Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Behöver ett expresscard för att fÄ min Firepod att börja fungera fullt ut utan krÄngel, och de enda som rekommenderas av Presonus Àr 'ADS Pyro 1394a' och 'StarTech EC13942'. Efter idogt googlande och sökande har jag fortfarande inte hittat en enda svensk ÄterförsÀljare av dessa, Àr det nÄgon som vet nÄgot stÀlle?

Eller blir man tvungen att bestÀlla frÄn utlandet? Och i sÄnna fall, var? Inom EU Àr att föredra...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett par veckor senare...

SÄ, bestÀllde Lycomkortet Linus lÀnkade och fick det idag... Murphy har rÀtt som vanligt sÄ nu sitter man hÀr i skiten igen, femhundra kronor fattigare. Provade grejerna direkt, efter den minimala installationen av kortet, Sm57>Firepod>Expresscard>Dator>Cubase. So far, so good. PÄ med monitor och se sÄ att signalen fungerade som den skulle... UngefÀr dÀr började gamle Murphy spöka, vrÄldist! Samma sak pÄ alla kanaler. Ingen dist med annan FW-kabel till datorns egna mini-FW. CP:un tvÀrpeakar ca var femte sekund frÄn noll.

NÄgot som jag inte alls tÀnkt pÄt förut Àr att det finns en 12-voltsingÄng pÄ Expresscardet, kan det vara sÄ att jag behöver en adapter för att smacka pÄ lite krÀm dÀr? PÄ nÄgot sÀtt har jag fÄtt för mig att FW inte levererar nÄgon egen spÀnning utan att de olika enheterna fÄr leva pÄ sin egen ström.

Vet att Claes (har jag för mig) har pÄpekat för andra att det kan vara nÄgon maskinvarukonflikt eller att olika saker delar nÄgon bus i liknande situationer. Glodde runt lite men kunde inte komma pÄ var/hur man kollar. PÄ egenskaperna för kortet stÄr det, naturligtvis, att det inte finns nÄgra konflikter...

Andra idéer?

Alltid Ă€r det nĂ„got... 😄

Redigerat av Fertan
Annons
Postat

Det viktigaste nÀr det gÀller FW-kort Àr sjÀlva styrkretsen och ett erkÀnt, vÀlfungerande mÀrke Àr Texas Instruments (TI). Kolla alltsÄ efter ett kort med TI-chip.

Postat (redigerat)

Lycom EK-101 har 2 st FW400-portar. 34mm Expresscard och TI-chipset.

Drivrutinsstöd för sÄvÀl Windows XP eller Vista som Mac OS X

EDIT: Finns hos bl a Dustin Home

Redigerat av Linus
Postat
  Gilbert sa:
Det viktigaste nÀr det gÀller FW-kort Àr sjÀlva styrkretsen och ett erkÀnt, vÀlfungerande mÀrke Àr Texas Instruments (TI). Kolla alltsÄ efter ett kort med TI-chip.

Försökt att göra det, men antingen sĂ„ har det varit i stort sett omöjligt att se vilket chip som suttit i, eller sĂ„ har man haft tur att hitta vad det Ă€r för chip i men att det istĂ€llet varit nĂ„got helt annat Ă€n vad jag ska ha 😼 SĂ„ gav upp lite grand och tĂ€nkte helt enkelt att det var lĂ€ttare att bara frĂ„ga om nĂ„gon visste ett kort sĂ„ jag bara behöver klicka pĂ„ "köp" och vara fĂ€rdig.

Linus: Tack, ska se efter! 😄

Postat (redigerat)

Dunder!

Edit: LÀste nÄgra recensioner, Amentio verkar fruktansvÀrt opÄlitligt sÄ det fick bli frÄn gamla hederliga DustinHome.

Redigerat av Fertan
  • 4 veckor senare...
Postat
  Gilbert sa:
Troligtvis inte FW-kortet det Àr fel pÄ utan nÄgon annan konflikt i datorn.

