Limpan Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 (redigerat) Hej! Jag kör ProTools 8 M-powered på en dator som just nu har intel core2duo-processor på 2,33ghz samt 2gb ram. Win XP SP3 OS. Det jag undrar över är varför det tar stopp när CPU-belastningen visas som mest 55% innan den klagar på att CPU:n inte orkar längre? Att öka buffersize hjälper ju förstås men när man väl kommer till ca 55% så orkar den inte längre spela upp. Öppnar man aktivitetshanteraren så verkar den faktiskt ligga på runt 98% så det verkar ju stämma att CPUn inte orkar mer eftersom den ligger på sitt max... ...men varför visar ProTools 8 bara ca 55% CPU-belastning när det faktiskt verkar vara nästan 100%??? Jag minns på den gamla goda tiden då jag körde Cubase, visserligen stämde det inte helt 100% då heller, men då tog kraften inte slut vid 55% iaf, utan snarare runt 90%. Sen tänker jag lite såhär: Du har ju en visare för CPU-RTAS och en för CPU-Elastic!? Innebär det då att den lixom delar upp kraften i mitten, och tar hälften till RTAS och hälften till Elastic? Om så är fallet så säger jag fyyyyyy digidesign. Oftast använder jag aldrig Elastic Audio och innebär det då att jag bara kan nyttja hälften av min CPU-kraft!?? Hoppas nån kan reda ut detta, då jag är förvirrad. Tack å hej! /Linus (Limpan) Bilden nedan visar CPU-mätaren i Aktivitetshanterarn med ProTools spelandes i bakgrunden. Det verkar ju som båda kärnorna utnyttjas, men ProTools CPU-mätare är inget att lita på verkar det som? EDIT: Bilden är efter jag bränt ut 3 kanaler med mjukvarustärkare för att spara kraft, nu ligger projektet på 48% :-P Redigerat 20 augusti 2009 av Limpan
Limpan Postat 20 augusti 2009 Trådstartare Postat 20 augusti 2009 Ingen som känner igen problematiken???
maart (oregistrerad) Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 jag brukar inte använda PTs CPU-mätare utan använder oftast aktivitetshanteraren så jag är inte säker... men det kan inte vara så att PT mäter båda kärnornas belastning och visar ett medeltal medan aktivitetshanteraren visar vad du egentligen har kvar att jobba med? Hur ser processortilldelningen ut?
Limpan Postat 20 augusti 2009 Trådstartare Postat 20 augusti 2009 jag brukar inte använda PTs CPU-mätare utan använder oftast aktivitetshanteraren så jag är inte säker... men det kan inte vara så att PT mäter båda kärnornas belastning och visar ett medeltal medan aktivitetshanteraren visar vad du egentligen har kvar att jobba med? Hur ser processortilldelningen ut? Processortilldelningen? Vad är det för term? ...menar du inställning i ProTools så är den inställd på att använda dubbla kärnor samt 85% cpu limit... Dock spelar det ingen roll vilken limit jag har ställd, den visar samma siffra oberoende... Möjligtvis att den strejkar tidigare med lägre limit...
maart (oregistrerad) Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Processortilldelningen? Vad är det för term? Processortillhörighet menar jag såklart. ursäkta... lite trött idag 😄
Limpan Postat 21 augusti 2009 Trådstartare Postat 21 augusti 2009 Processortillhörighet menar jag såklart. ursäkta... lite trött idag 😉 Den är inställd på båda kärnorna. Om du menar det man kan ställa in i aktivitetshanteraren->processer->(markerar protools)->processortilldelning...
mietek Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 De där rtas error och cpu overload meddelandena är väldigt sällan bokstavliga, går du in på digiforumet är det 10 nya trådan om dan om dom, och där är även digisupporten på plats det kan vara allt från pluggkompabilitet och hårddisk, till minne, kopplingar, vad som körs i bakgrunden o.s.v vet att det finns en bra troubleshooting-träd för mac iaf, lär finnas en bra PCmotsvarighet. Får ofta CPU overload på min macbook pro, men då är det oftast att jag envisas med att köra för många inkompatibla pluggar på samma gång, swappa pluggar vid playback o.s.v 🙂 men CPU mätarn i sig stiger aldrig över 50
Limpan Postat 21 augusti 2009 Trådstartare Postat 21 augusti 2009 (redigerat) De där rtas error och cpu overload meddelandena är väldigt sällan bokstavliga,går du in på digiforumet är det 10 nya trådan om dan om dom, och där är även digisupporten på plats det kan vara allt från pluggkompabilitet och hårddisk, till minne, kopplingar, vad som körs i bakgrunden o.s.v vet att det finns en bra troubleshooting-träd för mac iaf, lär finnas en bra PCmotsvarighet. Får ofta CPU overload på min macbook pro, men då är det oftast att jag envisas med att köra för många inkompatibla pluggar på samma gång, swappa pluggar vid playback o.s.v 🙂 men CPU mätarn i sig stiger aldrig över 50 Ja det där är intressant, har läst många med problem. Jag har dock aldrig fått något felmeddelande sålänge jag ligger under ca 55% CPU, men så fort det stiger över det så blir det problems.... Dock brukar kraften räcka till bra, men hade vart bra o veta lite mer exakt hur mycket man kan belasta datorn innan den keffar.. ...jaja blir väl till å köpa en quadcore istället :-P Angående inkompatibla pluggar och sånt så finns det ju klart möjlighet att nått inte funkar helt 100% där.. men eftersom det alltid flyter på jättebra sålänge jag ligger under 55% verkar ju det inte vara nått fel där... Redigerat 21 augusti 2009 av Limpan
pme (oregistrerad) Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Skulle tro att den mäter vad audio-processandet tar. resterande går till grafik, disk osv.
Limpan Postat 22 augusti 2009 Trådstartare Postat 22 augusti 2009 Skulle tro att den mäter vad audio-processandet tar. resterande går till grafik, disk osv. aha, jo så är det nog. Den visar ju även disk-användningen oxå och även den kommer upp i ca 40-50% som mest. Vore intressant och veta hur mycket grafiken tar och om det är nån idé att skaffa ett bättre grafikkort för att avlasta CPUn med det bekymmret så att säga... Har lixom aldrig tänkt att grafikkortet skulle ha nån större inverkan i audiosammanhang :-S
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.