Jump to content
Annons

Ljudkort till bärbar...


Slackerboy

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
Annons
WhatGoesOn (oregistrerad)

Hmm, ingen med USB-erfarenhet?

Jag kan inte hjälpa dig men är i samma situation.

Funderar på att vänta till USB2-kort kommer. Jag förstår inte varför det dröjer.

I en gammal studio(?) såg jag ett usb-baserat ljudkort där även ett litet klaviatur följde med med möjlighet att styra ex. cubase via midi. Tror det var Korg eller Roland som släppte det. Jag har dock inte sett det i någon svensk affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett yamaha uw 500 till min bärbara och till det jag behöver det till funkar det perfekt, att sitta o testa o planka lite låtar för sig själv, den har 2 in 2 ut, och med en extern mixer räcker det långt!

nått jag skulle satsa på vid ett eventuelt byte skulle vara lite högre sample o bit rate, men detta 48/20 räcker ju till att leka med ...

( bara jag löser detta med "ström brus" i min nya lägenhet 😱 )

/ j

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Någon som provat eller vet något om

M-Audio Ozone USB Audio and MIDI Controller

701384.jpg

Verkar vara perfekt till en bärbar eller? någon bugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provat eller vet något om

M-Audio Ozone USB Audio and MIDI Controller

701384.jpg

Verkar vara perfekt till en bärbar eller? någon bugg?

Sitter och leker med nämnda ozone "bräda". En praktisk allt i ett lösning som radikalt minskar ormboet kring datorn. Den låter bra både vid in- och uppspelning. Jag har ingen större erfarenhet av olika klaviatur men anslaget på ozone är en aning trögt. Det sämsta är att den måste vara ansluten till eluttag. M.a.o är den inte så mobil som man kunde önska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provat eller vet något om

M-Audio Ozone USB Audio and MIDI Controller

701384.jpg

Verkar vara perfekt till en bärbar eller? någon bugg?

Sitter och leker med nämnda ozone "bräda". En praktisk allt i ett lösning som radikalt minskar ormboet kring datorn. Den låter bra både vid in- och uppspelning. Jag har ingen större erfarenhet av olika klaviatur men anslaget på ozone är en aning trögt. Det sämsta är att den måste vara ansluten till eluttag. M.a.o är den inte så mobil som man kunde önska.

Kan inte Ozone drivas av batteri också? Har för mig det i alla fall... eller kan man inte bara plugga in via USB-porten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provat eller vet något om

M-Audio Ozone USB Audio and MIDI Controller

701384.jpg

Verkar vara perfekt till en bärbar eller? någon bugg?

Sitter och leker med nämnda ozone "bräda". En praktisk allt i ett lösning som radikalt minskar ormboet kring datorn. Den låter bra både vid in- och uppspelning. Jag har ingen större erfarenhet av olika klaviatur men anslaget på ozone är en aning trögt. Det sämsta är att den måste vara ansluten till eluttag. M.a.o är den inte så mobil som man kunde önska.

Kan inte Ozone drivas av batteri också? Har för mig det i alla fall... eller kan man inte bara plugga in via USB-porten?

Nop, inte som standard. Varken USB eller batt men den händige kan säkert snickra ihop en låda som levererar de 9 volt som ozone vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips är att köra ett 6-pins firewire kort i datorn, finns som PCMCIA för Laptops, så att man med t ex ett M-Audio interface kan ta ström direkt från FW porten.

Tror även FireWire korten har bättre latency värde för 'anslag till ljud'. Kan va ganska behändigt om man förlitar sig på mjukvaru syntar.

Testade Ozone en del för ett tag sedan, funkar ganska bra tycker jag men jobbit å behöva ha ström adapter... Sedan tycker jag det kändes lite segt att spela med.

USB 2.0 har bättre bandbredd på papper än FireWire, men än så länge så fungerar FireWire både stadigare och bättre.

Mvh

Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
Kan inte Ozone drivas av batteri också? Har för mig det i alla fall... eller kan man inte bara plugga in via USB-porten?

Trodde det oxå men det är visst bara Oxygen som klarar det 😄

Ni som tycker det är ok, kör ni mac eller xp?

Link to comment
Dela på andra sajter

EX-5 (oregistrerad)

Klarar du dig utan digitala in /ut , är Echo Indigo PCM-CIA ett

utmärkt kort med stöd för flera drivrutiner (bla. ASIO , WMD ).

Kör själv med en PIII 850 Mhz ,256 ram , Windows XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...