UngefÀr sÄ lÄngt har jag ocksÄ gissat mig fram... FrÄgan Àr vad, var, hur och framför allt hur jag löser det!

Postat

Du fÄr ev. ursÀkta min frÄga, men du strömförsörjer vÀl inte din Firepod via FW-kontakten?

Postat
  Linus sa:
Du fÄr ev. ursÀkta min frÄga, men du strömförsörjer vÀl inte din Firepod via FW-kontakten?

Haha, nej, tyvĂ€rr, sĂ„ roligt ska vi inte ha det â˜ș Är bara intresserad av i vilka fall/vad man anvĂ€nder 12 V-ingĂ„ngen pĂ„ expresscardet till...

Postat

Bump.

Ska spela in ett band om 1 vecka unegfÀr, sÄ har lite semibrÄttom med att fÄ igÄng det hÀr... Idéer och uppslag?

Postat

Ok, har du provat de vanliga ÄtgÀrderna vid sÄna hÀr problem dÄ,

d.v.s. prioriterat bakgrundstjÀnster, inaktiverat alla nÀtverkskort,

valt rÀtt drivrutiner i Cubase och testat högre buffersize ?

Vad kör du för samplerate ?

Postat

Gilbert: Har sökt runt och kollat, plus lÀst det mesta förut... Men som jag skrev i första inlÀgget, sÄ vet jag att Claes har skrivit om konflikter nÀr flera olika enheter anvÀnt samma buss - nÄgot som jag inte hittade nu nÀr jag letade dock! Kollade Àven runt lite i enhetshanteraren mm för att se om jag kunde hitta och komma pÄ det, men dÀr gick jag bet. Ska ta en svÀngom till och se om det gÄr bÀttre!

JakobP: Jajebula, som sagt har det fungerat fint utan expresscardet - bortsett frÄn att FP:n kopplas ifrÄn lite dÄ och dÄ sÄ man fÄr starta om den för att den ska gÄ igÄng igen - sÄ det har troligtvis att göra med expresskortet hamnar i konflikt med nÄgot i sjÀlva datorn.

Och det Àr alltsÄ en vrÄldist som slÄr till, inte lite knaster bara, utan mer en ripping steeleffekt... Originalljudet Àr knappt definierbart bland allt ovÀsen som blir.

Postat (redigerat)

Har kommit sÄ lÄngt att jag fÄtt fram IRQ-listan, men vet inte exakt vad jag ska leta efter. Antog att det Àr det hÀr som Àr relevant dock:

Plats: PCI-buss 7, enhet 0, funktion 0

Ensam

Resurser>IRQ > 0X00000010 (16)

Samma som:

IntelÂź ICH9 Family PCI Express Root Port 2 - 2942

IntelÂź ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2937

IntelÂź ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2936

IntelÂź Mobile IntelÂź 4 Series Express Chipset Family

IntelÂź Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Att kryssa ur automatiska instÀllningar och Àndra IRQ:n manuellt gÄr heller inte, enligt nÄgot resultat jag fick pÄ google beror det pÄ nÄgon ACPI-funktion. Vad gör man? Ger upp?

Edit: Debatt verkar ju ha haft ett liknande problem, har för mig att han skrivit nÄgonstans att han ocksÄ kör en Toshiba Satellite Pro... TyvÀrr tog ju trÄden slut utan att visa nÄgot resultat. Debatt, var Àr du?

Redigerat av Fertan
Postat

Ehh..... ja.... eehhh.... nÀ...... ehhh...... m.....men....... ehhhh...... nej...... ehhhh......aaaa

Vad jag minns sÄ skrev jag en gÄng i tiden i en trÄd om att jag skulle försöka fÄ mitt pcmcia (card type II)-ljudkort E-mu 1616 att fungera ihop med min Toshiba P300-1EC laptop. TyvÀrr fanns ingen adapter pc card typ II till express card som fungerade, sÄ jag köpte ett M-Audio Fast Track Ultra usb2-ljudkort istÀllet. Det fungerar.

