nilsemil Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Tjenare. Jag Àr i fÀrd med att bestÀlla tre UAD (minst 3 ger 30% rabatt) Hur allround upplever ni Fairchild uad? Hur mycket extra ger Pro-versionen av Pultec? (mid-pack addon) Om ni skulle tipsa om en kompressor som lÄter som URS1970 vilken skulle det vara dÄ? Samt, 1176SE, jag kan knappt höra skillnad mot, svÄrt att inte lyssna med öronen nÀr man testar mot 1176LN. Äsikter? LN lÄter bÀttre, men vet inte om det Àr mina öron som hör skillnad eller om det Àr prislappen. Emil
Gilbert Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Varför inte prova dig fram? De tvÄ första veckorna Àr alla pluggar upplÄsta.
nilsemil Postat 27 juli 2009 TrÄdstartare Postat 27 juli 2009 Varför inte prova dig fram? De tvÄ första veckorna Àr alla pluggar upplÄsta. har suttit i tjugo timmar med demos och behöver lite second input nu.
KillwithSkill Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Varför inte prova dig fram? De tvÄ första veckorna Àr alla pluggar upplÄsta. Det Àr ju sÄ att alla pluggarna har demoperiod pÄ tvÄ veckor. Men man mÄste sjÀlv aktivera dom. Och det kan man göra nÀr som helst. Man startar alltsÄ demoperioden plugg för plugg. Inte kul och ha demo pÄ rubbet direkt frÄn första dagen!
joachime Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Hur allround upplever ni Fairchild uad? Allround pÄ det sÀtt att jag anvÀnt den pÄ olika typer av material. Men den fungerar inte varje gÄng. Ibland flippar jag igenom time-constant-lÀgena bara för att konstatera att det inte fungerar. DÄ Àr det vidare till nÀsta kompressor. Hur mycket extra ger Pro-versionen av Pultec? (mid-pack addon) Jag kör Pro-versionen. Den ger fler möjligheter men inte mer magi. Det Àr diskantfiltret som Àr the shit imho. Om ni skulle tipsa om en kompressor som lÄter som URS1970 vilken skulle det vara dÄ? Ingen aning eftersom jag aldrig anvÀnt URS. En fördel med UAD-pluggar Àr att de heter som sina förlagor. Samt, 1176SE, jag kan knappt höra skillnad mot, svÄrt att inte lyssna med öronen nÀr man testar mot 1176LN. Äsikter? Precis nÀr jag skaffade mitt första UAD-1 anvÀnde jag 1776SE en del pÄ gitarrer. Inte för att jag tyckte den var identisk med 1776LN utan för att jag tyckte den lÀt anstrÀngd pÄ ett lite coolt sÀtt. Efter det har jag hittat andra pluggar som gör det jobbet mycket bÀttre. UAD VCA VU Àr ett exmepel. Voxengo Crunchessor ett annat.
nilsemil Postat 27 juli 2009 TrÄdstartare Postat 27 juli 2009 Det Àr ju sÄ att alla pluggarna har demoperiod pÄ tvÄ veckor. Men man mÄste sjÀlv aktivera dom. Och det kan man göra nÀr som helst.Man startar alltsÄ demoperioden plugg för plugg. Inte kul och ha demo pÄ rubbet direkt frÄn första dagen! Àven detta vet jag. jag har som sagt suttit lÀnge med dom och Àr sugen pÄ input frÄn andra. samt 30% dealen tar slut om nÄra dar och ville komma till skott. kÀnns dÄlig karma att sitta och mixa med pluggar man inte Àger om nÄra dar. tack för info ÀndÄ.
nilsemil Postat 27 juli 2009 TrÄdstartare Postat 27 juli 2009 Allround pÄ det sÀtt att jag anvÀnt den pÄ olika typer av material. Men den fungerar inte varje gÄng. Ibland flippar jag igenom time-constant-lÀgena bara för att konstatera att det inte fungerar. DÄ Àr det vidare till nÀsta kompressor. Jag kör Pro-versionen. Den ger fler möjligheter men inte mer magi. Det Àr diskantfiltret som Àr the shit imho. Ingen aning eftersom jag aldrig anvÀnt URS. En fördel med UAD-pluggar Àr att de heter som sina förlagor. Precis nÀr jag skaffade mitt första UAD-1 anvÀnde jag 1776SE en del pÄ gitarrer. Inte för att jag tyckte den var identisk med 1776LN utan för att jag tyckte den lÀt anstrÀngd pÄ ett lite coolt sÀtt. Efter det har jag hittat andra pluggar som gör det jobbet mycket bÀttre. UAD VCA VU Àr ett exmepel. Voxengo Crunchessor ett annat. tack du. jag har hört att de Àr schyssta pÄ UAD och sÀkert kan ge mig tillbaka nÄra demos om ett halvÄr. kÀnner ju att man vill testa igenom de olika kompressorerna nu.
