Jump to content
Annons

Var hittar jag den sångmick som passar just min röst?


Hertzog

Recommended Posts

Är på jakt efter en riktigt bra sångmick som passar just MIN röst. Bor i sthlm och skulle vilja testa en rad olika för att jämföra.

Finns någon butik i sthlm ni tycker har ett brett utbud av mickar, och oxå tar sig tid att utföra ett sådant "test"? Eller är det att köpa en i taget på öppet köp och testa hemma som gäller? Hur har ni andra gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara idé att lyssna på ljudexempel på min testsite. Då kan du jämföra ljudkaraktären hos de olika micarna och få en uppfattning om vad som skiljer dem åt. Har du själv någon av micarna på testsiten, så är det ännu bättre, eftersom du då har en referens att utgå från för jämförelserna. När du har betat av ett gäng och kommit fram till några som är extra intressanta, så kan du kolla om det går att låna hem dem och testa själv. Det är lättare att sitta i hemmets lugna vrå och lyssna på ljudklipp, än att försöka höra något vettigt i en slamrig butik, där den typiske nybörjaren provspelar en gitarr med hjälp av smoke on the water timme efter timme, i rummet bredvid... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en nolla på alla sätt.

jag har några av dom fina mickarna.

Ock de kan du också ha.

Har du inget bra rum att spela in i är det kört.

För egen del har jag provat många mickar.

Men det enda som är bra är Shure SM7 eller Audio Technica 4033.

Har själv både Neumann, Brauner och Flea men allt det är värdelöst utan ett bra rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är lättare att sitta i hemmets lugna vrå och lyssna på ljudklipp, än att försöka höra något vettigt i en slamrig butik, där den typiske nybörjaren provspelar en gitarr med hjälp av smoke on the water timme efter timme, i rummet bredvid... 🙂

😄 Ja antingen den eller så är det master of puppets eller under the bridge med fel ackord 😉 Men ska nog inte vara något problem låna hem. Eller åtminstone välja några som du tar på öppet köp och lämnar tillbaka den som du inte vill ha. Men oavsett, snacka med dem i butiken. Om de säger nej så finns det andra butiker gå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara idé att lyssna på ljudexempel på min testsite. Då kan du jämföra ljudkaraktären hos de olika micarna och få en uppfattning om vad som skiljer dem åt. Har du själv någon av micarna på testsiten, så är det ännu bättre, eftersom du då har en referens att utgå från för jämförelserna. När du har betat av ett gäng och kommit fram till några som är extra intressanta, så kan du kolla om det går att låna hem dem och testa själv. Det är lättare att sitta i hemmets lugna vrå och lyssna på ljudklipp, än att försöka höra något vettigt i en slamrig butik, där den typiske nybörjaren provspelar en gitarr med hjälp av smoke on the water timme efter timme, i rummet bredvid... :rolleyes:

"then say you'll share with me one love.." Du måste ha blivit less på den slingan efter ett tag 🙂 Ett bra test dock, mitt otränade öra hör iaf skillnad men jag tycker fortfarande det är klurigt att dra några slutsatser utifrån testet. Blir nog till att låna ett hem några olika micar. Jag vet, pallar inte att höra smoke on the water på nybörjargura en gång till!

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Ja antingen den eller så är det master of puppets eller under the bridge med fel ackord :rolleyes: Men ska nog inte vara något problem låna hem. Eller åtminstone välja några som du tar på öppet köp och lämnar tillbaka den som du inte vill ha. Men oavsett, snacka med dem i butiken. Om de säger nej så finns det andra butiker gå till.

Nothing else matters är fortfarande poppis 😄 och öppet köp rules slött ok! Ska pallra mig iväg i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en nolla på alla sätt.

jag har några av dom fina mickarna.

Ock de kan du också ha.

Har du inget bra rum att spela in i är det kört.

För egen del har jag provat många mickar.

Men det enda som är bra är Shure SM7 eller Audio Technica 4033.

Har själv både Neumann, Brauner och Flea men allt det är värdelöst utan ett bra rum.

Mitt rum är inte bra, men det måste finnas micar som passar det bättre än andra? Är det generellt dynamiska micar som gäller om man inte vill plocka upp för mkt "skit" från ett dåligt rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt rum är inte bra, men det måste finnas micar som passar det bättre än andra? Är det generellt dynamiska micar som gäller om man inte vill plocka upp för mkt "skit" från ett dåligt rum?

Dynamiska tar upp mycket mindre av rummet, så det kan vara en idé.

Annars kan du bygga ett sånghörn för att få till akustiken så att den blir ok.

Du sätter upp absorbenter i ett hörn, ställer dig inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. Med en cardioidmic kommer rummets ljud att bli undertryckt eftersom det kommer från fel sida på micen - och det som studsar tillbaks bakifrån dig och alltså skulle ha kommit till rätt sida av micen, kommer först att dämpas ganska rejält av absorbenterna. För ytterligare dämpning om det behövs, så sätt absorbenter i taket där du står också - och komplettera eventuellt med en akustikskärm, som sE Electronics Relfexion Filter, Vicoustic Flexiscren eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du bygga ett sånghörn för att få till akustiken så att den blir ok..

Låter som en bra idé. Ska nog försöka få till något i lägenheten när jag flyttat. Det + akustikskärm kanske räcker långt för mig. Tack för bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska tar upp mycket mindre av rummet, så det kan vara en idé.

Annars kan du bygga ett sånghörn för att få till akustiken så att den blir ok.

Du sätter upp absorbenter i ett hörn, ställer dig inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. Med en cardioidmic kommer rummets ljud att bli undertryckt eftersom det kommer från fel sida på micen - och det som studsar tillbaks bakifrån dig och alltså skulle ha kommit till rätt sida av micen, kommer först att dämpas ganska rejält av absorbenterna. För ytterligare dämpning om det behövs, så sätt absorbenter i taket där du står också - och komplettera eventuellt med en akustikskärm, som sE Electronics Relfexion Filter, Vicoustic Flexiscren eller liknande.

Oj jag såg inte att du hade tipsat om dem 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...