Jump to content
Annons

Köpa osedd synth - vad kolla?

Recommended Posts

GAS (oregistrerad)
Postat

Hej,

Är gitarrist men har insett att jag behöver en synth, både för att komponera på och för att skapa lite variation i spelandet. Har kollat en del på nätet och kommit fram till att en "låtsasanalog" som NordLead eller Novation Supernova vore bäst. Vips så kom möjligheten att för en bra peng köpa en Novation Supernova II XL, vilken låg högst upp i önskelistan. Problemet är att jag bor 60 mil ifrån synthen och således inte har möjlighet att själv kolla den innan köp. Har en kontakt (ej musiker) som kan genomföra själva köpet på plats. Vågar man köpa en dyr synth såpass osedd och vad ska jag i så fall be min kollega att kontrollera. Tacksam för alla synpunkter, då jag är total novis i området.

Annons
Postat

Jag tycker du ska prata med säljaren per telefon, borde ge en bild om det verkar vara en reko snubbe eller ej.

Sen ska du fråga: är det några fel på den, hur har den använts (live, studio etc), är han första ägaren, har den varit på reparation tidigare.

tjo

/X

Postat

Eftersom du skriver "dyr synth" och nämner en gammal VA-synth som Supernova i samma mening (och dessutom är gitarrist!) måste jag bara kolla så att du inte betalar för mycket...?! 😄

De har gått ner rejält i pris de senaste åren, så även om säljaren säger att det var nypris på över 20,000kr så är den troligen inte värd särskilt mycket mer än 5,000kr ändå.

Annars är nog det viktigaste att kolla så att den ser oskadad ut och att det inte är några rattar eller knappar som glappar/strular.

Postat

Håll på ämnet eller håll till i off topic. Nonsens bortrensat...

Postat
  GAS sa:
vad ska jag i så fall be min kollega att kontrollera.

att alla tangenter å reglage fungerar som dom ska med allt vad det innebär med aftertouch, anslagskänsla, modulation etc

GAS (oregistrerad)
Postat

Tackar så mycket för hjälpen (och tillrättavisningen, humorn sparar jag för diskantforum ☺️ . I slutändan fegade jag ur, då jag kände att det behövdes hand-on för att avgöra om det var något bra. Istället blev det en tripp till musikaffären där jag köpte en Korg TR-61 för "vanliga" ljud och en DSI Mopho för feta synthljud. Nu j-lar ska det spelas!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.