Larsson Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 (redigerat) samt 30% dealen tar slut om nĂ„ra dar och ville komma till skott. . Ă€r Ă„xo precis nybliven UAD Ă€gare,och funderar Ă„xo pĂ„ vad man ska slĂ„ till pĂ„ men det finns nĂ„gon typ av 30% dealar..vart hittar man dem? (edit) jag hittat sjĂ€lv! đ Redigerat 28 juli 2009 av Larsson
nilsemil Postat 28 juli 2009 TrÄdstartare Postat 28 juli 2009 i mitt fall köpte jag uad i första hand för att lasta av datorn och i andra hand för att det Àr fina pluggar. min primÀra kompressor har varit URS1970comp som Àr en nevekomp (tror jag, minns att jag försökte googla) jag Àr egentligen inte sÄ pepp pÄ gamla vintagegrejor utan mest att det ska funka sÄ bra som möjligt som det verktyg jag just dÄ behöver. jag tycker efter lite testande att Fairchild (som dessutom Àr vÀrldsberömd) kan vara vÀrd att satsa pÄ. den suger tag och drar bort bas pÄ ett ganska intressant sÀtt, samt verkar (enligt nÄlen, ajabaja lyssna med ögonen) komprimera pÄ ett intressant musikaliskt vis. rör verkar inte riktigt vara min kopp te, men tÀnker att LA2A trots allt kan vara ett vettigt alternativ. egenligen Àr jag nöjd med mina nativekomps, men kan ju vara skoj med lite variation nu nÀr man ÀndÄ mÄste köpa. Emil
DrHans Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 i mitt fall köpte jag uad i första hand för att lasta av datorn och i andra hand för att det Àr fina pluggar. min primÀra kompressor har varit URS1970comp som Àr en nevekomp (tror jag, minns att jag försökte googla) jag Àr egentligen inte sÄ pepp pÄ gamla vintagegrejor utan mest att det ska funka sÄ bra som möjligt som det verktyg jag just dÄ behöver. jag tycker efter lite testande att Fairchild (som dessutom Àr vÀrldsberömd) kan vara vÀrd att satsa pÄ. den suger tag och drar bort bas pÄ ett ganska intressant sÀtt, samt verkar (enligt nÄlen, ajabaja lyssna med ögonen) komprimera pÄ ett intressant musikaliskt vis. rör verkar inte riktigt vara min kopp te, men tÀnker att LA2A trots allt kan vara ett vettigt alternativ. egenligen Àr jag nöjd med mina nativekomps, men kan ju vara skoj med lite variation nu nÀr man ÀndÄ mÄste köpa. Emil Rör Àr inte din grej men du gillar Fairchild ;-) Sitter mÄnga rör i en sÄn burk. Jag har nÀstan alla pluggar. Och troligtvis kommer du gÄ samma vÀg som oss andra. AlltsÄ att köpa dem allihop till slut. LA2A tycker jag absolut du skall köpa den anvÀnder jag flitigt. Eftersom du fÄr 30% rabatt kanske du skall passa pÄ och köpa tre dyra pluggar.
nilsemil Postat 28 juli 2009 TrÄdstartare Postat 28 juli 2009 Rör Àr inte din grej men du gillar Fairchild ;-)Sitter mÄnga rör i en sÄn burk. Jag har nÀstan alla pluggar. Och troligtvis kommer du gÄ samma vÀg som oss andra. AlltsÄ att köpa dem allihop till slut. LA2A tycker jag absolut du skall köpa den anvÀnder jag flitigt. Eftersom du fÄr 30% rabatt kanske du skall passa pÄ och köpa tre dyra pluggar. Jag Àr lite skeptisk till Fairchilden, men kanske Àr jag lite peppad pÄ den för den Àr byggd i en tid nÀr kompressorer VERKLIGEN inte skulle dista och ens jobba hÄrt. Det sÀgs ju att nÀr ABBA kom in i studion första gÄngen fick de höra att EQ-sektionen skall INTE anvÀndas annat Àn i nödfall, om man gjort fel i inspelningen. Jag gillar rör nÀr de inte behöver jobba för hÄrt. GitarrförstÀrkare Àr dock en helt annan femma. frÄga. som jobbhÀst, LA2A eller 1176LN? frÄga 2, varför har ingen testat URS utmÀrkta kompressorer i Sverige? URS1970 Àr strÄlande bra pÄ att suga energin ur ett för starkt ljud. frÄga 3. finns det inte POLL-knapp i forumet? frÄgar hÀr istÀllet. Tror ni nÀsta MBP15" har expresscard?
drloop (oregistrerad) Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 NĂ€r jag hade Focusrite LiquidMix sĂ„ var LA2 den kompressor jag anvĂ€nde mest. Speciellt pĂ„ sĂ„ng. Ăr det nĂ„gon burk som jag Ă€r sĂ„ld pĂ„ sĂ„ Ă€r det just LA2. Som hĂ„rdvara eller som vĂ€lgjord plugg. Enkel, en ratt, mer eller mindre. Ohyggligt lĂ€ttrattat. Funkar den sĂ„ funkar den. Har inte testat UADs version men mĂ„nga talar gott om den. (Jag har provkört mina polares kort men inte under nĂ„gon riktig mix) Det Ă€r vĂ€l egentligen dina behov som avgör vad du skall köpa. Behöver du en bra kompressor för sĂ„ng sĂ„ Ă€r LA2 grejen. Men det Ă€r nog bĂ€ttre att nĂ„gon som har LA2 pĂ„ sitt UAD kort uttala sig. Kunde bara inte lĂ„ta bli att kommentera eftersom jag Ă€r sĂ„ förtjust i LA2.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.