Promille Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 när man sjunger.. vet att de beror på hur stark gain man har men vad är normalt? själv brukar jag stå ganska så nära micken, men det går inte nu när jag bytit ljudkort..mitt ljudkort funkar som så att antingen är det svag styrka och man hör inte sej själv alls eller så är de stark styrka och då clipper det..(firewire solo) men hur brukar ni ställa in preamp eller ljudkort och hur nära långt ifrån brukar ni stå?? alla tips är välkomna!
Alexho Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Beror på vad det är för mik. Jag brukar stå ca 15-20cm från min kondensatormik. Sen kan du gå längre ifrån för att få lite mer frånvaro i inspelningen.. Testa, se vad du tycker låter bäst!
Claes Holmerup Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Jag brukar stå 20-30cm från micen (så får man så liten inverkan som möjligt av proximitetseffekten, utan att få för svagt ljud, men det är förstås alltid en kompromiss...), med puffskyddet ungefär halvvägs mellan micen och munnen. Detta om det handlar om en kondensatormic eller bandmic. Är det en dynamisk, så bör man hålla sig betydligt närmare... Preampen ställer man lämpligen in så, att när man tar i ordentligt, så slår mätaren upp på ca -10dB (alltså inte på 0dB), så skapar man en överstyrningsmarginal (headroom). Spelar man in i 24-bitsupplösning, så får man inga problem med för mycket brus ändå, som risken är om man skulle göra så och spela in med 16-bit.
slejnard Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Har ofta problem med det där. När jag väl blir sugen på att spela in så ivrar jag så mkt att nivåerna blir knasiga. Sen göra om...lär mig aldrig! 😆
GIGAN (oregistrerad) Postat 28 augusti 2009 Postat 28 augusti 2009 Har ofta problem med det där. När jag väl blir sugen på att spela in så ivrar jag så mkt att nivåerna blir knasiga. Sen göra om...lär mig aldrig! 🤪 Har samma problem 😳 Mest van med gamla sångmickar, står jag oftast för nära och missar rumsklang! Halleramram!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.