Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Med reservation för att jag inte förstår vad du menar med "b dansband":

Hur många är ni?

Hur många låtar på repertoaren?

Hur mycket är "förinspelat"?

Är ni entertainers?

Hur länge har ni hållit på?

Ska det liras på en "vanlig" veckodag, särskild helgdag eller x-afton?

Kan ni le ett fejkat leende och ändå få det att se äkta ut?

Ser ni överlag ut som C Sjögren eller Lemmy K?

... tror jag är några ganska så avgörande faktorer.

Postat
Med reservation för att jag inte förstår vad du menar med "b dansband":

Hur mycket är "förinspelat"?

Uh... Om mycket är förinspelat, bör det höja eller sänka arvodet??

Postat
Uh... Om mycket är förinspelat, bör det höja eller sänka arvodet??

Definitivt inte sänka det, i alla fall.

"Förinspelat" behöver absolut inte vara en dålig sak (inom nämnd bransch), vilket många fått för sig — oftast då icke-musiker.

Postat

B dansband betyder att det inte är ett lika bra dansband som scotts och lasse stefanz, om detta blir verklighet sä är det bas gittar trummor och sång live och resten förinspelat, vi kommer att se bra ut och lee hela kvällen, vad kan va ett rimligt pris då? d kommer givetvis att låta bra, om man gillar dansband vilket jag egentligen inte gör, men man vill ju ha pengar

Postat
Definitivt inte sänka det, i alla fall.

"Förinspelat" behöver absolut inte vara en dålig sak (inom nämnd bransch), vilket många fått för sig — oftast då icke-musiker.

Nä, gör man inspelningarna själv så är det ju ett enormt jobb man lagt ner.

Hörde nyligen en trubadur med ak gitarr och inga bakgrunder. Han blev så fruktansvärt enformig efter tre låtar att jag fick panik.

Postat

Man bör nog inte ta betalt för hur mycket arbete man har lagt ned innan, om man inte gör ett enskilt gig då det kallas för "förberedelsetid". Istället borde man se lönen efter hur bra helheten och efterfrågan är, samt hur många ni är i bandet.

DieHard (oregistrerad)
Postat
B dansband betyder att det inte är ett lika bra dansband som scotts och lasse stefanz, om detta blir verklighet sä är det bas gittar trummor och sång live och resten förinspelat, vi kommer att se bra ut och lee hela kvällen, vad kan va ett rimligt pris då? d kommer givetvis att låta bra, om man gillar dansband vilket jag egentligen inte gör, men man vill ju ha pengar

Men frågan är hur övertygande du kommer att låta med att spela något som man inte gillar. 😕 Och för att inte tala om ett påklistrat ansträngt leende. Eller kanske ser övertygande ut fast det egentligen är ett lidande? 😛 Och snacka om att hora för pengar. 🥰 Men men det är ditt val.

Postat

Det beror lite på vad som ingår i gaget. Får ni resa, boende, mat? Det som inte ingår är bra att lägga på i gaget. Glöm inte bort att det är en sjukt hög skatt på de pengar ni fakturerar. Ni får räkna med att ca 50% försvinner i skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter.

6000kr tycker jag är alldeles för lågt men jag vet inte hur mycket erfarenhet ni har. Det är nog ett rimligt pris om ni precis har börjat lira men kom ihåg att om ni är 4 pers så blir det 1500kr per person och efter skatten och avgifter så blir det 750kr per person. Det blir inte mycket pengar om ni dessutom ska betala för allt runt om kring.

Sen finns ju alternativet att spela svart men då får ni inga försäkringar på sakerna om någonting skulle hända med eran utrustning. Då står det helt på eran nota och det är bra att komma ihåg. Det HAR HÄNT att gitarrer har försvunnit eller att någon smart människa kommer fram och "råkar" hälla en öl i mixerbordet. Då kan det vara skönt att ha en ha en försäkring på sakerna som ni får eftersom ni faktiskt är anställda av arrangören/krogägaren under kvällen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.