Jump to content
Annons

Lexicon Lambda


Dersan P

Recommended Posts

Hej,

Är nybliven ägare av ett Lexicon lambda kort, som verkar funka fint. Har tidigare haft problem att med min konfiguration hitta ett kort som funkar med Cubase essentials 4, samt med Vista. Lambda verkar fixa detta.

MIDI funkar finfint, även att styra om gamla projekt till det nya koret.

Dock strular det när jag spelar in audio - när jag gör ett stereospår (oavsett om jag spelar in med instrumentingången mha telekabel på framsidan, eller micingången med phantommatning) - spelar den bara in på ena kanalen, dvs vänstra. Kan jag ha gjort en felinställning, eller spelar kortet bara in i mono? Eller kan det vara så att kortet är felaktigt?

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ditt ljudkort hanterar och spelar in stereo perfekt. Det är ju dina ljudkällor som inte är stereo.

Din mikrofon är mono. Din lajnade gitarr är mono. Om du ska spela in ett stereospår måste du använda två ljudkällor/mikrofoner alt. en stereomikrofon.

När du spelar in stereospår blir mikrofon 1 vänstersignalen och mikrofon 2 högersignalen. Koppla in en mikrofon till, eller spela in monospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt ljudkort hanterar och spelar in stereo perfekt. Det är ju dina ljudkällor som inte är stereo.

Din mikrofon är mono. Din lajnade gitarr är mono. Om du ska spela in ett stereospår måste du använda två ljudkällor/mikrofoner alt. en stereomikrofon.

När du spelar in stereospår blir mikrofon 1 vänstersignalen och mikrofon 2 högersignalen. Koppla in en mikrofon till, eller spela in monospår.

Aha - det förklarar ju saken! Tänkte väl att det var "skit bakom spakarna..." 😏

Men tidigare hade jag ett CME-matrix K. som jag körde med phantommic och linad gitarr med telekabel. Den spelade in som stereospår - hur kan det ha funkat - mjukvarugrej?

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...