Jump to content
Annons

Inget ljud vid "preview" i plug-ins


Waltzberger (oregistrerad)

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)

Jag har i dagarna stött på ett litet problem.

Vi håller på med lite demos till en EP med bandet.

Jag kör Cubase sx3. Och tänkte lägga lite reverb/delay o prova Autotune på sången.

När jag högerklickar tar "plug-ins" och den vägen och får upp pluggen ifråga kan jag inte trycka på "preview".

Eller jag kan det och det spelar och ger utslag men jag hör ingenting i monitorerna/lurarna.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kör Cubase sx3. Och tänkte lägga lite reverb/delay o prova Autotune på sången.

När jag högerklickar tar "plug-ins" och den vägen och får upp pluggen ifråga kan jag inte trycka på "preview".

Eller jag kan det och det spelar och ger utslag men jag hör ingenting i monitorerna/lurarna.

Vill du höra resultatet på inkommande ljud eller redan inspelat ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du höra resultatet på inkommande ljud eller redan inspelat ljud?

För min del så är det på redan inspelade ljud som gäller.

Första gången det hände så räckte det att starta om datorn, men nu så är preview'n borta..mao ord så hör man ingenting när man trycker på den knappen.

Men det är inga problem att få effekten...bara att trycka Process.

Men det blir ju en fastligt massa Process + undo när man ska tex joxa till en delaysvans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)
För min del så är det på redan inspelade ljud som gäller.

Första gången det hände så räckte det att starta om datorn, men nu så är preview'n borta..mao ord så hör man ingenting när man trycker på den knappen.

Men det är inga problem att få effekten...bara att trycka Process.

Men det blir ju en fastligt massa Process + undo när man ska tex joxa till en delaysvans 😆

det är samma för min del.

jag har för avsikt att lägga effekter på redan inspelade ljud.

går in i pluggen och ställer in något.. tar sedan preview och staplarna ger utslag men jag hör ingenting.

:S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enklare sätt att lägga effekter på inspelat material är att lägga den på kanalerna istället för på varje klipp. Då slipper ni preview och kan lägga fler effekter i kedja.

Om man vill processa klippen för sig får man kolla i inställningar att volymen är uppdragen och att den skickas till rätt utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enklare sätt att lägga effekter på inspelat material är att lägga den på kanalerna istället för på varje klipp. Då slipper ni preview och kan lägga fler effekter i kedja.

Om man vill processa klippen för sig får man kolla i inställningar att volymen är uppdragen och att den skickas till rätt utgångar.

Det gör jag ibland, vilket funkar sketabra när man vill ha det just så på allting 😮

Jag orkar inte klippa upp varenda grej och joxa i alla evighet när jag tex bara vill ha ett delay på sista ordet i en mening.

Men jag fattar inte varför det bara försvunnit, det har ju alltid funkat innan med preview...i alla år jag Kjubäjsat?!

En konspiration på gång med senaste Windows Update kanske.. 😛

Tack för tipset ändå joachime!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

javisst går det ju göra så.

men som olympia säger, så kan kan ibland vilja lägga just på sista ordet i en mening.

går ju lägga den på en egen kanal iofs men jag är lite fundersam på varför det blivit så just nu.

jag har inte ens internet på "musikdatorn" så i mitt fel är det nog inte windows update som spökar 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ när man bara vill ha effekt på ett visst klipp är att automatisera pluggen. Lägg effekten direkt på kanalen (parallellt) eller på en effekt-kanal (seriellt).

Kör du parallellt kan du bypassa effekten förutom just i det klipp du vill ha effekt. Kör du seriellt kan du automatisera hur mycket signal som tappas till effekten via kanalens send level.

Approåp det jag nämnde tidigare. Preview-knappen i SX3 skickar signal till "audition bus" vill jag minnas. Du når inställningarna för den i VST Connections / Studio-fliken.

Kolla också att audition-kanalen på mixern är omutad och att regeln är uppdragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

i cubase SX3 har du en till kanal bredvid master i mixern som heter audition.

den råkar gå på mute då och då. roligt och tacksam bugg. släck mute.

alternativ på VST connections se till att audition är inställt i rätt output (dvs samma som högtalare/hörlurar/master). detta tror jag dock kom upp senast vid cubase 4.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

i cubase SX3 har du en till kanal bredvid master i mixern som heter audition.

den råkar gå på mute då och då. roligt och tacksam bugg. släck mute.

alternativ på VST connections se till att audition är inställt i rätt output (dvs samma som högtalare/hörlurar/master). detta tror jag dock kom upp senast vid cubase 4.

lycka till.

TAAAAAAAAAAACK zagor 🙂

Det löste tystnaden....oj vad glad jag blev nu!!!!!!!!!!!

Äntligen 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...