Postat

AnvÀnder du de andra sakerna som finns listade pÄ samma IRQ? (givet anvÀnder du "PCI Express Root Port 2" och "IntelŸ 4 Series Express Chipset Family" skulle jag tro Àr "moder"-chipet som de andra funktionerna sitter i) Se om du kan stÀnga av de funktioner (inavktivera enheterna) som du inte nödvÀndigt mÄste anvÀnda. USB-portar har du kanske fler sÄ du inte behöver just dessa, och nÀtverksporten kanske du inte behöver just nÀr du spelar in. Jag skulle tippa att nÀtverkskortet stÄr för en hel del IRQ-trafik som kan störa ljudkortet.

/Andreas

Postat
  debatt sa:
Ehh..... ja.... eehhh.... nÀ...... ehhh...... m.....men....... ehhhh...... nej...... ehhhh......aaaa

Vad jag minns sÄ skrev jag en gÄng i tiden i en trÄd om att jag skulle försöka fÄ mitt pcmcia (card type II)-ljudkort E-mu 1616 att fungera ihop med min Toshiba P300-1EC laptop. TyvÀrr fanns ingen adapter pc card typ II till express card som fungerade, sÄ jag köpte ett M-Audio Fast Track Ultra usb2-ljudkort istÀllet. Det fungerar.

Ja, ja, det var sÄ det lÄg till ja... HjÀlpte inte sÄ mycket dÄ! =/

YogSothoth sa:
AnvÀnder du de andra sakerna som finns listade pÄ samma IRQ? (givet anvÀnder du "PCI Express Root Port 2" och "IntelŸ 4 Series Express Chipset Family" skulle jag tro Àr "moder"-chipet som de andra funktionerna sitter i) Se om du kan stÀnga av de funktioner (inavktivera enheterna) som du inte nödvÀndigt mÄste anvÀnda. USB-portar har du kanske fler sÄ du inte behöver just dessa, och nÀtverksporten kanske du inte behöver just nÀr du spelar in. Jag skulle tippa att nÀtverkskortet stÄr för en hel del IRQ-trafik som kan störa ljudkortet.

/Andreas

Det mesta dÀr tillhör ju moderkortet, sÄ kÀnns lite tveksamt vad man vÄgar slÄ av dÀr... NÀtverket kör jag i stort sett alltid inaktiverat nÀr jag har ljudkortet igÄng.

Borde ju finnas nÄgon trevlig universallösning tycker man! Har tÀnkt skaffa en ny dedikerad studiodator sÄ fort ekonomin tillÄter, men fram till dess vore det ju dunder att fÄ det hÀr att fungera. Plus att det kan vara smidigt att ha det fungerande för on-the-go-jobb.

Postat

Jo jag Àr med pÄ att de sitter pÄ moderkortet, antagligen dÀrför de Àr lÄsta till samma IRQ. TyvÀrr Àr det nog svÄrt att Àndra IRQ nÀr det Àr inbyggda grejer, men jag tÀnkte att du kan deaktivera enheterna i typ "enhetshateraren" (vet inte vad du kör för OS). Det finns ingen risk med att deaktivera enheterna, det enda som hÀnder Àr att de slutar fungera tills du aktiverar dom igen. Ibland gÄr det att deaktivera USB-portar i bios, men pÄ laptops brukar det vara lite tunnt med bios-alternativ.

Hur inaktiverar du nÀtverket? Du kanske mÄste inaktivera sjÀlva kortet i enhetshanteraren för att det skall göra nÄgon skillnad.

Att CPU:n peakar hela tiden lÄter inge vidare, men du har vÀl minimerat antal program som kör i bakgrunden redan antar jag (typ antivirus, msn och annat tjafs som brukar ligga och störa)?

