baksidan (väldigt vanligt nybörjarfel...)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra upp gainen till en lagom nivå där det inte klipper.

Dra sen upp volymen på hörlurarna till du hör din röst ordentligt.

Nu kan du dra upp bakgrundsmusiken till en lagom nivå.

Om inte det här fungerar är nånting trasigt, vad har du för utrustning och hur är det kopplat?

det funkar så men det är inte normalt för man ska inte behöva vrida ner volymen för att inputen är för låg...den ska ju funka ju...kanske är nåt som är sönder då

Link to comment
Dela på andra sajter

det funkar så men det är inte normalt för man ska inte behöva vrida ner volymen för att inputen är för låg...den ska ju funka ju...kanske är nåt som är sönder då

Försöker du lägga sång till redan mastrad musik (typ ett spår från en cd-skiva)? Isf är det inte konstigt att du är tvungen att sänka musiken för att rösten ska höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker du lägga sång till redan mastrad musik (typ ett spår från en cd-skiva)? Isf är det inte konstigt att du är tvungen att sänka musiken för att rösten ska höras.

nej de försöker jag inte..

vrider gain ett halvt varv ingen röst vrider en kvart till då börjar de låta vrider full ut då hörs det men då clipper det..ingen som har ett firewire solo som känner igen sej??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...