Har du de senaste drivrutinerna till firewirekorten / ljudkortet? Det kanske Ă€r lĂ€ttare att köra vidare pĂ„ det inbyggda tyvĂ€rr, om det funkar bĂ€ttre (Ă€ven om det inte funkar klockrent). Lite skumt att det ger "dist" med det nya... Du fĂ„r ingen dist om du kör hĂ„rdvarulyssning med tex hörlurar rĂ€tt in i kortet antar jag? Är det "digitaldist" med hĂ„rd klippning och typ hack i ljudet, eller Ă€r det mer Ă„t analogdisthĂ„llet?

Tror det enda sÀttet framÄt Àr att köra "trial and error" tills du hittar det som ger problem. StÀng av/inaktivera en sak (enhet/program etc) i taget tills du hittar felet.

/Andreas

Postat

RÀtta mig nu om jag har jÀttefel, men jag har lÀst att det dÀr med IRQ konflikter Àr inte nÄgonting som man behöver bry sig om lÀngre. Hos alla datorer finns 16 hÄrdvaru IRQs och förr i tiden var detta de enda som kunde utnyttjas, dvs enheter fick samsas och om nÄt krockade blev det problem. Men dÄ det pÄ senare dar inte rÀcker med 16 har man löst det med nÄgot som heter APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) vilket innebÀr att man pÄ nÄgot sÀtt som jag dock inte förstÄr har tillgÄng till 255 IRQs. Det Àr APIC verkar vara nÄgot invecklat men det ska ju sköta det hÀr med IRQs pÄ ett bra sÀtt kan man ju hoppas. Du fÄr lÀsa lite om det.

Det nya nu Àr ju DPC Latency. Kan vara en idé att testa datorn för att se om du har problem med det?

Postat

Normalt sett Àr inte IRQ nÄgot problem lÀngre, men ett mastigt grafikkort t.ex. bör nödvÀndigtvis kanske inte ligga pÄ samma stÀlle som ens ljudkort.

Postat
  YogSothoth sa:
Jo jag Àr med pÄ att de sitter pÄ moderkortet, antagligen dÀrför de Àr lÄsta till samma IRQ. TyvÀrr Àr det nog svÄrt att Àndra IRQ nÀr det Àr inbyggda grejer, men jag tÀnkte att du kan deaktivera enheterna i typ "enhetshateraren" (vet inte vad du kör för OS). Det finns ingen risk med att deaktivera enheterna, det enda som hÀnder Àr att de slutar fungera tills du aktiverar dom igen. Ibland gÄr det att deaktivera USB-portar i bios, men pÄ laptops brukar det vara lite tunnt med bios-alternativ.

Hur inaktiverar du nÀtverket? Du kanske mÄste inaktivera sjÀlva kortet i enhetshanteraren för att det skall göra nÄgon skillnad.

Att CPU:n peakar hela tiden lÄter inge vidare, men du har vÀl minimerat antal program som kör i bakgrunden redan antar jag (typ antivirus, msn och annat tjafs som brukar ligga och störa)?

Har du de senaste drivrutinerna till firewirekorten / ljudkortet? Det kanske Ă€r lĂ€ttare att köra vidare pĂ„ det inbyggda tyvĂ€rr, om det funkar bĂ€ttre (Ă€ven om det inte funkar klockrent). Lite skumt att det ger "dist" med det nya... Du fĂ„r ingen dist om du kör hĂ„rdvarulyssning med tex hörlurar rĂ€tt in i kortet antar jag? Är det "digitaldist" med hĂ„rd klippning och typ hack i ljudet, eller Ă€r det mer Ă„t analogdisthĂ„llet?

Tror det enda sÀttet framÄt Àr att köra "trial and error" tills du hittar det som ger problem. StÀng av/inaktivera en sak (enhet/program etc) i taget tills du hittar felet.

/Andreas

Det finns ingen risk att man rÄkar göra nÄgot dumt sÄ man för köra en komplett ominstallation? Eller bör jag göra en ny sÀkerhetskopia innan jag drar igÄng?

CPU:n peakade inte innan expresscardet, det blir alltsÄ inga sÄna spikar om jag kör pÄ den lilla 4-pins-FW:n som Àr inbyggd i datorn, sÄ det har inte med nÄgra program att göra, och inga program Àr heller uppe. DÄ Àr det alltsÄ CPU-mÀtaren i Cubase som peakar, den ligger pÄ 0 i ca 5 sekunder, en snabb spik och sen ner pÄ noll igen.

Ska fixa ett ljudexempel sÄ fÄr du höra, men det lÄter ungefÀr som tvÄ-tre mjukvarudistar pÄ full gain efter varandra.

Postat
  henk2055 sa:
RÀtta mig nu om jag har jÀttefel, men jag har lÀst att det dÀr med IRQ konflikter Àr inte nÄgonting som man behöver bry sig om lÀngre. Hos alla datorer finns 16 hÄrdvaru IRQs och förr i tiden var detta de enda som kunde utnyttjas, dvs enheter fick samsas och om nÄt krockade blev det problem. Men dÄ det pÄ senare dar inte rÀcker med 16 har man löst det med nÄgot som heter APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) vilket innebÀr att man pÄ nÄgot sÀtt som jag dock inte förstÄr har tillgÄng till 255 IRQs. Det Àr APIC verkar vara nÄgot invecklat men det ska ju sköta det hÀr med IRQs pÄ ett bra sÀtt kan man ju hoppas. Du fÄr lÀsa lite om det.

Det nya nu Àr ju DPC Latency. Kan vara en idé att testa datorn för att se om du har problem med det?

Enligt dator- och OS-tillverkare ska det inte vara nÄgra problem, men enligt alla andra Àr det bara skitsnack frÄn tillverkarnas sida... Och uppenbarligen sÄ Àr det ju nÄgot som inte fungerar som det ska med det. APIC skapar i stort sett bara virtuella IRQ:s, medan de fysiska fortfarande bara Àr 16, vilket betyder att man kan smacka in fler enheter pÄ de hÀr 16 IRQ:erna, inte alltid sÄ felfritt dock.

Postat
  Fertan sa:
Enligt dator- och OS-tillverkare ska det inte vara nÄgra problem, men enligt alla andra Àr det bara skitsnack frÄn tillverkarnas sida... Och uppenbarligen sÄ Àr det ju nÄgot som inte fungerar som det ska med det. APIC skapar i stort sett bara virtuella IRQ:s, medan de fysiska fortfarande bara Àr 16, vilket betyder att man kan smacka in fler enheter pÄ de hÀr 16 IRQ:erna, inte alltid sÄ felfritt dock.

Har du testat DPC Latencyn dÄ?

Postat

Ljudexempel

Hm, lite av en ny vĂ€rld nĂ€r man gjorde sĂ„dĂ€r. Började med att exportera det jag spelade in, vilket visade sig bli speedat och lustig röst med lustig dialekt... Återspeglar inte riktigt det jag ville visa, men det Ă€r ett relaterat problem. Eftersom jag inte har nĂ„gra monitorer hĂ€r just nu fick det bli att köra headphone out till AUX in pĂ„ en bergssprĂ€ngare och sm57a framför högtalaren(inspelat pĂ„ annan dator med), men fick inte med samma högfrekventa dist som blir i lurar som jag lyssnat igenom hittils (Sennheiser eH2200 och AKG K240S), genom cd-spelare och mic blev det mer mullrigt men tycker fortfarande det ger en bĂ€ttre bild Ă€n det exporterade.

SÄ i wavfilen Àr del 1 den micade cd-spelaren och del 2 det exporterade ljudet.

Henk2055: Inte sen expresscardet, ska köra igenom och se!

Postat

Ok, det lÀt ungefÀr som jag misstÀnkte, digitaldist som förmodligen beror pÄ smÄ "hack" och fel i ljudet. Det dÀr med att APIC löser IRQ-problem Àr vÀl sant till viss del, men inte nÀr det gÀller timingkÀnsliga grejer som ljud och video t.ex. Det vill ocksÄ till att drivrutinerna Àr bra skrivna sÄ att det inte uppstÄr problem nÀr flera enheter delar samma "fysiska" IRQ.

Jag vet faktiskt inte hur det stÄr till med TI-chipen i expresscards. De har ju bra rykte, men nÀr jag hjÀlpte en kompis med ett fick vi inte fart pÄ det. Efter en stund upptÀckte jag att han redan hade firewire-port i datorn som vi missat, körde med den istÀllet och dÄ funkade det klockrent.

Testa att deaktivera det inbyggda FW-kortet, jag vet inte om det kan störa pÄ nÄgot sÀtt. Teoretiskt borde det inte göra det, men man vet aldrig vad lata drivrutinsprogrammerare kan ta för genvÀgar som stÀller till det.

Förresten, vad var problemet med det inbyggda?

/Andreas

Postat

Otippad: LÄter ju oerhört smidigt, ska prova ifall de andra lösningarna fallerar(blir vÀl rÀtt snart med andra ord).

YogSothoth: Hm, kan ju vara en idé, fÄr prova det med!

Problemet med det inbyggda var/Àr att kontakten dör helt plötsligt, ibland kan det rinna pÄ felfritt i flera timmar för att sedan dö var 30e sekund, eller var femte minut osv, lite sporadiskt sÄdÀr. Lösningen dÄ blir att slÄ av och slÄ pÄ FP:n igen sÄ fungerar det som vanligt! Men det kan ju vara nog sÄ irriterande nÀr en perfekt tagning blir sabbad. Sen fick jag inte ner latencyn riktigt sÄ lÄgt som jag ville, men rÀtt nÀra, sÄ förhoppningen var att kunna fÄ ner den en skvÀtt ocksÄ iom expresscard...

Ska prova de senaste tipsen lite senare ikvÀll nÀr tid finnes! Tack alla, kommer vÀl med Ànnu ett jÀmrande inlÀgg om ett par timmar...

Postat
  Fertan sa:
Problemet med det inbyggda var/Àr att kontakten dör helt plötsligt, ibland kan det rinna pÄ felfritt i flera timmar för att sedan dö var 30e sekund, eller var femte minut osv, lite sporadiskt sÄdÀr.

Prova att kör ljudkortet med den inbyggda firewire porten samtidigt som du kör DPC Latency checker. Om det dör i samband med att du fÄr en DPC Latency spike sÄ har jag en lösning Ät dig. Hade sjÀlv det problemet men nu funkar det skitbra. SÄ Äterkom om det Àr sÄ.

Postat (redigerat)
  henk2055 sa:
Prova att kör ljudkortet med den inbyggda firewire porten samtidigt som du kör DPC Latency checker. Om det dör i samband med att du fÄr en DPC Latency spike sÄ har jag en lösning Ät dig. Hade sjÀlv det problemet men nu funkar det skitbra. SÄ Äterkom om det Àr sÄ.

Provade att spöa skiten ur den sÄ gott det gick samtidigt som jag körde DPC Latency Checkern pÄ det inbyggda, kom upp i strax över 11 000 ”s pÄ vÀrsta spiken utan att den droppade, och lÀt den köra i ca fem minuter utan att nÄgot hÀnde... Detta var dock efter att jag inaktiverade en hel hög med saker i enhetshanteraren, sÄ kanske hjÀlpte! Men Ä andra sidan tycker jag att den interna blivit pÄlitligare de senaste mÄnaderna, kan ha varit nÄgra gamla drivrutiner som spökade förut eller sÄ... Hm, kanske köpt expresscardet i onödan dÄ.

Men du fÄr gÀrna skriva ner lösningen ÀndÄ, ifall man skulle upptÀcka senare att det har med det att göra ÀndÄ! Om inte annat kan nÄgon annan som har det problemet hitta lösningen =)

Ska prova DPC-latencyn med expresscardet nu och se hur resultatet lyder. Brb!

Edit: 11 000, inte 11...

Redigerat av Fertan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.